Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN CİNSEL SAĞLIK DERSİNİN ERKEKLERE YÖNELİK KALIP YARGILAR VE KADINA İLİŞKİN NAMUS ANLAYIŞI TUTUMU ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 10, 31.07.2025
https://doi.org/10.71255/maunsbd.1578758

Öz

Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine verilen Cinsel Sağlık dersinin erkeklere yönelik kalıp yargılar ve kadına ilişkin namus anlayışı tutumu üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesindeki bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 72 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Erkeklere Yönelik Kalıp Yargılar Ölçeği ve Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; yüzdelik, aritmetik ortalama, Ki Kare ve t testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan deney ve kontrol grubunda yer lan öğrencilerin sosyodemografik değişkenlerinin istatistiksel olarak benzerlik göstermediği saptanmıştır. Araştırmada son testte Erkeklere Yönelik Kalıp Yargılar Ölçeğinden alınan toplam puan ortalamasının deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak önemli farklılık göstermediği (p>0,05), Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği (p<0,05) belirlenmiştir. Araştırmada cinsel sağlık dersinin erkeğe yönelik kalıp yargıları değiştirmediği aksine kadına ilişkin yargıları düzenlemede etkili olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda hemşirelik müfredatına cinsel sağlık dersinin eklenmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Altinova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algisi ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalişmasi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Bulut, T., & Basfirinci, C. (2021). Farklı sektörlerdeki belirli mesleklere ilişkin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları: Doğrudan ve dolaylı ölçüm yöntemlerine ilişkin bir araştırma. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 7(2), 327-356.
  • Bükecik, E., & Özkan, B. (2018). Kadına yönelik şiddet: Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın sağlığına etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 33-37.
  • Cinsel sağlık. (2019). (N. B. Duman, Ed.). Nobel Tıp Kitabevi.
  • Croft, A., Schmader, T., & Block, K. (2015). An underexamined inequality: Cultural and psychological barriers to men’s engagement with communal roles. Personality and Social Psychology Review, 19(4), 343-370.
  • Duman, N. B., & Vural, G. (2019). Cinsel sağliğin değerlendirilmesi. Cinsel Sağlık, ss:47.
  • Esen, E., Soylu, Y., Siyez, D. M., & Demirgürz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. E-International Journal of Educational Research, 8(1).
  • Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Sezer, N. Y., Yilmaz, S., & Duman, N. B. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algisina etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 22-29.
  • Grau, L. S., & Zotos, C. Y. (2016). Gender stereotypes in advertising: a review of current research. International Journal of Advertising, 35:5, 761-770. https://doi.org/10.1080/02650487.2016.1203556
  • Gürsoy, E. (2011). Arslan H. Üniversite öğrencilerinde kadına ilişkin “Namus” anlayışı tutum ölçeği (KINATÖ) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Sağlık ve Toplum Dergisi, 3.
  • Gürsoy, E., & Arslan Özkan, H. (2014). Turkish youth’s perception of sexuality/“honor” in relation to women. Journal of Psychiatric Nursing, 5(3), 149-159.
  • Hill, A. L., Miller, E., Switzer, G. E., Yu, L., Heilman, B., Levtov, R. G., Vlahovicova, K., Espelage, D. L., Barker, G., & Coulter, R. W. (2020). Harmful masculinities among younger men in three countries: Psychometric study of the Man Box Scale. Preventive medicine, 139, 106185. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8715836/pdf/nihms-1607289.pdf
  • Kalav, A. (2012). Namus ve toplumsal cinsiyet. Mediterranean Journal of Humanities, 2(2), 151-163.
  • Kilinç, N. Ö., & Türkoğlu, N. (2023). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 5(1), 10-15.
  • Kızılırmak, A., & Çakıcı, N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin evlilik öncesi cinselliğe karşı tutumları ile kadına yönelik namus anlayışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9((2)), 655-671. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.814435
  • Sümen, A., & ÖNCEL, S. (2022). Erkek cinsiyetine yönelik kalıpyargılar ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması: Metodolojik çalışma. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 158-166.
  • Vatandaş, S. (2020). Toplumsal cinsiyet rolleri ve kalipyargilari bağlaminda kadinin medyada metalaşmasi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(36), 747-784.
  • Zeren, F., & Gürsoy, E. (2018). Neden cinsel sağlık eğitimi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29-33.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurdilan Şener Çetin 0000-0002-7096-4660

Ayça Şolt Kırca 0000-0001-6733-5348

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener Çetin, N., & Şolt Kırca, A. (2025). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN CİNSEL SAĞLIK DERSİNİN ERKEKLERE YÖNELİK KALIP YARGILAR VE KADINA İLİŞKİN NAMUS ANLAYIŞI TUTUMU ÜZERİNE ETKİSİ. Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10. https://doi.org/10.71255/maunsbd.1578758