Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu düzeylerini tespit etmek, farklı sosyo-demografik ve üniversite yaşamına ilişkin değişkenler bağlamında öğrencilerin yaşam doyumlarındaki farklılıkları incelemektir. Çalışma 2015-2016 yılında İstanbul Üniversitesi’nde öğrenim gören tabakalı örnekleme modeliyle belirlenmiş 5208 öğrenciyle yapılmıştır. Çalışmada cinsiyet, kaldığı yer, ailesinin geliri, anne/babasının eğitim durumu, anne/babası ile ilişkisi ve dini inanç değişkenleri sosyo-demografik değişkenler olarak kabul edilmiştir. Akademik başarısı yanı sıra öğrencinin üniversite yaşamı boyunca akademik becerilerinde, yaşam becerilerinde ve sosyal becerilerinde algıladığı değişim üniversite yaşamına ilişkin değişkenler olarak incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre İstanbul Üniversitesi öğrencilerinin orta düzeyde yaşam doyumuna sahip oldukları; kadınların erkeklere göre; ailesiyle beraber kalanlar, evde kalanlar ve özel yurtta kalanların devlet yurdunda, akraba yanında ve öğrenci evinde kalanlara göre; ailesinin gelir ve eğitimi yüksek olanların düşük olanlara göre; ebeveynleri ile iletişimi iyi olarak tanımlayanların orta ve kötü olarak tanımlayanlara göre; dini inancı fazla olan ve inandığı dinin gereklerini yapanların dini inancı olmayan ve inandığı dinin gereklerini daha az yerine getirenlere göre; akademik başarısı yüksek olanların düşük olanlara göre anlamlı şekilde yüksek yaşam doyum ortalamasına sahip oldukları bulunmuştur. Akademik, sosyal ve kişisel yetkinlik ve becerilerini geliştirdiğine yönelik algıyla öğrencilerin yaşam doyumları arasında pozitif anlamlı ilişki saptanmıştır.
Akademik gelişim algısı sosyal beceri gelişim algısı üniversite yaşam becerileri gelişim algısı yaşam doyumu
İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
SBG-2016-21161
Bu çalışma İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenen İstanbul Üniversitesi Öğrenci Profili Projesinin (proje numarası: SBG-2016-21161) bir parçasıdır.
The aim of this study is to determine university students’ life satisfaction levels and to examine the differences in these students’ life satisfaction in the context of different socio-demographic variables as well as variables related to university life. The study has been conducted with 5,208 students studying at Istanbul University in 2015-2016 using stratified sampling. This study accepts gender, place of residence, family income, parents’ educational status, parental relationship, and religious belief as the socio-demographic variables. In addition to academic achievement, changes in academic skills, life skills, and social skills during university life have been examined as variables related to university life. According to the findings, students from Istanbul University have moderate life satisfaction. Women have significantly higher life satisfaction compared to men, as well as students staying with their families, at home, or in private dormitories compared to those staying in state dormitories, with relatives, or in student houses; students with higher family income and education compared to those with lower; students who have good communication with parents compared to those who have middling or poor; those who have more religious beliefs and perform their religious requirements compared to those with no religious beliefs or who don’t fulfill their religious requirements; and those with higher academic achievement compared to those with lower academic achievement. A positive and significant relationship has been found for students’ perceptions of improving academic, social, and personal competencies and skills with their life satisfaction.
Life satisfaction perception of academic development perception of life skills development perception of social skills development university
SBG-2016-21161
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBG-2016-21161 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 51 Sayı: 51 |