The purpose of this research was to determine whether the use of constructivist
teaching design application is more effective for the improvement of prospective science
teachers’ scientific literacy competence at the dimensions of nature of science and
science-technology-society interaction than that found using traditional teaching design
application. The research was based on pretest-posttest control group experimental design
and carried out with using senior students from Science Teacher Education Programme of Atatürk Education Faculty of Marmara University through a semester in Science- Technology and Society course. The Test of Basic Scientific Literacy was used as assessment tool and the data derived from that test was analysed quantitatively by statistical techniques. The students in experimental group of research performed the activities held within constructivist instructional design and reported their studies through the semester while the students in control group of research experienced a teachercentered, didactic process. The results arrived showed that the constructivist instructional design application developed prospective science teachers’ level of the nature of science and science-technology-society understandings to a higher degree than that seen using traditional instructional design application
Key words: Scientific literacy, nature of science, science-technology-society interaction, constructivism, instructional design.
Bu araștırmada, sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımı uygulamasının, Fen
Bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel okuryazarlık yeterliklerinden bilimin doğası ve
bilim-teknoloji-toplum ilișkisi anlayıșlarının gelișiminde geleneksel öğretim tasarımı
uygulamasından daha etkili olup olmadığı sorgulanmıștır. Fen bilgisi öğretmen adayları
ile Fen-Teknoloji-Toplum Dersi bünyesinde bir öğretim dönemi boyunca yürütülen
araștırmada “öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeli” esas alınmıștır. Öğretmen
adaylarının bilimin doğasına ve bilim-teknoloji-toplum ilișkisi anlayıșlarının
belirlenebilmesi için “Temel Bilimsel Okuryazarlık Testi (Test of Basic Scientific
Literacy) kullanılmıș ve elde edilen veriler nicel olarak analiz edilmiștir. Araștırmanın
deney grubunda yer alan öğrenciler, sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımında planlanan
etkinliklere katılmıșlar, kontrol grubunda yer alan öğrenciler ise geleneksel öğretim
tasarımı uygulaması bağlamında öğretmen merkezli, didaktik sunuma dayalı bir süreç
izlemișlerdir. Ulașılan sonuçlar, sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımı uygulamasının,
fen bilgisi öğretmen adaylarının hem bilimin doğası hem de bilim-teknoloji-toplum
ilișkisi anlayıșlarının gelișiminde, geleneksel öğretim tasarımı uygulamasından daha
etkili olduğunu göstermiștir.
Bilimsel okuryazarlık bilimin doğası bilim-teknolojitoplum ilișkisi yapılandırmacılık öğretim tasarımı
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 24 Sayı: 24 |