In this research, teachers’ points of views on the new primary curriculum were determined. A total number of 233 teachers from the European side of İstanbul - 4 of whom are working in State Schools and 6 in Private - have made up the sampling. The results obtained from the teachers’ opinions are stated below: a) The modifications subject to new primary
curriculum are on the whole, regarded as positive. b) The new curriculum are perceived to contribute students’ cognitive, socio-emotional, and literacy progress. c) The formation and conception of “measurement and evaluation” of the new program is also valued positively. d) The majority of the teachers see themselves satisfactory on putting the new program into practice. e) It is a dominant conception that the number and quality of the in service trainings are not quite adequate. f) The Internet and interaction with other colleagues are benefited for teachers’ self development. g) The major problem of practicing the new program is thought to be timing and congested classrooms.
Key words: Constructivism, education curriculum, elementary education curriculum
Bu araştırmada, öğretmenlerin yeni ilköğretim programı ile ilgili görüşleri
belirlenmeye çalışılmıştır. İstanbul ili Anadolu yakasındaki 4 resmi, 6 özel ilköğretim
okulunda görev yapan toplam 233 öğretmen örneklemi oluşturmuştur. Öğretmenlerin
görüşleri doğrultusunda elde edilen sonuçlar şunlardır: (a) Yeni ilköğretim programı
ile gündeme gelen değişiklikler genel olarak olumlu olarak algılanmaktadır. (b) Yeni
programın, öğrencilerin bilişsel, sosyal-duygusal, okuma-yazma alanlarında gelişimine
katkılar sağladığı düşünülmektedir. (c) Yeni programın ölçme-değerlendirme kurgusu
ve anlayışı olumlu olarak değerlendirilmiştir. (d) Öğretmenlerin önemli bir bölümü yeni
program uygulamaları ile ilgili olarak kendilerini yeterli bulmaktadırlar. (e) Yeni programla
ilgili katıldıkları hizmet içi eğitimin nicelik ve nitelik olarak çok yeterli olmadığı görüşü
hakimdir. (f) Kendilerini geliştirmek için daha çok meslektaşlarla konuşma ve internetten
yararlanma esastır. (g) Yeni programın uygulanması ile ilgili en önemli sorunun zaman
sorunu ve sınıfların kalabalıklığı olduğu düşünülmektedir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 30 Sayı: 30 |