La loi sur la protection des biens culturels n'est pas directement réglementée dans les sources classiques de la jurisprudence islamique (fiqh). Néanmoins, certaines dispositions servent indirectement à protéger le patrimoine culturel. En particulier, les dispositions relatives aux fondations (waqfs) et aux lieux de culte des non-musulmans peuvent être considérées dans ce contexte. Toutefois, les concepts de «trésor» et de «bien perdu» (luqata) ne peuvent pas être entièrement alignés sur le concept de bien culturel. Dans la littérature contemporaine du droit islamique, on trouve différentes opinions concernant la valeur légale et commerciale ainsi que le régime de propriété des biens culturels. L'interprétation des juristes islamiques classiques est que les peintures et les sculptures ne sont reconnues comme licites que sous certaines conditions. Le principal débat porte sur la nécessité de détruire les idoles. Alors que la majorité des juristes islamiques s'opposent à la destruction des idoles considérées comme des biens culturels, il existe également des partisans de leur destruction. Les deux camps soutiennent leurs opinions en s'appuyant sur des sources telles que le Coran, la sunnah, le qiyas et le principe de bloquer les moyens (sadd al-dhara‘i). Lors de l'évaluation des preuves présentées des deux côtés à la lumière des pratiques islamiques historiques, il devient évident que la protection des biens culturels est conforme au droit islamique.
Droit du Patrimoine Culturel Islamique Biens Culturels et Jurisprudence Islamique Fondation Waqf Peinture et Sculpture Iconoclasme
The law of protection of cultural properties is not directly regulated in classical sources of Islamic jurisprudence (fiqh). However, some provisions indirectly serve to protect the cultural heritage. Especially, provisions regarding foundations (waqfs) and places of worship of non-Muslims can be considered in this context. However, the concepts of “treasure trove” and “lost property” (luqata) cannot be completely aligned with the concept of cultural property. In the literature of contemporary Islamic law, there are different opinions about the legal and commercial value and the ownership regime of cultural properties. Classical Islamic jurists’ interpretation is that paintings and sculptures are recognized as licit only under certain conditions. The primary dispute revolves around the necessity of destroying idols. While the majority of Islamic jurists oppose the destruction of idols that are considered cultural properties, there are also those who allow the destruction. Both sides support their opinions by grounding them in sources such as the Qur’an, sunnah, qiyas, and the principle of blocking the means (sadd al-dhara‘i). When evaluating the evidence presented by both sides in light of historical Islamic practices, it becomes evident that the protection of cultural properties aligns with Islamic law.
Islamic Cultural Heritage Law Cultural Properties and Islamic Jurisprudence Foundation Waqf Painting and Sculpture Iconoclasm
Kültür varlıklarının korunması hukuku, klasik fıkıh kaynaklarında doğrudan tanzim edilmiş değildir. Ancak bazı fıkıh hükümleri dolaylı olarak kültürel mirasın korunmasına hizmet eder. Bilhassa vakıflar ile gayrimüslim mabetlerine dair hükümler bu kapsamda değerlendirilebilir. Define ve lukata mefhumları ise tam manasıyla kültür varlığı kavramıyla bağdaştırılamaz. Çağdaş İslam hukuku literatüründe kültür varlıklarının tâbi olduğu mülkiyet rejimi ile mal olma vasfı hakkında muhtelif görüşler vardır. Fukaha, genel olarak resim ve heykelleri ancak belli şartlarla mübah kabul eder. Esas tartışma ise putların yıkılmasının lüzumu meselesindedir. İslam hukukçularının ekseriyeti kültür varlığı niteliğindeki heykellerin tahribine karşı çıkarken tahribe ruhsat verenler de vardır. İki taraf da görüşlerini kitap, sünnet, kıyas ve sedd-i zerâi gibi delillere dayandırarak müdafaa eder. Tarafların delilleri, İslam tarihindeki tatbikat da göz önüne alarak değerlendirildiğinde, kültür varlıklarının muhafaza edilmesinin İslam hukukuna uygun olduğu neticesine ulaşılır.
İslam Kültürel Miras Hukuku Fıkıhta Eski Eserler Hukuku Vakıf Kültürü İslam Hukukunda Resim ve Heykeller Tasvir Yasağı
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk ve Din, Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 29 Sayı: 2 |