BibTex RIS Kaynak Göster

The Teaching of Mathematics of Primary School in Turkish and Kyrgyzstan Educational Systems

Yıl 2002, Cilt: 15 Sayı: 15, 103 - 122, 20.12.2013

Öz

The primary education's aim is to prepare a person for furthereducation and life. To achieve this we need to improve such mental skills as logic,analytical thinking and ability to
solve problems. Each lesson taking place in the primary education programme plays a certain role in the improvement of those skills; and mathematics is considered the most important one among other lessons (Primary school programme, 1998, p.2).The improvement of mental skills is very important in the teaching of Mathematics. On the one hand, children get basic skills within the primary school period; on the other hand thisperiod is marked for the fastest
development of mental skills and abilities. Gaining of basicand mental skills is closely connected with each other at mathematics' lessons. From this point of view, before to start a new topic children should have mastered all necessary skills and behaviors that are somehow connected with this topic.

Mathematics includes counting, calculating, meashuring anddrawing that the we need to solve various problems in our everyday life. It is a speciallanguage making use of sertain symbols. It is logical system which develops people's logical thinking (Ibraeva, 1994, p.3: Baykul, 1995, p.31). Teaching of mathematics should beaimed at the following three purposes (Baykul, 1995, p.3): to make pupils be aware of mathematical conceptions; to make pupils understand mathematical operations; to help pupils understand operations and build connectios between them. At the mathematics lessons the knowledge of conceptions themselves but also of the relationship between them. So, a childcan realize a mathematical conception only in case he has understood those relations. Since at the primary school mathematics topics generally contain basic conceptions, each of them presents only one operation. The examples are numbers, proportions, additions, multiplications, etc. The orderin which operation should be presented to children is as follows: first, the conception of numbers; second, addition; third, subtraction; fourth, multiplication and division; and at last, the relations between them.

Some mathematics topics explained in the exercise books which are used at Turkish primary schools do not pay enough attention to children's age peculiarites. At the Turkish primary schools children from the 1st to the 5th class learn to operate with maximum fifteen digit numbers; in comparison, at the Kyrgyz primary schools children operate with maximum eight digit numbers, and the topics did payed attention to children's age peculiarites.

This paper is aimed at comparing the systems of mathematics teaching in two countries. 

Key words: mathematics' topics at the primary school. Teaching of mathematics. Aims of mathematics teaching

Türkiye ve Kırgızistan Eğitim Sistemlerinde İlköğretim Sınıflarında Matematik Dersindeki Konuların Karşılaştırılması

Yıl 2002, Cilt: 15 Sayı: 15, 103 - 122, 20.12.2013

Öz

İlköğretimin temel amacı, bireyleri hayata ve üst öğrenime hazırlamaktır. Her ikisinin
gerçekleşmesi için de etkili akıl yürütme, eleştirici düşünme ve problem çözme önemli
zihinsel becerilerdir. Bu becerilerin geliştirilmesinde ilköğretim programında yer alan
derslerin her birinin rolü vardır. Bunların arasında matematiğin rolü hepsinden önemlidir,
(İlköğretim Programı, 1998, c.2).
Matematik öğretiminin zihinsel becerileri geliştirilmesini sağlayacak etkilikle
gerçekleştirilmesi önemlidir. İlkokul yılları çocukların, bir yandan temel becerileri
kazandıkları, diğer yandan zihinsel gelişimlerinin en hızlı olduğu döneme rastlamasıdır.
Matematikteki öğrenmeler, birbirine çok sıkı şekilde bağlıdır. Bu bakımdan bir konunun
öğretimine başlanılmadan önce, bu konuyla ilgili önceki öğrenmelerle kazanılmış olması
gereken davranışların öğrencilere kazandırılması gerekir.
Matematik; Günlük hayattaki problemleri çözmede başvurulan sayma, hesaplama,
ölçme ve çizmedir. Bazı sembolleri kullanan bir dildir. İnsanda mantıklı düşünmeyi geliştiren
mantıklı bir sistemdir (İbra veya, 1994, s. 3, Baykal, 1995, s. 31).
Matematik öğretimi şu üç amaca yönelik olmalıdır. Öğrencilerin matematikle ilgili
kavramları ve işlemleri anlamalarına, onların arasındaki bağları kurmalarına yardımcı olmak;
(Baykal, 1995, s. 31 – 35).
Matematik dersinde matematiksel kavramlar bilgisi, kavramların kendilerini ve bunlar
arasındaki ilişkileri kapsar. Matematikteki kavramların kazanılması için çocuğun zihninde bu
ilişkilerin oluşması gerekir. İlkokulda matematik konuları genel olarak temel kavramları
kapsadığından, bunların hemen hepsi birer ilişkilerdir. Sayılar, oran, toplam, çarpım bunlara
örnek olarak gösterilebilir. Çocuk önce sayı kavramının, sonra toplama, daha sonra çıkarma
ve sonra da çarpma ve bölme işlemleri arasında ilişkiyi zihinde oluşturur (Baykal, 1995 s. 33
– 35). Türk ilköğretim okullarında okutulan kitaplarda,sınıflara göre öğrencilerin yaş
özellikleri dikkake alınarak verilmemiştir. Türk eğitim sistemi ilköğretim 1 – 5. sınıflarda
okutulan matematik dersinde, küme, eleman, eşleme, denklik kavramları ve kümelerle yapılan 

işlemleri günlük hayatta uygulayabilme becerileri, 4 basamaklıdan 15 basamaklı sayılarla
işlem yapma becerisi kazandırılır. Kırgızistan eğitim sisteminde ise, ilköğretim Matematik
derslerinde Milyon içindeki doğal sayılan okuma ve yazabilme ve bu sayılarla işlem
yapabilme becerileri kazandırır. Matematik konuları, sınıflara göre öğrencilerin yaş özellikleri
dikkate alınarak verilmiştir (İlkokul Programı, 1994).
Bu çalışmada iki ilke ilköğretim sınıflarında Matematik dersi ve Matematik öğretimi
karşılaştırılmaya çalışılmıştır.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil en.
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadian Boobekova Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 15 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Boobekova, K. (2013). Türkiye ve Kırgızistan Eğitim Sistemlerinde İlköğretim Sınıflarında Matematik Dersindeki Konuların Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 103-122.