Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Ders Desteği Almada Öğretmen Tercihlerini Etkileyen Faktörler

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 51, 177 - 198, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.566202

Öz

Bu nitel araştırmanın
amacı öğrencilerin özel öğretmen tercihlerini belirlemektir.
Araştırma özel ders almak isteyen bireylerin öğretmen
tercihlerini etkileyen faktörleri ortaya koyması açısından
önemli
görülmektedir. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu
amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi ile belirlenmiştir.
17 öğretmen, 24 öğrenci ve 4 veliden oluşan çalışma grubundan veriler görüşme
tekniği ile toplanmıştır. Görüşmelerde araştırmacı tarafından uzman görüşü
alınarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır.
Araştırma verileri içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın her
aşamasında bulgular sarmal biçimde kontrol edilerek özgünlük sağlanmaya
çalışılmış ve zengin veri kaynağı oluşturulmuştur. Bu veri kaynağının analizi
ile ulaşılan temalar mantıksal bir perspektifle bütünlük içinde sunulmuştur. Bulgular
özel ders öğretmenlerinin kişisel özellikleri, özel ders öğretmenlerinin
mesleki özellikleri ve özel ders öğretmen tercihini etkileyen diğer faktörler
başlıkları altında tablolar şeklinde sunulmuştur. Elde edilen bulgular doğrudan
alıntılarla desteklenerek yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular doğrudan
alıntılarla desteklenerek yorumlanmıştır. Bulgulara göre özel ders
öğretmenlerinden bireysel farklılıkları dikkate alarak uygun strateji, yöntem
ve teknikleri işe koşmaları, öğrenciyi derste aktif tutabilecek, dönüt ve
değerlendirmenin etkin kullanıldığı öğrenme ortamları oluşturmaları, bu
bağlamda öğrenmeye sevk eden, yönlendiren, ilham veren rehberler olmaları
beklenilmektedir. Ayrıca özel ders öğretmeni tercihinde, öğretmenin özel ders
tecrübesinin olması, bilinir ve güvenilir olması aranan diğer nitelikler olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • Akey T. (2006). School context, student attitudes and behavior, and academic achievement: An exploratory analysis. MDRC building knowladge to improve social policity.
  • Altınöz, H.B. (2017). Yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde etkili öğretim stratejilerinin analizi (Durum çalışması). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Aseltine, J.M., Faryniarz J.O. & Rigazio-DiGilio, A. (2015). Öğrenme için denetim (S. Şahin ve B. Balkar, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (Orijinal basım 2006).
  • Borich, G.D. (2017). Etkili öğretim yöntemleri araştırma temelli uygulama (B. Acat, Çev.Ed). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Boynton, M. & Boynton C. (2007). Eğitimciler için disiplin sorunlarını önleme ve çözme rehberi (T. Büyükalkan, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2005).
  • Bozdaş, E.O. (2008). The characteristics of effective teachers as perceived by primary school students and teachers. (A thesis submitted to the graduate) School Of Social Sciences Of Middle East Technical University, Ankara
  • Bray, M. (2007). The shadow education system: private tutoring and its implications for planners. 2nd ed. UNESCO International Institute for Educational Planning, Paris.
  • Bray, M., & Kwo, O. (2014). Regulating private tutoring for public good -policy options for supplementary education in Asia. Comparative Education Researc Centre (CERC). Hong Kong, China.
  • Bray, M., & Lykins, C., (2012). Shadow education: private supplementary tutoring and its implications for policy makers in Asia. Asian Development Bank, Mandaluyong City and Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, Hong Kong.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıççakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chan, C. & Mongkolhutthi, P. (2017). The factors effecting students choice in studying English at private tutoring schools: A case of Thaı upper-secondary school students. Journal of Nusantara Studies, 2(2), 44-52.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. &Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S.B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap. (Orijinal basım 2016).
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün, S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Siyasal Kitapevi. (Orijinal basım 2013).
  • Deniz, L. (2013). Çağdaş öğretmen, başarılı öğretmen, iyi öğretmen- öğretmen adaylarının görüşlerine dayanılarak yapılan bir ön değerlendirme-. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 83-95.
  • Glasser, W. (2017). Başarısızlığın olmadığı okul. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2011).
  • Gürses, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin etkili öğretimi sağlamaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. & Pıckering, D.J. (2008). Etkili sınıf yöntemi stratejileri (S. Sakacı, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2001).
  • Marzano, R.J., Pickering, D.J & Pollock, J.E. (2008). Öğrenci başarısını artıran öğretim stratejileri (S. Sakacı, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2001).
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinal basım, 1994).
  • Pajak, E.F., Stotko, E. & Mascı, F. (2016). (Göreve) Yeni başlayan öğretmenlerin farklı (öğretim) tarzlarına itibar etmek (N. Bümen, Çev.Ed). Eğitim programlarında güncel sorunlar içinde (ss.103-110). Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Pallegedara, A., Mottaleb, & K.A. (2018). Patterns and determinants of private tutoring: The case of Bangladesh households. International Journal of Educational Development. 59, 43-50.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırmaları [Real world research] (Ş. Çımkır ve N. Demirkasımoğlu, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2011).
  • Schunk, D.H. (2014). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla (M. Şahin, Çev.Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal basım 2008).
  • Scott, D. (2014). Eğitim araştırma ve politikalarının eleştirel değerlendirilmesi (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Slavin, R.E. (2017). Eğitim psikolojisi kuram ve uygulama (G. Yüksel, Çev.Ed). Ankara: Nobel Akademik Yayınları. (Orijinal basım 2012).
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tan, C. (2017). Private supplementary tutoring and parentocracy in Singapore. Interchange, 48, 315-329.
  • Tomlinson, C.A. (2014). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim (Diye Kültürlerarası İletişim Hizmetleri, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 1999).
  • Tsiplakides, L. (2018). Shadow education and social class inequalities in secondary education in Greece: The case of teaching English as a foreign language. International Journal of Sociology of Education, 7(1), 71-93.
  • Tyler, R.W. (2014). Eğitim programlarının ve öğretiminin temel ilkeleri. (M.E. Rüzgar ve B. Arslan, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (Orijinal basım 1949).
  • Wall, E. (2012), Parents spend £6bn a year on private tuition. (Çevrim-içi: https://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/9651689/Parents-spend-6bn-a-year-on-private-tuition.html ) adresinden 08.10.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, N. & Öner, S. (2016). Etkili/başarılı sınıf öğretmenleri üzerine nitel bir analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 135-155.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (İ. Günbayı, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Zhang, W., & Bray, M. (2018). Equalising schooling, unequalising private supplementary tutoring: access and tracking through shadow education in China, Oxford Review of Education, 44(2), 221-238.

The Factors Affecting Choice of Tutor When Receiving Support from Private Lessons

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 51, 177 - 198, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.566202

Öz

The aim of this qualitative research is to determine students’ preference for private tutors. The research is important in terms of revealing the factors that affect the preference for teachers. The study uses a case design and has determined the study group using the maximum diversity method for purposive sampling. Data have been collected from the study group, which consists of 17 teachers, 24 students, and four parents. The interviews use a semi-structured interview form prepared by the researcher with the help of expert opinions. Research data have been analyzed using the method of content analysis. In each stage of the study, the findings have been helically checked to provide originality, creating a rich data source. The themes reached by analyzing this data source have been presented from a logical perspective in the form of tables under the headings of private tutors’ personal characteristics, vocational characteristics of private tutors and other factors affecting the choice of private tutors. The findings have been interpreted and supported with direct quotes. According to the findings, private tutors are expected to provide appropriate strategies, methods, and techniques that take individual differences into account, to keep students active in the course, to create learning environments that use feedback and evaluation effectively, and to guide students in this context. In addition to the teacher having experience in private lessons, other qualifications when choosing a private tutor include the tutor being known and reliable.

Kaynakça

  • Akey T. (2006). School context, student attitudes and behavior, and academic achievement: An exploratory analysis. MDRC building knowladge to improve social policity.
  • Altınöz, H.B. (2017). Yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde etkili öğretim stratejilerinin analizi (Durum çalışması). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Aseltine, J.M., Faryniarz J.O. & Rigazio-DiGilio, A. (2015). Öğrenme için denetim (S. Şahin ve B. Balkar, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (Orijinal basım 2006).
  • Borich, G.D. (2017). Etkili öğretim yöntemleri araştırma temelli uygulama (B. Acat, Çev.Ed). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Boynton, M. & Boynton C. (2007). Eğitimciler için disiplin sorunlarını önleme ve çözme rehberi (T. Büyükalkan, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2005).
  • Bozdaş, E.O. (2008). The characteristics of effective teachers as perceived by primary school students and teachers. (A thesis submitted to the graduate) School Of Social Sciences Of Middle East Technical University, Ankara
  • Bray, M. (2007). The shadow education system: private tutoring and its implications for planners. 2nd ed. UNESCO International Institute for Educational Planning, Paris.
  • Bray, M., & Kwo, O. (2014). Regulating private tutoring for public good -policy options for supplementary education in Asia. Comparative Education Researc Centre (CERC). Hong Kong, China.
  • Bray, M., & Lykins, C., (2012). Shadow education: private supplementary tutoring and its implications for policy makers in Asia. Asian Development Bank, Mandaluyong City and Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, Hong Kong.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıççakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chan, C. & Mongkolhutthi, P. (2017). The factors effecting students choice in studying English at private tutoring schools: A case of Thaı upper-secondary school students. Journal of Nusantara Studies, 2(2), 44-52.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. &Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S.B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap. (Orijinal basım 2016).
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün, S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Siyasal Kitapevi. (Orijinal basım 2013).
  • Deniz, L. (2013). Çağdaş öğretmen, başarılı öğretmen, iyi öğretmen- öğretmen adaylarının görüşlerine dayanılarak yapılan bir ön değerlendirme-. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 83-95.
  • Glasser, W. (2017). Başarısızlığın olmadığı okul. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2011).
  • Gürses, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin etkili öğretimi sağlamaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. & Pıckering, D.J. (2008). Etkili sınıf yöntemi stratejileri (S. Sakacı, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2001).
  • Marzano, R.J., Pickering, D.J & Pollock, J.E. (2008). Öğrenci başarısını artıran öğretim stratejileri (S. Sakacı, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 2001).
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinal basım, 1994).
  • Pajak, E.F., Stotko, E. & Mascı, F. (2016). (Göreve) Yeni başlayan öğretmenlerin farklı (öğretim) tarzlarına itibar etmek (N. Bümen, Çev.Ed). Eğitim programlarında güncel sorunlar içinde (ss.103-110). Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Pallegedara, A., Mottaleb, & K.A. (2018). Patterns and determinants of private tutoring: The case of Bangladesh households. International Journal of Educational Development. 59, 43-50.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırmaları [Real world research] (Ş. Çımkır ve N. Demirkasımoğlu, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2011).
  • Schunk, D.H. (2014). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla (M. Şahin, Çev.Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal basım 2008).
  • Scott, D. (2014). Eğitim araştırma ve politikalarının eleştirel değerlendirilmesi (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Slavin, R.E. (2017). Eğitim psikolojisi kuram ve uygulama (G. Yüksel, Çev.Ed). Ankara: Nobel Akademik Yayınları. (Orijinal basım 2012).
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tan, C. (2017). Private supplementary tutoring and parentocracy in Singapore. Interchange, 48, 315-329.
  • Tomlinson, C.A. (2014). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim (Diye Kültürlerarası İletişim Hizmetleri, Çev.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları, SEV Yayınları. (Orijinal basım 1999).
  • Tsiplakides, L. (2018). Shadow education and social class inequalities in secondary education in Greece: The case of teaching English as a foreign language. International Journal of Sociology of Education, 7(1), 71-93.
  • Tyler, R.W. (2014). Eğitim programlarının ve öğretiminin temel ilkeleri. (M.E. Rüzgar ve B. Arslan, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (Orijinal basım 1949).
  • Wall, E. (2012), Parents spend £6bn a year on private tuition. (Çevrim-içi: https://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/9651689/Parents-spend-6bn-a-year-on-private-tuition.html ) adresinden 08.10.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, N. & Öner, S. (2016). Etkili/başarılı sınıf öğretmenleri üzerine nitel bir analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 135-155.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (İ. Günbayı, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Zhang, W., & Bray, M. (2018). Equalising schooling, unequalising private supplementary tutoring: access and tracking through shadow education in China, Oxford Review of Education, 44(2), 221-238.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Betül Akdemir 0000-0001-5939-6511

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Kabul Tarihi 10 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 51 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Akdemir, A. B., & Kılıç, A. (2020). Özel Ders Desteği Almada Öğretmen Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 51(51), 177-198. https://doi.org/10.15285/maruaebd.566202