Muslim teologians played an important role in the tradition of refutation and muslim-christian discussions which began from the earliest times. Samarqand region as a cradle to different religions and cultures has a undeniable position in tradition of muslim-christian discussion. It has been understood that Samarqandi who is represantative of the hanafi-maturidi school in Ma Wara’un Nahr with his wide knowledge about history of Christianity, the Bible and with his quotations from Gospels has an important position in this tradation. As well as the thought of God, which is based on the incarnation, is the center of his criticism, he dealt with the historical transformation of Christianity by using the method of historical criticism. Samarqandi, in addition to criticising incarnation by using the deduction arguments, he quoted many passages from the Bible to refute it. In this paper, Samarqandi’s criticism to the Christian teology, particularly the idea of God has been discussed within the framework of these two methods. By doing so, we tired to determine the position of hanafi-maturidi school in the tradition of refutation
Shams al-Din Samarqandi Christianity incarnation theological discussion tanzih
Öz: Erken dönemlerden itibaren başlayan Müslüman-Hıristiyan teolojik tartışma ve reddiye geleneğinde
Müslüman kelamcılar önemli bir rol oynamışlardır. Geçmişinde farklı din ve kültürlere beşiklik eden Semerkant bölgesi de Müslüman-Hıristiyan teolojik tartışma geleneğinde yadsınamaz bir konumdadır. Bu makalede incelenen Maveraünnehir Hanefi-Matürîdî ekolün felsefî kelam dönemi
temsilcisi Şemsüddîn es-Semerkandî’nin Hıristiyanlık tarihi ve Kitâb-ı Mukaddes hakkındaki
bilgi birikimi ve İncillerden yaptığı nakillerle ayrıcalıklı bir konumda olduğu anlaşılmaktadır. Semerkandî’nin eleştirilerinin merkezinde enkarnasyona dayalı Tanrı tasavvuru olmakla birlikte o, Hıristiyanlığın tarihî süreçte geçirdiği dönüşüme temas etmek suretiyle tarihsel tenkit yöntemini de kullanır. Semerkandî, hulûl ve ittihad düşüncesine yönelik eleştirilerinde aklî istidlaller yanında Kitâb-ı Mukaddes metinlerinden önemli ölçüde alıntı yaparak delil getirir. Bu makalede söz konusu iki yöntem çerçevesinde Semerkandî’nin başta Tanrı tasavvuru olmak üzere Hıristiyan ilahiyatına yönelik eleştirileri ele alınarak değerlendirilmiş böylelikle hanefi-matürîdî ekolün reddiye geleneğindeki
yeri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Şemsüddîn Semerkandî, Hıristiyanlık, enkarnasyon, teolojik tartışma, tenzih.
Critiques of Maturidi Teologian Shams al-Din Samarqandî on Christianity
Abstract: Muslim teologians played an important role in the tradition of refutation and muslim-
christian discussions which began from the earliest times. Samarqand region as a cradle to different religions and cultures has a undeniable position in tradition of muslim-christian discussion. It has been understood that Samarqandi who is represantative of the hanafi-maturidi
school in Ma Wara’un Nahr with his wide knowledge about history of Christianity, the Bible and with his quotations from Gospels has an important position in this tradation. As well as the thought of God, which is based on the incarnation, is the center of his criticism, he dealt with the historical transformation of Christianity by using the method of historical criticism. Samarqandi, in addition to criticising incarnation by using the deduction arguments, he quoted many passages from the Bible to refute it. In this paper, Samarqandi’s criticism to the Christian teology, particularly the idea of God has been discussed within the framework of these two methods. By doing so, we tired to determine the position of hanafi-maturidi school in the tradition of refutation.
Keywords: Shams al-Din Samarqandi, Christianity, incarnation, theological discussion, tanzih.
Şemsüddîn Semerkandî Hıristiyanlık enkarnasyon teolojik tartışma tenzih
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 46 Sayı: 46 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.