Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değerler Eğitiminde Drama Yönteminin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Çözümleme

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 51, 116 - 130, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.632965

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin değerlerin kazandırılmasında drama yönteminin önemine ilişkin görüşlerini belirlemek ve değerler eğitiminde drama yöntemini kullanma düzeylerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma durum çalışması olarak desenlenen araştırma, Van’ın Erciş ilçesinde ilkokula bağlı anasınıfı ve bağımsız anaokullarında görev yapan 14 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmış ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma; okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitiminde drama yöntemine sıklıkla yer verdikleri, öğretmenlerin drama yöntemini okul öncesi dönem çocukları için faydalı buldukları ve bu nedenle değerler gibi soyut kavramların somutlaştırılmasında drama yöntemini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama (3.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akar Vural, R., ve Somers, J. W. (2012). Hümanist ilköğretim programları için ilköğretimde drama: Kuram ve uygulama (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Akyol, A. K. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,1(2).
  • Akyol, A. K. (2012). Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 105-116.
  • Aydın, M. Z. (2010). Okulda Değerler Eğitimi. Eğitime Bakış, Ankara, 6(18), 16-19.
  • Aydın, M. Z., & Gürler, Ş. A. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25-44.
  • Balcı, F. A. ve Yalpan Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 81-90.
  • Bayrakçı, M. (2007). Okulöncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Bulut Pedük, Ş. ve Erdoğan, S. (2011). Okul öncesi eğitimde drama. İlköğretimde Drama, (Ed. Aysel Köksal Akyol). Kriter Yayınları. s. 164-180. İstanbul.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Enver, S. A. R. I. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 75-90.
  • Eti, İ. (2010). Drama etkinliklerinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların sosyal becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kurumsal Eğitim Bilim, 2(2), 1-18.
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (24), 197-205.
  • Gürol, A. (2002). Okulöncesi eğitim öğretmenleri ile okulöncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Heathcote, D. (2008). Means and ends: history, drama and education for life. Primary History, 48, 6-7.
  • İnan, H. Z. (2017). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. Pegem Atıf İndeksi, 1-24.
  • Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification.
  • Köksal, O. ve Tükel, A. (2016). Okul öncesi değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Pegem Atıf İndeksi, North America, 18 Kasım 2017 tarihinde http://www.pegemindeks.net/index.php/Pati/article/view/9786053183563b2.033 adresinden erişilmiştir.
  • Maslow, A. H., & Sönmez, H. K. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler. Kuraldışı.
  • McCaslin, N. (1981). Drama in education: Opportunity for social growth. Drama in therapy, 1, 333-345.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from. Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü, Değerler Eğitimi Kılavuzu, 2012. http://www.itugvo.k12.tr/2013-2014/pdf/mebdegerler.pdf (04.07.19)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2010/53 sayılı Genelge, Ankara, 2010.
  • Ogelman, H. G. ve Sarıkaya, H. E. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • San, İ. (1996). Eğitsel Yaratıcı Drama. ASSITEJ Türkiye Merkezi Semineri, 25-26.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Selimhocaoğlu, A. (2004). Drama ve ilköğretimde dramanın önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Malatya
  • Sezer, T. (2008). Okul öncesi eğitimi alan beş yaş grubu çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada drama yönteminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Stewig, J. W. (1984). Teacher's Perceptions of Creative Drama in the Elementary Classroom. Children's Theatre Review, 33(2), 27-29.
  • Ulusoy, K., ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4 (6), 232-242.
  • Uzgören, S. (2011). Eğitimde drama uygulamaları: okulöncesi ve ilköğretimde. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Woolland, B. (2014). Teaching primary drama. Routledge.
  • Yahyaoğlu, Z. (2015). Dramanın tarihsel gelişimi. T. Erdoğan (Ed.) Drama: okul öncesinden ilköğretime, kuramdan uygulamaya. s: 22, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yaşar, M. C. ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • http://www.mbirekul.com/?p=172 değerler eğitiminde yöneticinin rolü erişim tarihi: 25.10.2017

A Qualitative Analysis on the Application of Drama Method in Values Education

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 51, 116 - 130, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.632965

Öz

The purpose of this study is to determine the opinions of pre-school teachers on the importance of the drama method in gaining values and to reveal the usage levels of the drama method in values education. The study, designed as a qualitative research case study, has been conducted with 14 preschool teachers working in kindergartens and non-affiliated kindergartens in the Erciş district of Van, Turkey. The study uses the interview technique, a qualitative data collection method, and has collected data using a semi-structured interview form. The data have been analyzed using the method of content analysis. The study’s findings show pre-school teachers to frequently use the drama method in values education, to find the drama method useful for pre-school children, and to use the drama method to concretize abstract concepts such as values.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama (3.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akar Vural, R., ve Somers, J. W. (2012). Hümanist ilköğretim programları için ilköğretimde drama: Kuram ve uygulama (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Akyol, A. K. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,1(2).
  • Akyol, A. K. (2012). Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 105-116.
  • Aydın, M. Z. (2010). Okulda Değerler Eğitimi. Eğitime Bakış, Ankara, 6(18), 16-19.
  • Aydın, M. Z., & Gürler, Ş. A. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25-44.
  • Balcı, F. A. ve Yalpan Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 81-90.
  • Bayrakçı, M. (2007). Okulöncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Bulut Pedük, Ş. ve Erdoğan, S. (2011). Okul öncesi eğitimde drama. İlköğretimde Drama, (Ed. Aysel Köksal Akyol). Kriter Yayınları. s. 164-180. İstanbul.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Enver, S. A. R. I. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 75-90.
  • Eti, İ. (2010). Drama etkinliklerinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların sosyal becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kurumsal Eğitim Bilim, 2(2), 1-18.
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (24), 197-205.
  • Gürol, A. (2002). Okulöncesi eğitim öğretmenleri ile okulöncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Heathcote, D. (2008). Means and ends: history, drama and education for life. Primary History, 48, 6-7.
  • İnan, H. Z. (2017). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. Pegem Atıf İndeksi, 1-24.
  • Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification.
  • Köksal, O. ve Tükel, A. (2016). Okul öncesi değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Pegem Atıf İndeksi, North America, 18 Kasım 2017 tarihinde http://www.pegemindeks.net/index.php/Pati/article/view/9786053183563b2.033 adresinden erişilmiştir.
  • Maslow, A. H., & Sönmez, H. K. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler. Kuraldışı.
  • McCaslin, N. (1981). Drama in education: Opportunity for social growth. Drama in therapy, 1, 333-345.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from. Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü, Değerler Eğitimi Kılavuzu, 2012. http://www.itugvo.k12.tr/2013-2014/pdf/mebdegerler.pdf (04.07.19)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2010/53 sayılı Genelge, Ankara, 2010.
  • Ogelman, H. G. ve Sarıkaya, H. E. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • San, İ. (1996). Eğitsel Yaratıcı Drama. ASSITEJ Türkiye Merkezi Semineri, 25-26.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Selimhocaoğlu, A. (2004). Drama ve ilköğretimde dramanın önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Malatya
  • Sezer, T. (2008). Okul öncesi eğitimi alan beş yaş grubu çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada drama yönteminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Stewig, J. W. (1984). Teacher's Perceptions of Creative Drama in the Elementary Classroom. Children's Theatre Review, 33(2), 27-29.
  • Ulusoy, K., ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4 (6), 232-242.
  • Uzgören, S. (2011). Eğitimde drama uygulamaları: okulöncesi ve ilköğretimde. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Woolland, B. (2014). Teaching primary drama. Routledge.
  • Yahyaoğlu, Z. (2015). Dramanın tarihsel gelişimi. T. Erdoğan (Ed.) Drama: okul öncesinden ilköğretime, kuramdan uygulamaya. s: 22, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yaşar, M. C. ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • http://www.mbirekul.com/?p=172 değerler eğitiminde yöneticinin rolü erişim tarihi: 25.10.2017
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Basri Memduhoğlu

Tuba Yüce

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Kabul Tarihi 4 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 51 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Memduhoğlu, H. B., & Yüce, T. (2020). Değerler Eğitiminde Drama Yönteminin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Çözümleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 51(51), 116-130. https://doi.org/10.15285/maruaebd.632965