Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının üst
bilişsel okuma stratejilerinin, okuma motivasyonu üzerindeki etkisinde sınıf ve
cinsiyet değişkenlerinin rolü yapısal eşitlik modellemesiyle incelenmiştir. İlişkisel
tarama modeliyle desenlenen araştırmada, basit seçkisiz örnekleme yoluyla
oluşturulan çalışma grubu; Türkçe Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 209
öğretmen adayından oluşmaktadır. Verilerinin toplanmasında Çöğmen ve Saracaloğlu (2010) tarafından
Türkçeye uyarlanan “Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği” ile Yıldız, Yıldırım, Ateş ve
Çetinkaya (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler yapısal eşitlik
modellemesiyle çözümlenmiş olup, verilerin analizlerde SPSS 23 ve AMOS 22.0
yazılımları kullanılmıştır. Katılımcıların üst bilişsel okuma stratejilerinin,
okuma motivasyonu üzerindeki etkisinde sınıf ve cinsiyetin rolünün
incelenmesine dair oluşturulan modellere ilişkin parametrelerin tahminde
maksimum olabilirlik (Maximum Likehood) yöntemi tercih edilmiş, χ2/df,
CFI, GFI, TLI, NFI, IFI, RMSEA ve SRMR uyum indeksleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda hipotez modellerin tümünün geçerli olduğu; üst bilişsel
okuma stratejilerinin, okuma motivasyonun %20’sini açıkladığı tespit
edilmiştir. Bunun yanı sıra üst bilişsel okuma stratejileri 1, 2, 3 ve 4.
sınıfta sırasıyla %23, %14, %13 ve %31’ini; kadın ve erkek öğretmen adaylarına ilişkin modellerde ise
sırasıyla %3’ünü ve %52’sini açıkladığı belirlenmiştir. Bu araştırma sonucunda
üst bilişsel okuma stratejilerinin, okuma motivasyonun artışında önemli bir
yordayıcı olduğu söylenebilir.
Okuma üst bilişsel stratejileri okuma motivasyonu Türkçe öğretmeni adayları cinsiyet sınıf düzeyi yapısal eşitlik modellemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 50 Sayı: 50 |