Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Bakış Açısına Göre Masal ve Masal Anlatıcılığı

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 28, 30.06.2021

Öz

Öğretmenlerin masal ve masal anlatıcılığı hakkında görüşlerine dayalı olarak yürütülen
araştırmada çalışma grubu olarak Muş ili Bulanık ilçesinde görev yapan 20 sınıf öğretmeni
belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olan görüşme tekniği kullanılarak yürütülen
araştırmada elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışmada bağımsız
kodlama yoluyla öğretmenlerin verdikleri cevaplar iki uzman tarafından analiz edilmiştir.
Yapılan analizlerde doğrudan aktarmalarda K1, K2, K3<şeklinde kodlama yapılmıştır.
Fazla tekrarlanan veya önemli görülen görüşler doğrudan aktarılarak çalışmanın
güvenirliği sağlanmaya çalışılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara bakıldığında
öğretmenlerin masal ve masal anlatıcılığı hakkında genel anlamda bilgi sahibi oldukları
görülmüştür. Ayrıca öğretmenler bu bilgilerini zaman zaman sınıfta öğretim ile birlikte işe
koştukları şeklinde görüş belirtmişlerdir. Çalışmada dikkat çeken önemli sonuçlardan biri
öğretmenlerin hepsi sınıflarında az ya da çok masal anlattıklarını belirtmelerdir. Buna
karşılık aynı öğretmenler kendilerini masal anlatıcısı olarak görmemekteler. Yine
öğretmenlerin tamamı masalların önemine vurguda bulunarak öğretim programlarında
masallardan daha çok yararlanılması gerektiği yönünde görüş belirtmiştir. Öğretmenlerin
görüşlerinden hareketle masalların etkili bir öğretim aracı olmasına rağmen okullarda
yeterince masallardan yararlanılmadığı söylenebilir. Bu durum aslında masallarla ilgili
farkındalık çalışmaların yapılması gerektiği düşüncesini desteklemektedir. Nitekim
öğretmenlerin tamamı masal ve masal anlatıcılığı hakkında fikir beyan ederken bunlardan
bazılarının masallardan yeterli derecede yaralanmadıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Aslan, E. (2003) Halk Bilimi Araştırmaları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Yayınları, Diyarbakır.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Devellioğlu, F. & Güneyçal, A. S. (Eds.). (1993). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lûgat: eski ve yeni harflerle; haz. Ferit Devellioğlu; yay. haz. Aydın Sami Güneyçal. Aydın Kitabevi.
  • Seyidoğlu, B. (1985). “masal” Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi 6, İstanbul Tezel, N. (2009). Türk Masalları (4. Basım). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Topçam, S. (2019). Masal Anlatıcılığı ve Günümüz masal Anlatıcılığında Hazırlanma Süreçleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yüksel, A., Mil, B. ve Bilim, Y. (2007). Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin? Detay Yayıncılık, Ankara.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Akın Bu kişi benim 0000-0003-2372-9331

Emine Akın Bu kişi benim 0000-0002-1799-3673

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akın, E., & Akın, E. (2021). Öğretmen Bakış Açısına Göre Masal ve Masal Anlatıcılığı. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 17-28.