Parent involvement has been investigated as a key concept in student achievement.
One of the two sets of factors which should be carefully planned while engaging in parent
involvement is the type of activities in which parents are engaged and types of resources and
assistance which are offered to parents and families as a function of parent involvement. The
other set of factors include the attitude versus context in which those activities are presented.
It has been argued that the characteristics of parents which make their involvement valuable
or less valuable have to be carefully considered.
Turkey is a developing country with a very young population. Highly competitive
entrance examinations due to scarce resources are one of many stressors for children and
parents. The competition is prevalent at two levels. First for highly competitive high schools
the second time during the university entrance examinations. Coping of students and families
with negative emotions related with such stressful situations seems to be an everlasting issue.
The aim of this study was to investigate the levels of involvement of parents whose
children go through competitive examinations so that programs for effective parental
involvement could be prepared. A scale was developed to determine parents’ emotions,
thoughts, and behaviours in exam preparation of their children. Through personal experience
and observation as educators it was hypothesized that three components were apparent for
parents through these stressful periods. For each component “cognition about the children’s
education”, “related emotions”, “behavioral change in parents’ social life” items were
generated. The analyses for validity and reliability of the scale were carried out. For reliability
alpha coefficient was found to be 0,92. For validity, factor analysis was done and 3 factors
were confirmed.
Key words : Competitive examination, student achievement, parental ınvolvement.
Eğitimin her düzeyinde velilerin katılımı öğrenci başarısındaki esas unsurlardan biri
olarak incelenmektedir. Böylesi bir işbirliğinin titizlikle planlanması gereken birinci grup
bileşenlerini velilerin faaliyetleri ve onlara sağlanan yardım ve kaynaklar oluşturur. İkinci
grupta ise tutum ve içerik yer alır. Katılımı ile verimli bir katkı sağlayan velilerin
özelliklerinin dikkatle incelenmesi yerinde olacaktır.
Ülkemizdeki genç nüfus oranı ve yetersiz kaynaklar sonucunda hem öğrencileri hem
velileri büyük baskı altında bırakan seçme sınavları kaçınılmaz olmaktadır. Gerek
ortaöğretime gerekse yüksek öğretime geçişte aşılması gereken sınavların öğrenci ve velilere
getirdiği yük yıllardır eğitim sistemimizin gündeminden düşmemektedir.
Bu çalışmanın uzun vadede amacı çocukları seçme sınavlarına hazırlanan veliler için
etkin bir veli katılım programı hazırlamaktır. Bunun için öncelikle velilerin katılım
düzeylerini inceleyen bir araştırma tasarlanmıştır. Bu amaçla velilerin duygu, düşünce ve
davranışlarını belirleyen bir ölçek geliştirilmiştir. Kişisel deneyimler ve eğitimci gözüyle
yapılan gözlemler sonucunda bu ölçek için üç boyut belirlenmiştir: “çocuğun eğitimine ilişkin
düşünceler”, “çocuğun eğitimi ile ilgili duygular” ve “ ailenin sosyal yaşantısına ilişkin
davranış değişimleri”.
Ölçeğin güvenirlik ve geçerliliği çocukları ortaöğretim sınavlarına hazırlanan 85
anneden oluşan bir örneklemde sınanmış, alfa güvenirlik katsayısı 0.92 olarak bulunmuş,
faktör analizinde ortaya çıkan üç faktörün belirlenen boyutlara karşılık gelmesi geçerlilik
kanıtı olarak kabul edilmiştir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 15 Sayı: 15 |