Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji

Yıl 2014, Sayı: 5, 7 - 13, 28.11.2014

Öz

Fotoğraf
makinesinin ortaya çıkması ile birlikte, sosyal yaşamın akışında önemli
değişiklikler meydana gelmiştir. Fotografik görüntünün yaşamı anlatma,
sorgulama olanakları, insanların fotoğrafı farklı okumalarına ve
yorumlamalarına
zemin hazırlamıştır. Özellikle toplumsal değişimlere ve
dönüşümlere müdahale edebilen fotografik görüntünün gerçekliği ve ideolojik
yaklaşımlar arasındaki ilişkiyi değerlendirmek, -fotoğrafın günümüzdeki
yaygınlığı göz önüne alındığında- gereklilikten öte zorunluluk haline gelmiştir.


Fotoğrafın bulunuşundan itibaren sadece gerçeği
yansıttığının kabul edilmesi, onu uzun yıllar ayrıcalıklı kılmıştır. Bu kabul, gerçeklik
yanında, fotoğrafa, tarihi belge olma niteliği de sağlamıştır. Fakat zamanla
ideolojik ve manipülatif kullanımlar sonucunda fotografik gerçeklik kavramı,
genel kabul olmaktan çıkmıştır.


Fotoğraf, tarih
boyunca ideolojilerle iç içe yaşamıştır. İktidarlar ve çıkar grupları,
gerçeklik algısı nedeniyle, fotoğrafı bir algı yönetme ve ikna aracı olarak
kullanmıştır. Fotoğraf, kullanımının büyük boyutlara ulaştığı günümüzde, kitleleri
etkilemede, hâlâ önemli bir araç olarak varlığını sürdürmektedir. Fotoğrafın dijital
teknoloji ile birleşmesi, gerçeklik sunumunun daha kolay biçimlenmesini sağlamış;
fakat fotoğrafta ideolojik tercih ve yaklaşımların ortaya konmasıyla ilgili bir
dizi tartışmayı da beraberinde getirmiştir.

Kaynakça

  • Barthes, Roland; 2008, Camera Lucida, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları.
  • Bazin, Andre; 2007, “Fotoğraf Görüntüsünün Varlık Bilimi”, Çev. Nijat Özön, Fotoğraf Neyi Anlatır, Der. Caner Aydemir, 1.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitaplığı.
  • Benjamin, Walter; 2007, “Fotoğrafın Küçük Tarihi”, Çev. Tevfik Turan, Fotoğraf Neyi Anlatır, Der. Caner Aydemir , 1.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitaplığı.
  • Berger, John; Mohr, Jean; 2007, Anlatmanın Başka Bir Biçimi, 1.Basım, Çev. Osman Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Berger, John; 2010, Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, 16.baskı, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Bostancı, M. Naci; 1996, Toplum Kültür ve Siyaset,1. Baskı, Vadi Yayınlan, Ankara.
  • Derman, İhsan; 2010, Fotoğraf ve Gerçeklik, 2.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitap.
  • EFSAD, http://www.efsad.org.tr/fotograf-sanatinda-oznellik-nesnellik-ve-basari (05.05.2014)
  • Eryılmaz, Hüseyin; 1999, Kitle İletişi Aracı Olarak Haber Fotoğrafı ve Manipülasyon, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lange, Dorothea; 1986, “Yaşama Bakmayı Öğreten Fotoğrafçı”, Afsad Fotoğraf: 42.
  • Önay, Ayhan; 1977, 20. Yüzyıl ve Fotoğraf Sanatı, Yeni Fotoğraf Dergisi, İstanbul, Sayı:11.
  • Önay, Ayhan; 1977, Edward Steichen, Yeni Fotoğraf Dergisi, İstanbul, Sayı:12.
  • Özel, Zuhal; 2005, Teknolojik Gelişmeler İçerisinde Dijital Fotoğrafçılık ve Belgesel Fotoğrafçılığın Yeniden Tanımlanması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ritchin, Fred; 2012, Fotoğraftan Sonra, 1.Basım, Çev.Yalım Keser, İstanbul, Espas Yayınları.
  • Sontag, Susan; 1999, Fotoğraf Üzerine, 2.Baskı, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları.
  • Sontag, Susan; 2005, Başkalarının Acısına Bakmak, 2.Basım, Çev. Osman Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Teun, A.Van Dijk; 1994, “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları”, Medya, İktidar, İdeoloji, Der. Çev. Mehmet Küçük, Ankara, Ark Yayınları.
  • Whelan, Richard; 2006, Robert Capa, 1.Basım, Çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Yaykın, Murat; 2009, Fotoğraf İdeolojisi,1.Baskı, İstanbul, Kaldeon Yayıncılık.
Yıl 2014, Sayı: 5, 7 - 13, 28.11.2014

Öz

Kaynakça

  • Barthes, Roland; 2008, Camera Lucida, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları.
  • Bazin, Andre; 2007, “Fotoğraf Görüntüsünün Varlık Bilimi”, Çev. Nijat Özön, Fotoğraf Neyi Anlatır, Der. Caner Aydemir, 1.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitaplığı.
  • Benjamin, Walter; 2007, “Fotoğrafın Küçük Tarihi”, Çev. Tevfik Turan, Fotoğraf Neyi Anlatır, Der. Caner Aydemir , 1.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitaplığı.
  • Berger, John; Mohr, Jean; 2007, Anlatmanın Başka Bir Biçimi, 1.Basım, Çev. Osman Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Berger, John; 2010, Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, 16.baskı, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Bostancı, M. Naci; 1996, Toplum Kültür ve Siyaset,1. Baskı, Vadi Yayınlan, Ankara.
  • Derman, İhsan; 2010, Fotoğraf ve Gerçeklik, 2.Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitap.
  • EFSAD, http://www.efsad.org.tr/fotograf-sanatinda-oznellik-nesnellik-ve-basari (05.05.2014)
  • Eryılmaz, Hüseyin; 1999, Kitle İletişi Aracı Olarak Haber Fotoğrafı ve Manipülasyon, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lange, Dorothea; 1986, “Yaşama Bakmayı Öğreten Fotoğrafçı”, Afsad Fotoğraf: 42.
  • Önay, Ayhan; 1977, 20. Yüzyıl ve Fotoğraf Sanatı, Yeni Fotoğraf Dergisi, İstanbul, Sayı:11.
  • Önay, Ayhan; 1977, Edward Steichen, Yeni Fotoğraf Dergisi, İstanbul, Sayı:12.
  • Özel, Zuhal; 2005, Teknolojik Gelişmeler İçerisinde Dijital Fotoğrafçılık ve Belgesel Fotoğrafçılığın Yeniden Tanımlanması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ritchin, Fred; 2012, Fotoğraftan Sonra, 1.Basım, Çev.Yalım Keser, İstanbul, Espas Yayınları.
  • Sontag, Susan; 1999, Fotoğraf Üzerine, 2.Baskı, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları.
  • Sontag, Susan; 2005, Başkalarının Acısına Bakmak, 2.Basım, Çev. Osman Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Teun, A.Van Dijk; 1994, “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları”, Medya, İktidar, İdeoloji, Der. Çev. Mehmet Küçük, Ankara, Ark Yayınları.
  • Whelan, Richard; 2006, Robert Capa, 1.Basım, Çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Yaykın, Murat; 2009, Fotoğraf İdeolojisi,1.Baskı, İstanbul, Kaldeon Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Bilge Satkın

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Satkın, M. B. (2014). Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat - Tasarım Dergisi(5), 7-13.
AMA Satkın MB. Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat - Tasarım Dergisi. Kasım 2014;(5):7-13.
Chicago Satkın, Mustafa Bilge. “Fotoğraf, Gerçeklik Ve İdeoloji”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 5 (Kasım 2014): 7-13.
EndNote Satkın MB (01 Kasım 2014) Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat - Tasarım Dergisi 5 7–13.
IEEE M. B. Satkın, “Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji”, Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 5, ss. 7–13, Kasım 2014.
ISNAD Satkın, Mustafa Bilge. “Fotoğraf, Gerçeklik Ve İdeoloji”. Sanat - Tasarım Dergisi 5 (Kasım 2014), 7-13.
JAMA Satkın MB. Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat - Tasarım Dergisi. 2014;:7–13.
MLA Satkın, Mustafa Bilge. “Fotoğraf, Gerçeklik Ve İdeoloji”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 5, 2014, ss. 7-13.
Vancouver Satkın MB. Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat - Tasarım Dergisi. 2014(5):7-13.