Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of Teachers at Schools Which Applied the Harezmi Education Model on the Model

Yıl 2024, Cilt: 60 Sayı: 60, 207 - 226, 28.06.2024

Öz

The purpose of this research is to determine the opinions of teachers who apply the Harezmi Education Model about the model. The research was designed as a descriptive case study based on a qualitative research design, one of the survey models. The research collected data using semi-structured interview forms with 30 teachers selected by criterion sampling method from primary schools in Istanbul between 2021-2023. As a result of the research, it was found that the applications were not found sufficient by the teachers due to the lack of materials and technology, and that the applications provided students with the ability to cooperate, gain problem-solving skills, develop different perspectives, increase the desire to learn, develop students' expression skills, and provide teachers with professional experience. In addition, it is among the findings that teachers are willing to implement the model because it has positive contributions to students, and they think that working with the right Harezmi teams is productive. In this context, various suggestions were presented to teachers.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2012). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2014). Beş Nitel Araştırma Yaklaşımı. Creswell J. W. (Ed.), Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev., s. 69). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Banks, J. A. (2001). Citizenship Education and Diversity: Implications for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 52(1), 5-16. https://doi.org/10.1177/0022487101052001002
  • Brunold, C., & Conesa. (2010, Aralık). International Education: The International Baccalaureate, Montessori and Global Citizenship. Journal of Research in International Education, 9(3), s. 14. doi:doi.org/10.1177/1475240910382992
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Örnekleme yöntemleri. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Ayrıntı Basım Yayın ve Matbaacılık.
  • Ceylan, Ö., Öğten, M., Tüfekçi, V., & Yurttaş, M. Ö. (2020). Öğrencilerin Harezmi Eğitim Modeline Yönelik Metaforik Algılarının Belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 227-251.
  • Çelik, V., & Gömleksiz, M. N. (2000). Küreselleşmenin Eleştirel Bir İncelemesi ve Eğitim Üzerindeki Etkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17), 133-144.
  • Çimen, A. (2022, Aralık). Harezmi eğitim modeli uygulama verisinin metin madenciliği teknikleriyle değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul
  • Gezer, İ. (2007). Nasıl bir eğitim: Eğitimde alternatif arayışlar. İstanbul: Bakış Yayıncılık.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde Uygulanan Toplam Kalite Yönetimi Sürecinde Gözardi Edilen Unsurlardan "Tky Merkezi" ve "Eğitim Programları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-188.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar-İlkeler-Teknikler (23 b.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Koçoğlu, E. (2018). Türkiye’de Pilot Uygulama Sürecinde Olan Harezmi Eğitim Modelinin Alan Uzmanlarının Görüşleri Doğrultusunda Analizi. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19). s. 13-19
  • Korkmaz, S. (2020). Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılık ve bilişsel becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational, 45(3), 214-222. doi:10.5014/ajot.45.3.214
  • Lincoln , Y., & Guba, E. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • MEB, İ. (2018a). Harezmî Eğitim Modeli Stratejik Karar Alma Çalıştayı. http://istanbul.meb.gov.tr/www/harezm-egitim-modeli-stratejik-karar-alma-calistayi-yapildi/icerik/1832 adresinden edinilmiştir.
  • MEB, Z. (2019). Harezmi Eğitim Modeli Şenliği. http://zeytinburnu.meb.gov.tr/www/harezmi-egitim-modeli-senligi/icerik/797 adresinden edinilmiştir.
  • Özbay, A. F. (2009). Yapılandırmacılık kuramına dayalı olarak İngilizce dersinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Seçer, T. (2021). Harezmi Eğitim Modelini uygulayan öğretmenlerin model hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2022). Harezmi Eğitim Modelinin Sosyal bilgiler dersinde uygulanması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuz , O., Yavuz, Y., Özyürek, H., & Boral , D. (2019). Harezmi Eğitim Modeli’nin özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık becerilerine etkisi. International Congress on Gifted and Talented Education, 234.
  • Yazıcı, E. (2022). Sıfırdan başlayarak algoritma ve programlama öğrenme. İstanbul: Hiperlink.

Harezmi Eğitim Modeli Uygulanan Okullardaki Öğretmenlerin Modele Yönelik Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 60 Sayı: 60, 207 - 226, 28.06.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, Harezmi Eğitim Modeli’ni uygulayan öğretmenlerin model hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, tarama modellerinden, nitel araştırma desenine bağlı betimsel bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırma 2021-2023 yılları arasında İstanbul’daki ilkokullardan ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen 30 öğretmenle, yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda materyal ve teknoloji eksikliği nedeniyle uygulamaların öğretmenler tarafından yeterli bulunmadığı, uygulamaların öğrencilere işbirliği yapabilme, problem çözme becerisi kazanma, farklı bakış açıları geliştirebilme, öğrenme isteğinin artması ve öğrencilerde ifade becerisini geliştirdiği, öğretmenlere mesleki tecrübe kazandırdığı bulgular arasındadır. Ayrıca, öğretmenlerin öğrencilere olumlu katkıları olduğundan ve doğru Harezmi ekipleriyle çalışmanın verimli olduğunu düşündüklerinden modeli uygulama konusunda istekli oldukları da bulgular arasındadır. Bu bağlamda öğretmenlere çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2012). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2014). Beş Nitel Araştırma Yaklaşımı. Creswell J. W. (Ed.), Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev., s. 69). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Banks, J. A. (2001). Citizenship Education and Diversity: Implications for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 52(1), 5-16. https://doi.org/10.1177/0022487101052001002
  • Brunold, C., & Conesa. (2010, Aralık). International Education: The International Baccalaureate, Montessori and Global Citizenship. Journal of Research in International Education, 9(3), s. 14. doi:doi.org/10.1177/1475240910382992
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Örnekleme yöntemleri. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Ayrıntı Basım Yayın ve Matbaacılık.
  • Ceylan, Ö., Öğten, M., Tüfekçi, V., & Yurttaş, M. Ö. (2020). Öğrencilerin Harezmi Eğitim Modeline Yönelik Metaforik Algılarının Belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 227-251.
  • Çelik, V., & Gömleksiz, M. N. (2000). Küreselleşmenin Eleştirel Bir İncelemesi ve Eğitim Üzerindeki Etkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17), 133-144.
  • Çimen, A. (2022, Aralık). Harezmi eğitim modeli uygulama verisinin metin madenciliği teknikleriyle değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul
  • Gezer, İ. (2007). Nasıl bir eğitim: Eğitimde alternatif arayışlar. İstanbul: Bakış Yayıncılık.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde Uygulanan Toplam Kalite Yönetimi Sürecinde Gözardi Edilen Unsurlardan "Tky Merkezi" ve "Eğitim Programları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-188.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar-İlkeler-Teknikler (23 b.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Koçoğlu, E. (2018). Türkiye’de Pilot Uygulama Sürecinde Olan Harezmi Eğitim Modelinin Alan Uzmanlarının Görüşleri Doğrultusunda Analizi. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19). s. 13-19
  • Korkmaz, S. (2020). Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılık ve bilişsel becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational, 45(3), 214-222. doi:10.5014/ajot.45.3.214
  • Lincoln , Y., & Guba, E. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • MEB, İ. (2018a). Harezmî Eğitim Modeli Stratejik Karar Alma Çalıştayı. http://istanbul.meb.gov.tr/www/harezm-egitim-modeli-stratejik-karar-alma-calistayi-yapildi/icerik/1832 adresinden edinilmiştir.
  • MEB, Z. (2019). Harezmi Eğitim Modeli Şenliği. http://zeytinburnu.meb.gov.tr/www/harezmi-egitim-modeli-senligi/icerik/797 adresinden edinilmiştir.
  • Özbay, A. F. (2009). Yapılandırmacılık kuramına dayalı olarak İngilizce dersinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Seçer, T. (2021). Harezmi Eğitim Modelini uygulayan öğretmenlerin model hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2022). Harezmi Eğitim Modelinin Sosyal bilgiler dersinde uygulanması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuz , O., Yavuz, Y., Özyürek, H., & Boral , D. (2019). Harezmi Eğitim Modeli’nin özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık becerilerine etkisi. International Congress on Gifted and Talented Education, 234.
  • Yazıcı, E. (2022). Sıfırdan başlayarak algoritma ve programlama öğrenme. İstanbul: Hiperlink.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Geliştirme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Erdem 0009-0003-6940-4337

Seval Eminoğlu Küçüktepe 0000-0003-0247-6654

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 60 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Erdem, Ş., & Eminoğlu Küçüktepe, S. (2024). Harezmi Eğitim Modeli Uygulanan Okullardaki Öğretmenlerin Modele Yönelik Görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 60(60), 207-226. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1498995