When existing literature is examined, it was understood that students came to science
classes with preconceptions and had diff iculty in learning basic science concepts. It was
extremely important to determine students’ prior knowledge in order to eff ectively plan
and design education. One way to determine students’ preconceptions is to make use of
their mental models. Th e purpose of the present study was to determine gift ed students’
thoughts and mental models about the particulate nature of matter during change of state,
change in matter, and dissolving. Th e method of the present study was determined as the
action research. 16 gift ed students, enrolled at Ordu Science and Art Center, voluntarily
participated in the study. A Concept Test consisting of 7 open-ended questions was used
as a data collection tool. Th e results indicated that the students had not suff icient understanding
and held a number of alternative concepts about the topic under investigation.
Teachers may identify students’ diff iculties and design a better learning environment by
taking into consideration students’ mental models. Th erefore, it was suggested that the
teachers should be given in-service training concerning the use of models and modeling.
Keywords: Gift ed students, mental models, particulate nature of matter, chemistry
Gift ed students mental models particulate nature of matter chemistry
Mevcut literatür incelendiğinde, öğrencilerin fen sınıfl arına ön bilgilerle geldikleri ve temel
fen kavramlarını öğrenmede bazı zorluklar yaşadıkları anlaşılmaktadır. Eğitimin etkili
bir şekilde planlanması ve düzenlenmesi için önbilgilerin belirlenmesi oldukça önemlidir.
Ön bilgileri tespit etmenin bir yolu, öğrencilerin zihinsel modellerinden yararlanmaktır.
Bu araştırmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin hal değişimi, maddedeki değişim ve
çözünme sırasında maddenin tanecikli yapısı ile ilgili sahip oldukları düşünceleri ve zihinsel
modelleri belirlemektir. Çalışmanın yöntemi, aksiyon araştırması olarak belirlenmiştir. Çalışmaya, Ordu Bilim Sanat Merkezi’nde öğrenim gören toplam 16 üstün yetenekli
öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, açık uçlu 7 sorudan oluşan
Kavram Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin konu ile ilgili bazı
alternatif kavramlara ve eksik öğrenmelere sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Öğretmenler
öğrencilerinin zihinsel modellerini dikkate alarak, öğrencilerin anlama zorluklarını belirleyebilir ve daha iyi öğrenme ortamları tasarlayabilirler. Bu yüzden, öğretmenlere
model kullanımı ve modelleme ile ilgili hizmet içi eğitim verilmesi önerilmektedir
Üstün yetenekli öğrenci zihinsel modeller maddenin tanecikli yapısı kimya
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |