-
Yapılan bazı araştırmalar, sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde görsel materyallere
yeterli düzeyde yer verilmediğini göstermiştir. “Görselin görünmezliği”ne varan ifadeler
ve “öğrencilerin metin ağırlıklı çalışmalarının imgesel düşünmelerini sınırladığına”
dair görüşler oldukça dikkat çekicidir. Diğer taraftan, tarihsel düşünme becerileriyle
ilgili araştırmalara olan ihtiyaç da bazı araştırmalarda vurgulanmaktadır. Bu noktada,
temsilî resimlerden, sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde tarihsel düşünme becerilerini
geliştirebilecek yönde yararlanmak büyük bir anlam taşımaktadır. Çalışmanın uygulama
safhası; Zonguldak ili Karadeniz Ereğli İlçesi’nde yer alan bir devlet okulu olan Cumhuriyet
İlköğretim Okulu 7. sınıfında okuyan 39 öğrenciyle, 2009-2010 eğitim-öğretim yılı
birinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Uygulama, 7. sınıf sosyal bilgiler dersi “Kültür ve
Miras” öğrenme alanı, “Türk Tarihinde Yolculuk” ünitesiyle sınırlandırılmıştır. Araştırma
problemini çözebilmek amacıyla; nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden “doküman
incelemesi”, “gözlem” ve “görüşme”den yararlanılmıştır. Eylem araştırması olarak
desenlenen bu nitel çalışmada, içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma verileri, araştırma
grubunda, temsilî resmin kullanımıyla tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilebileceğini
göstermiştir. Temsilî resim kullanımının; öğrencilerin, üzerinde çalışma yapılan konuyu
öğrenmelerinde, derse ilgi ve katılımlarının artmasında ve yaratıcı düşünme gibi becerileri
geliştirmelerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu da tespit edilmiştir.
Temsilî resim sanat ve eğitim tarihsel düşünme becerileri sosyal bilgiler öğretimi
Birincil Dil | tr; |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 36 Sayı: 36 |