Hanefi ve Hanbelilerin ribâ konusundaki yasakla ilgili tespit ettikleri illet doğrultusunda veznî mal olan ve para niteliği taşıyan dinar ve dirhemin diğer veznî mallarla aynı kategoride yani veznîlik noktasında birleşmeleri bu iki mezhebin faizin illeti teorileri açısından önemli sorunlar üretmiştir. Bu makalenin ana odak noktasını bu sorunlar ve bu iki mezhebin bu soruları aşmak için geliştirdikleri gerekçeleri inceler. Bunların en önemlisi iki veznî malın vadeli değişimiyle ilgilidir. Özellikle de altın ve gümüşten birinin sermaye, piyasada bolca bulunan diğer veznî mallardan birinin ise selem akdinin konusu olduğu durumlarda vade/nesâ faizi doğmakta ve bu işlem yasak olmaktadır. Ancak bu yasaklık ticari hayatta büyük bir zorluk doğurabilecek, piyasa önemli ölçüde kilitlenecektir. Faizin illeti teorisinde muhalif görüşte olanlar bu tür selem işlemlerinin adeta icmâ ile serbest bırakılmış olduğunu ve dolayısıyla Hanefi ve Hanbelilerin bu konudaki illet anlayışının hatalı olduğunu ileri sürmüştür. Hanefi ve Hanbelilerin bir yandan kendi illet teorilerini korumak, bir yandan da özellikle altın ve gümüş paranın sermaye; diğer veznî malın ise selem konusu olduğu bu akde cevaz vermek için ortaya attıkları teoriler ve gerekçeler bu çalışmada genişçe ele alınmıştır. Bu iki mezhep bu duruma karşı illetin tahsisi, paranın mahiyetiyle diğer veznî malların mahiyetinin farklı oluşu, burada ribâ şüphesi bulunmadığı vb. birtakım argümanlar ileri sürmüşlerdir ki bunların tatmin edici çözümler olup olmadığı tartışmalıdır.
Makale yukarıdaki sorunu ele almadan önce vezni malları daha yakından tanımak için mislî–kıyemî mal ayrımında, mislî malların en önemli türü olan, miktarı ağırlık ölçü birimiyle belirlenen veznî/mevzûn mallarla ilgili hükümleri inceler. Fıkıhtaki faiz yasağının da etkisiyle mislî mallar alt kategorilere ayrılmıştır: veznî, keylî, adedî, zer‘î. İslam hukukçularından önemli bir kesimine (Hanefiler, Hanbeliler ve Zeydiler) göre ribe’l-fadl denilen fazlalık faizi bir malın veznî ya da keylî olmasıyla; vade faizi ise kural olarak dört mislî mal türünden birinden olmakla ilgili olduğu için mislî malların bu alt ayrımları önem taşır.
This article examines the provisions regarding the most important type of fungible properties, namely waznī/mawzūn goods, i.e. goods whose quantities are determined by units of weight. It also refers to the kaylī goods, which is another important type of mithlī (fungible) goods, since these two types of goods share common provisions in several respects.
The fact that the prohibition of interest in Islamic jurisprudence is only related to the fungible goods, and especially the interest of excess called ribā al-fadl, which according to a significant number of Islamic jurists (Ḥanafīs, Ḥanbalīs, and Zaydīs) is related to the waznī/mawzūn and kaylī/makīl goods led to the division of the fungible goods into subcategories. These are the waznī, kaylī, ‘adadī, and zar‘ī goods.
Gold and silver, which are the metals of the coins called dirhams and dinars, and other metals or alloys such as iron, copper, tin, brass, brass, bronze, lead, etc., are also considered as a form of waznī. It is significant that the most important goods in the market are of waznī type and that different scales and weights, from the most delicate to the largest, are used to determine their quantities.
Since the consideration of a good as waznī or kaylī carries important provisions, especially in terms of interest, the effect of the change in the quantitative measurements of the goods in the markets over time on the provisions has been discussed. From this regard, which goods are considered waznī and which of these categories they fall under is important in terms of the interest theory of the sects, especially for the Ḥanafīs and Ḥanbalīs. For, in these two sects, the metals of the basic currencies of dinar and dirham, i.e. gold and silver, and other waznī goods are united under the category of waznī. This situation not only increases the importance of the waznī category and waznī goods in the Ḥanafī and Ḥanbalī schools but also creates difficulties to be overcome, especially in terms of rulings on interest. The main focus of this article is to analyze these problems. In the other madhhabs, gold and silver and other waznī goods do not meet under a category of wazn, and therefore wazn is only important in limited matters related to the equal measurement of waznī goods with each other.
As for the Ḥanafīs and Ḥanbalīs, the biggest problem they face in this regard is that the deferred exchange of two waznī commodities is not permissible. In cases where either gold or silver is capital and one of the other waznī goods is the subject of the salam contract, term/nasā interest arises and this transaction is prohibited. This is a matter that can cause great difficulty in commercial life. At the same time, if this type of salam is prohibited in line with the Ḥanafī and Ḥanbalī reasoning of interest, the market will be significantly blocked. Thus, it is mentioned that this transaction was permitted by ijmā (consensus) and it is stated by other sects that the Ḥanafī and Ḥanbalī understanding of the principle of interest in this matter is erroneous. The theories put forward by the Ḥanafīs and Ḥanbalīs, on the one hand, to protect their own theories of illah (effective cause), and on the other hand, to allow this contract, in which gold and silver coins are the capital and other waznī goods are the subject of the salam, constitute one of the main focal points of this study. These two sects have put forward some arguments for this situation, such as the allocation of the illah, the difference between the nature of money and the nature of other waznī commodities, the absence of suspicion of interest in this exchange, etc., but it is debatable whether these are satisfactory solutions or not.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 67 Sayı: 67 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.