BibTex RIS Kaynak Göster

ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI

Yıl 2015, Sayı: 6, 27 - 32, 11.03.2016

Öz

Öz
Fotoğrafın üzerine yansıyan zaman algısı onun gerçeklikle kurduğu bağı
güçlendirir. Genel fotoğraf algısı, fotoğrafın bir kanıt niteliği taşıması ve
gerçeğin bir kesitini yansıtması yönündedir. Fotoğrafta zamanın izinin
sekteye uğratılması (varlığı ve izi fotoğrafta mevcut olsa bile, alımlamada
belirleyici etkin bir özelliği olmaması durumu) ile fotoğrafın gerçeklik algısı
kırılma yaşar ve fotoğraf resimselleşir. Fotoğrafın okunmasında başat
öneme sahip olan zaman ve mekan algısı silikleşip, alımlamada içeriğin
baskınlığı azaldığı ve yerini estetik bir deneyime bıraktığı zaman fotoğraf
özgürleşir ve kendine yeni alanlar açar.
Anahtar kelimeler: TFotoğraf, zaman, mekan, gerçeklik algısı, Henri Bergson,
mekansallaşmış zaman, süre.

Kaynakça

  • • Aziz Augustinus; 2010, İtiraflar, İstanbul: Kabalcı.
  • • Bergson, Henri; 2002, Key writings, Londra: Continuum.
  • • Barthes, Roland; 2000, Camera Lucida, İstanbul: Altıkırkbeş.
  • • Berger, John; 2002, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis.
  • • Ritchin, Fred; 2012, Fotoğraftan Sonra, İstanbul: Espas.
  • • Aristoteles; 2014, Fizik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Benjamin, Walter; 2014, Fotografinin Küçük Tarihi. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • • Bergson, Henri; 2005, Creative Evolution, Cosimo Classics.
  • • Bergson, Henri; 1999, Duration and Simultaneity: Bergson and the Einsteinian Universe
  • (Philosophy of Science), Clinamen Press.
  • • Bresson, Henri Cartier; 2006, Karar Anı, İstanbul: YGS Yayınları.
  • • Burgin, Victor; 2013, Fotoğrafı Düşünmek, İstanbul: Espas Yayınları.
  • • Dohrn-van Rossum, G.; 1996, History of the Hour, Chicago: University of Chicago Press.
  • • Gernsheim, H. & Gernsheim, A.; 1969, The History of Photography: From the Camera
  • Obscura to the Beginning of the Modern Era. McGraw-Hill.
  • • Gilbert-Walsh, James; 2010, Revisiting the Concept of Time: Archaic Perplexity in
  • Bergson and Heidegger, Human Studies, 33; 2-3, 173-190.
  • • Lombardi, M.; 2007, http://www.scientificamerican.com/article/experts-time-divisiondays-
  • hours-minutes. Erişim tarihi: 11.06.2015.
  • • Loos, Amanda; 2002, Symbolic, real, imaginary. http://csmt.uchicago.edu/glossary2004/
  • symbolicrealimaginary.htm Erişim tarihi: 11.08.2015
  • • Ergüven, Mehmet; 1998, Görmece. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Newton, Isaac; 2011, Doğal Felsefenin Matematiksel İlkeleri (Philosophiae Naturalis
  • Principia Mathematica). İstanbul: İdea.
  • • Sayın, Zeynep; 2013, Sunuş. İçinde: Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul:
  • Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2005, Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Sontag, Susan; 1998, Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2004, Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Tresch, J.; 2007, The daguerreotype’s first frame: François Arago’s moral economy of
  • instruments. Studies in History and Philosophy of Science, 38; 445–476.
  • • Turgut, Sadi; 2005, “Genel Görelilik”, Bilim ve Teknik Dergisi. Erişim adresi: http://biltek.
  • tubitak.gov.tr/pdf/genelgorelilik.pdf. Erişim tarihi: 16.06.2015
  • • Zizek, Slavoj; 2000, Welcome to the Desert of the Real. London: Verso.
Yıl 2015, Sayı: 6, 27 - 32, 11.03.2016

Öz

Kaynakça

  • • Aziz Augustinus; 2010, İtiraflar, İstanbul: Kabalcı.
  • • Bergson, Henri; 2002, Key writings, Londra: Continuum.
  • • Barthes, Roland; 2000, Camera Lucida, İstanbul: Altıkırkbeş.
  • • Berger, John; 2002, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis.
  • • Ritchin, Fred; 2012, Fotoğraftan Sonra, İstanbul: Espas.
  • • Aristoteles; 2014, Fizik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Benjamin, Walter; 2014, Fotografinin Küçük Tarihi. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • • Bergson, Henri; 2005, Creative Evolution, Cosimo Classics.
  • • Bergson, Henri; 1999, Duration and Simultaneity: Bergson and the Einsteinian Universe
  • (Philosophy of Science), Clinamen Press.
  • • Bresson, Henri Cartier; 2006, Karar Anı, İstanbul: YGS Yayınları.
  • • Burgin, Victor; 2013, Fotoğrafı Düşünmek, İstanbul: Espas Yayınları.
  • • Dohrn-van Rossum, G.; 1996, History of the Hour, Chicago: University of Chicago Press.
  • • Gernsheim, H. & Gernsheim, A.; 1969, The History of Photography: From the Camera
  • Obscura to the Beginning of the Modern Era. McGraw-Hill.
  • • Gilbert-Walsh, James; 2010, Revisiting the Concept of Time: Archaic Perplexity in
  • Bergson and Heidegger, Human Studies, 33; 2-3, 173-190.
  • • Lombardi, M.; 2007, http://www.scientificamerican.com/article/experts-time-divisiondays-
  • hours-minutes. Erişim tarihi: 11.06.2015.
  • • Loos, Amanda; 2002, Symbolic, real, imaginary. http://csmt.uchicago.edu/glossary2004/
  • symbolicrealimaginary.htm Erişim tarihi: 11.08.2015
  • • Ergüven, Mehmet; 1998, Görmece. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Newton, Isaac; 2011, Doğal Felsefenin Matematiksel İlkeleri (Philosophiae Naturalis
  • Principia Mathematica). İstanbul: İdea.
  • • Sayın, Zeynep; 2013, Sunuş. İçinde: Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul:
  • Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2005, Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Sontag, Susan; 1998, Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2004, Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Tresch, J.; 2007, The daguerreotype’s first frame: François Arago’s moral economy of
  • instruments. Studies in History and Philosophy of Science, 38; 445–476.
  • • Turgut, Sadi; 2005, “Genel Görelilik”, Bilim ve Teknik Dergisi. Erişim adresi: http://biltek.
  • tubitak.gov.tr/pdf/genelgorelilik.pdf. Erişim tarihi: 16.06.2015
  • • Zizek, Slavoj; 2000, Welcome to the Desert of the Real. London: Verso.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selim Süme Bu kişi benim

Ergün Turan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Süme, S., & Turan, E. (2016). ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI. Sanat - Tasarım Dergisi, 1(6), 27-32.
AMA Süme S, Turan E. ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI. Sanat - Tasarım Dergisi. Mart 2016;1(6):27-32.
Chicago Süme, Selim, ve Ergün Turan. “ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI”. Sanat - Tasarım Dergisi 1, sy. 6 (Mart 2016): 27-32.
EndNote Süme S, Turan E (01 Mart 2016) ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI. Sanat - Tasarım Dergisi 1 6 27–32.
IEEE S. Süme ve E. Turan, “ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI”, Sanat - Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 6, ss. 27–32, 2016.
ISNAD Süme, Selim - Turan, Ergün. “ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI”. Sanat - Tasarım Dergisi 1/6 (Mart 2016), 27-32.
JAMA Süme S, Turan E. ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI. Sanat - Tasarım Dergisi. 2016;1:27–32.
MLA Süme, Selim ve Ergün Turan. “ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI”. Sanat - Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 6, 2016, ss. 27-32.
Vancouver Süme S, Turan E. ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI. Sanat - Tasarım Dergisi. 2016;1(6):27-32.