Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Concept in Psychoanalysis “Identification”

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 9, 28.06.2022

Öz

Psychoanalysis is a theory that continues to be up to-date because of the explanations to personality development and mental health problems although many years have passed. One of the most important concepts of this theory is identification. Identification is a psychological process whereby the individual associates himself with other individuals and transforms their characteristics to his own personality. From infancy to every period of life, identification provides a basis for the individuals to be themselves and make their own life story. In particular, it is crucially important that therapists, psycological counselors, parents and teachers promote the child’s identification in supporting healthy personal development and community development for the next generations. In this study, the concept of identification is discussed and relevant literature review is presented. In this context, Freud’s and other theorists’ views on identification are included. The current study also evaluates the various influences of identification on the individual, the difference in idealization and its reflection on Freud. The concept of identification is discussed from an educational point of view, and relevant research studies, the role and importance of teachers are presented. This study furhter argues the effect and reflections of identification on psychoanalysis.

Kaynakça

  • Arıkan, S. (2014). Lacancı psikanalitik yöntem ışığında Iris Murdock’un romanları. Çizgi Kitap Evi.
  • Başol, G., Demir, Y., Aldemir, A., & Çakan, O. (2017). Özdeşim Kurma veya Bireycilik: Ergen Kızların Benlik Algısı Üzerinde Annelerinin Rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 141-164. https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/34356/379945
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayınları.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çev. Tuncay Ergene). Mentis Yayıncılık.
  • Demirel, M., Karahan-Güven, B., ve Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor
  • Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1039454
  • Doğan, A., ve Basım, N. (2021). Mesleki özdeşleşmenin tükenmişlik üzerine etkisi: iş yükü algısı ve psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 1531-1556. https://doi.org/10.30798/makuiibf.911304
  • Ferenczi, S. (1996). Yetişkinler ve çocuk arasında dil karşılığı: tutkunun ve sevecenliğin dili. Cogito:Yüz Yılın Psikanalizi.9,109-117.
  • Freud, S. (2016). Grup psikolojisi ve ego analizi (Çev. Hasan ilhan). Yason Yayınları.
  • Geçtan, E. (2016). İnsan olmak. Mentis Yayınları.
  • Geçtan, E. (2004). Psikanaliz ve sonrası. Mentis Yayınları.
  • Göka, E., Yüksel, F. V., ve Göral, F. S. (2006). İnsan ilişkilerinde yansıtmalı özdeşim. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(1), 46-54.
  • Güneri, O.Y. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. İçinde B. Yeşilyaprak (Eds), Psikodinamik yaklaşımlar (ss.136-140). Pegem Akademi.
  • Habip, B. (2016). Psikanalizin içinden. Yapı Kredi Yayınları.
  • Jones, V. F., & Jones, L. S. (2004). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Klein, M. (1996). Ruhsal sağlık üstüne. Cogito:Yüz Yılın Psikanalizi.9,119-124.
  • Köse, M. ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğrenci görüşleri. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(1), 08-18. https://www.ijses.org/index.php/ijses/article/view/125
  • Mangır, M., ve Baran, G. (1990). Çocukta rol özdeşimi ve cinsel kimliğin kazanılması. Eğitim ve Bilim, 14(76). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5995
  • Nartgün, Ş. ve Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 1361-1376. https://www.researchgate.net/profile/SenayNartguen/publication/272874392_Ogretmenlerin_Orgutsel_Destek_Orgutsel_Ozdeslesme_ile_Orgutsel_Sinizm_Duzeylerine_Iliskin_Gorusleri/links/56a8c73008ae997e22bdfe2a/Oegretmenlerin-Oerguetsel-Destek-Oerguetsel-Oezdeslesme-ile-Oerguetsel-Sinizm-Duezeylerine-Iliskin-Goeruesleri.pdf
  • Özakkaş, T. (2017). Bütüncül psikoterapi. Litera Yayıncılık.
  • Parman,T.(2006). On yıl sonra. Cogito:Freud ve Kültür, 49, 57-58.
  • Peleg, O. (2004). Differentiation and test anxiety in adolescents. Journal of Adolescence, 27, 645–662. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.06.002.
  • Peleg, O., Deutch, C., & Dan, O. (2016). Test anxiety among female college students and its relation to perceived parental academic expectations and differentiation of self. Learning and Individual Differences, 49, 428-436. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.010
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., ve Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 5(3), 143-153. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/810470
  • Porder, M. S. (1987). Projective identification: An alternative hypothesis. The Psychoanalytic Quarterly, 56(3), 431-451. https://doi.org/10.1080/21674086.1987.11927182
  • Santrock, J. W. (2017). Yaşam boyu gelişim (Çev. G. Yüksel). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Taylı, A. (2018). Eğitim psikolojisi. İçinde Ş. Işık (Eds), Ahlak gelişimi (ss. 177-207). Pegem Akademi.
  • Taymur, İ., ve Boratav, R. C. (2013). İçselleştirme, İçealım, İçeatım ve Özdeşim. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(3), 330-342. http://dx.doi.org/10.5455/cap.20130522
  • Türkçapar, H. (2012). Bilişsel terapi. HBY Yayınları.
  • Volkan V. D. (2007) Psikoterapide nesne ilişkileri (Çev. Ali Algın Köşkdere) Bursa Psikiyatri.

Psikanalizin İçinden Bir Kavram “Özdeşleşme”

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 9, 28.06.2022

Öz

Psikanaliz yıllar geçmesine rağmen kişilik gelişimi ve ruh sağlığı sorunlarına getirdiği açıklamalar ile güncelliğini koruyan bir kuramdır. Bu kuramın en önemli kavramlarından birisi de özdeşleşmedir. Özdeşleşme bireyin kendisi için model oluşturan kişinin kişiliğinin bir parçasını, kendi kişiliğinin bir parçası yapma süreci olarak tanımlanmaktadır. Özdeşleşmenin bebeklikten başlayarak yaşamın her döneminde bireylere, kendi olma ve kendi hikayesini oluşturma noktasında temel oluşturmaktadır. Özellikle terapistlerin, psikolojik danışmanların, ebeveynlerin ve öğretmelerin sağlıklı birey ve toplum gelişimi için çocuğun özdeşim kurmasını desteklenmesi, gelecek nesillerin sağlıklı gelişim göstermeleri açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada özdeşleşme kavramı ele alınmış ve ilgili alanyazın doğrultusunda bilgi sunulmuştur. Bu kapsamda Freud’un ve farklı kuramcıların özdeşleşme ile ilgili görüşlerine yer verilmiştir. Özdeşleşmenin birey üzerindeki farklı etkileri, idealizasyodan farkı ve Freud üzerindeki yansıması değerlendirilmiştir. Özdeşleşme eğitimsel açıdan ele alınmış, bu konuda yapılan çalışmalara, öğretmenlerin rolü ve önemine yer verilmiştir. Ayrıca özdeşleşmenin psikanaliz üzerindeki etkisi ve yansımaları değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Arıkan, S. (2014). Lacancı psikanalitik yöntem ışığında Iris Murdock’un romanları. Çizgi Kitap Evi.
  • Başol, G., Demir, Y., Aldemir, A., & Çakan, O. (2017). Özdeşim Kurma veya Bireycilik: Ergen Kızların Benlik Algısı Üzerinde Annelerinin Rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 141-164. https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/34356/379945
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayınları.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çev. Tuncay Ergene). Mentis Yayıncılık.
  • Demirel, M., Karahan-Güven, B., ve Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor
  • Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1039454
  • Doğan, A., ve Basım, N. (2021). Mesleki özdeşleşmenin tükenmişlik üzerine etkisi: iş yükü algısı ve psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 1531-1556. https://doi.org/10.30798/makuiibf.911304
  • Ferenczi, S. (1996). Yetişkinler ve çocuk arasında dil karşılığı: tutkunun ve sevecenliğin dili. Cogito:Yüz Yılın Psikanalizi.9,109-117.
  • Freud, S. (2016). Grup psikolojisi ve ego analizi (Çev. Hasan ilhan). Yason Yayınları.
  • Geçtan, E. (2016). İnsan olmak. Mentis Yayınları.
  • Geçtan, E. (2004). Psikanaliz ve sonrası. Mentis Yayınları.
  • Göka, E., Yüksel, F. V., ve Göral, F. S. (2006). İnsan ilişkilerinde yansıtmalı özdeşim. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(1), 46-54.
  • Güneri, O.Y. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. İçinde B. Yeşilyaprak (Eds), Psikodinamik yaklaşımlar (ss.136-140). Pegem Akademi.
  • Habip, B. (2016). Psikanalizin içinden. Yapı Kredi Yayınları.
  • Jones, V. F., & Jones, L. S. (2004). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Klein, M. (1996). Ruhsal sağlık üstüne. Cogito:Yüz Yılın Psikanalizi.9,119-124.
  • Köse, M. ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğrenci görüşleri. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(1), 08-18. https://www.ijses.org/index.php/ijses/article/view/125
  • Mangır, M., ve Baran, G. (1990). Çocukta rol özdeşimi ve cinsel kimliğin kazanılması. Eğitim ve Bilim, 14(76). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5995
  • Nartgün, Ş. ve Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 1361-1376. https://www.researchgate.net/profile/SenayNartguen/publication/272874392_Ogretmenlerin_Orgutsel_Destek_Orgutsel_Ozdeslesme_ile_Orgutsel_Sinizm_Duzeylerine_Iliskin_Gorusleri/links/56a8c73008ae997e22bdfe2a/Oegretmenlerin-Oerguetsel-Destek-Oerguetsel-Oezdeslesme-ile-Oerguetsel-Sinizm-Duezeylerine-Iliskin-Goeruesleri.pdf
  • Özakkaş, T. (2017). Bütüncül psikoterapi. Litera Yayıncılık.
  • Parman,T.(2006). On yıl sonra. Cogito:Freud ve Kültür, 49, 57-58.
  • Peleg, O. (2004). Differentiation and test anxiety in adolescents. Journal of Adolescence, 27, 645–662. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.06.002.
  • Peleg, O., Deutch, C., & Dan, O. (2016). Test anxiety among female college students and its relation to perceived parental academic expectations and differentiation of self. Learning and Individual Differences, 49, 428-436. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.010
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., ve Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 5(3), 143-153. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/810470
  • Porder, M. S. (1987). Projective identification: An alternative hypothesis. The Psychoanalytic Quarterly, 56(3), 431-451. https://doi.org/10.1080/21674086.1987.11927182
  • Santrock, J. W. (2017). Yaşam boyu gelişim (Çev. G. Yüksel). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Taylı, A. (2018). Eğitim psikolojisi. İçinde Ş. Işık (Eds), Ahlak gelişimi (ss. 177-207). Pegem Akademi.
  • Taymur, İ., ve Boratav, R. C. (2013). İçselleştirme, İçealım, İçeatım ve Özdeşim. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(3), 330-342. http://dx.doi.org/10.5455/cap.20130522
  • Türkçapar, H. (2012). Bilişsel terapi. HBY Yayınları.
  • Volkan V. D. (2007) Psikoterapide nesne ilişkileri (Çev. Ali Algın Köşkdere) Bursa Psikiyatri.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Namık Kemal Haspolat 0000-0003-1755-7393

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Haspolat, N. K. (2022). Psikanalizin İçinden Bir Kavram “Özdeşleşme”. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-9.