Emergency departments
are the cornerstone of health care systems. In this study, the work of the
emergency services system in Turkey were examined. The intensities of the
emergency services are becoming immeasurable in the present situation. This is
mainly due to the fact that the majority of patients who come to emergency
services are not urgent in emergency departments. This study suggests that
patients who are not urgent or outpatient in emergency services should be
treated by highly-educated specialist nurses (YSN). In this case, it is
aimed to treat more patients, to reduce the waiting time of the patients and
therefore the duration of the patients' stay in the emergency services. It is
also aimed to increase the efficiency of the resources employed in emergency
services. According to the simulation example applied on 1/24 and 7/24 basis,
it was observed that the number of patients treated by providing employment of
YUH was increased by 26,71% on the basis of 1/24 and 15,13% on the basis of
7/24. The waiting time for treatment was reduced by 38.67% on 1/24 basis and
53.66% on 7/24 basis, respectively, from the time the patients were enrolled in
emergency services. Likewise, the time required for a patient to be treated in
emergency services for treatment was reduced from an average of 82.46 minutes
to 53.97 minutes. Among the findings, it has been seen that the efficiency of
the employment of YUH has provided a balance in the efficiency rates of the
resources by not getting the efficiency as high as the resources employed in
the emergency services. In addition, it has been found that the employment
intensity of physicians decreases with the employment of YUH.
Turkey Emergency Service System High Educated Specialist Nurses Simulation Resources of Emergency Service
Acil servisler sağlık sistemlerin
temel taşını oluşturmaktadırlar. Bu çalışmada, Türkiye’deki acil servislerin
çalışma sistemleri incelenmiştir. Mevcut durumdaki acil servislere ait
yoğunluklar ölçülemez hale gelmektedir. Bunun başlıca nedeni acil durumda
olmayan hastaların acil servisleri meşgul etmesidir. Bu çalışma ile acil servislerde acil olmayan
ya da ayakta tedavi edilebilecek olan hastaların yüksek-eğitimli uzman hemşireler
(YUH) tarafından tedavi edilmesi önerilmiştir. Bu durumda daha fazla hasta
tedavi edilmesi, hastaların bekleme sürelerinin ve dolayısıyla hastaların acil
servislerde kalma sürelerinin azaltılması amaçlanmıştır. Ayrıca acil
servislerde istihdam edilen kaynakların verimliliğinin arttırılması
hedeflenmiştir. 1/24 ve 7/24 esasına göre uygulanan simülasyon örneği ile YUH
istihdamı sağlanarak tedavi edilen hasta sayısında 1/24 esasına göre %26,71 ve
7/24 esasına göre %15,13 oranında artış sağlandığı görülmüştür. Hastaların acil
servise kayıt yaptıkları andan itibaren tedavi olmak için bekledikleri süre
1/24 esasına göre %38,67 ve 7/24 esasına göre %53,66 oranlarında iyileşme
sağlanarak bekleme zamanı düşürülmüştür. Aynı şekilde bir hastanın tedavi olmak
için acil servislerde geçirmesi gereken süre ortalama 82,46 dakikadan 53,97
dakikaya düşürülmüştür. Bulgular arasında, acil servislerde istihdam edilen
kaynaklardan yeteri kadar verim alınamamasıyla YUH istihdamı sayesinde
kaynaklara ait verimlilik oranlarında bir denge sağlandığı görülmüştür. Ek
olarak, YUH istihdamı ile doktorların çalışma yoğunluklarının azaldığı tespit
edilmiştir.
Türkiye Acil Servis Sistemi Yüksek Eğitimli Uzman Hemşire Simülasyon Acil Servis Kaynakları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 30 Sayı: 4 |
Marmara Fen Bilimleri Dergisi
e-ISSN : 2146-5150
MU Fen Bilimleri Enstitüsü
Göztepe Yerleşkesi, 34722 Kadıköy, İstanbul
E-posta: fbedergi@marmara.edu.tr