Okuma, gözle algılanan işaret ve
sembollerin beyin tarafından işlenerek anlamlandırılması ve yorumlanması
işlemidir. Okunan metnin akıcı biçimde anlamlandırılabilmesini sağlamak için
metinlerin sahip olması gereken okunaklılık, okunabilirlik, anlaşılabilirlik
gibi çeşitli faktörlerden söz edilebilir. Okunabilirlik, bir metnin kolay
okunabilir olmasını sağlayan faktörlerin, okuyucunun okuma becerisine uygun
olması durumudur. Okunabilirliğin ölçülmesi ise bir metnin yapısal zorluğunu
nesnel olarak tanımlama çabasıdır. Bu çalışmada okunabilirlik üzerine temel
bilgilere yer verildikten sonra Ateşman tarafından geliştirilen okunabilirlik
formülü kullanılarak örnek muhasebe metinlerinin okunabilirlik puanı
hesaplanacaktır.
Reading is the interpretation
of visual perceptions and symbols by the brain. To ensure that the text being
read can be understood in a fluent manner, various factors such as readability,
legibility, understandability, etc., which the text should have, can be
mentioned.
Readability
is the fact that the factors that make a text easy to read correspond to the
reader's reading ability. If readability is measured, it can be objectively
defined the structural difficulty of a text.
Work
on written texts began to work on readability at the end of the 19th century,
and in the first half of the 20th century significant accumulation of knowledge
gained in this area. Factors affecting the readability were investigated and
readability formulas with more than 200 were developed with these studies.
In
this study, the readability score of a sort of financial accounting texts will
be calculated using the readability formula developed by Ateşman after giving
basic information on readability.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | ANABÖLÜM |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 4 |