The concept of globalization which enmarks our age and debates it has bring about is
characterized by a plea of transformations in social and economic sphere. One of the
fundamental conveyers of globalization and new life styles and thinking styles mentioned
within the concept of globalization is the educational system. Given this point, education is
one of the fields in which globalization debates broadly take place both because it is one of the
institutions mostly affected from the politics of globalization and it is seen as an organ
generalizing the politics of globalization. By this study the concept of globalization and its
reflections on education is examined in terms of social and economic factors, the changes in
the understanding of modernism by means of globalization and new line of thought it has
bring about is undertaken and the educational consequences of neoliberal economy politics is
discussed from a critical point of view. In the last chapter of the study, innovations and new
possibilities in pedagogy offered by globalization is evaluated and the possible contributions
of pedagogues to the new orientations in educational policies is discussed.
Key words: Globalization, neoliberalism, modernism, educational policies.
Özellikle içinde bulunduğumuz çağa damgasını vuran küreselleşme kavramı ve beraberinde getirdiği tartışmalar, sosyal ve ekonomik alandaki pek çok dönüşüm ile karakterize olmaktadır. Küreselleşme ve küreselleşmeyle birlikte anılan yeni yaşama ve düşünme biçimlerinin toplumsal yaşamdaki en temel taşıyıcılarından biri de eğitim sistemidir. Bu anlamıyla eğitim, hem küreselleşme politikalarından en fazla etkilenen toplumsal kurumlardan biri, hem de yeni küresel politikaların yaygınlaştırılma aracı olarak küreselleşme tartışmalarının en yaygın biçimde sürdürüldüğü alanlardan biridir. Bu çalışma ile küreselleşme kavramı ve bu kavramın eğitime yansımaları sosyal ve ekonomik açılardan irdelenmekte, küreselleşme ve beraberinde getirdiği yeni düşünce akımları ile birlikte modernizm anlayışının değişimi üzerinde durulmakta ve neoliberal ekonomi politikalarının eğitimsel sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla tartışılmaktadır. Çalışmanın son bölümünde ise küreselleşme kavramının eğitim bilimine getirdiği yenilikler ve sunduğu yeni olanaklar değerlendirilerek, eğitim politikalarındaki yeni yönelimlere eğitim bilimcilerin ne gibi katkılar sağlayabileceği tartışılmaktadır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 23 Sayı: 23 |