Creativity can be described as both a process and generating an original outcome at
the end of this process. Scientific creativity requires awareness of the steps that are taken
and the problems which are solved during the process of generating an outcome.
Th e purpose of this study was to examine the fourth-grade students’ scientific creativity
levels in terms of several variables. Th e research was quantitative in nature. Th e
participants were 75 fourth-grade students located in the district of Bağcılar, Istanbul.
Th e data was collected through administering the “Scientific Creativity Survey” to the
participating students. Th is survey was devoloped by Hu and Adey (2002) and adapted
to Turkish by Kadayıfçı (2008). Also, in the current investigation, “Personal Info Form”
was used to determine students’ gender, parents’ educational levels and students’ achievement
in science and technology course. Th ere was no significant diff erence between
scientific creativity levels of students and their gender and parents’ educational levels.
On the other hand, a significant diff erence was detected between students’ scientific
creativity levels and their achievement in science and technology course.
Keywords: Elementary school, sciencitific creativity, science and technology course
Elementary school sciencitific creativity science and technology course
Yaratıcılık hem bir süreç, hem de bu sürecin sonunda ortaya özgün bir ürün koyma
olarak ele alınabilir. Bilimsel yaratıcılık ise; yeni bir ürün ortaya koyma, bir ürünü geliş-
tirirken hangi basamakların kullanıldığına yani problemin nasıl çözüldüğüne ve problemin
nasıl fark edildiğine bağlıdır. Bu çalışmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinde bilimsel
yaratıcılık düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
tarama tipi nicel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Bağcı-
lar ilçesinde yer alan toplam 75, 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler öğrencilere
uygulanan “Bilimsel Yaratıcılık Anketi” ile toplanmıştır. “Bilimsel Yaratıcılık Anketi”
Hu ve Adey (2002) tarafından hazırlanmış olup; Kadayıfçı (2008) tarafından Türkçe’ye
uyarlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet, anne-baba eğitim durumu ve akademik ba-
şarı puanlarına dair bilgilerini belirlemek amacıyla “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmış-
tır. Öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeyleri cinsiyete ve anne-baba eğitim durumuna
göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Bilimsel yaratıcılık düzeyleri ile fen ve teknoloji
dersi akademik başarı düzeyi arasında ise anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |