Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COMPARATIVE ETHICS WITHIN THE FRAMEWORK OF FOUR HOLY SCRIPTURE AND AHI COMMUNITY AND FOR ACCOUNTANT ETHICS EDUCATION

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 2, 385 - 412, 30.06.2015

Öz

This study will present the essentials of ethical and virtuous human behaviour as put forward by the four sacred revelations: the Psalms, the Old and New Testaments and the Quran. Having influenced the social, cultural, economic and various other aspects of societies, these sacred books have universally been recognised as guides since early humanity. Moreover, having given birth to Western philosophy and having served as inspirings our ceals of or Islamic thought, the specific theological aspects that support virtue and ethics in the philosophies of the idealist thinkers Plato and Aristotle will also be explained. Acomparative analysis of the explanations of virtue and toethical behaviour in these timeless sources and the “Ethical Rules for Accountants” that constitute the basis of contemporary Professional ethics of accountancy issued by the International Board of Ethical Standards forAccountants, a subsidiary organ to
the International Federation of Accountants (IFAC), will be carried out. Accordingly, the similarities and differences in ethics and ethical training since early humanity will be examined.

Kaynakça

  • Arslan, M. 2012. İş ve Meslek Ahlakı Dünya ve Türkiye Örnekleri, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. 1997. Konya Yazma Eserler Kütüphanesi, Yazarı Belli Olmayan Bir Fütüvvetname, Kayıt No:10. 203, Fasıl: 8, Kültür Bakanlığı Yayınları , Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. 2004. “Fütüvvetnamaler ve Bir Fütüvvetname”, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını, Ankara.
  • Başaran, İ. E. 1995. Hoşgörü ve Eğitim, Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı, Yayına Hazırlayan: Yrd. Doç.Dr. İnayet Pehlivan, Unesco Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 139, Ankara.
  • Baydar, T. 2004. Yönetim Etiği Açısından İngiltere’deki Kamu Yönetimi Uygulamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bayraktaroğlu, S., R.Ö. Kutanis ve Y. Özdemir. 2005. “Etik Eğitiminde Neredeyiz?: İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri Örneği”, Sakarya Üniversitesi, 2. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, 18-19 Kasım.
  • Çelik, M. 2001. Fütüvvet Ahlakı, Misak Yayıncılık, Ankara.
  • Demir, A. 2002. Fütüvvet Teşkilatının Kökeni, Teşekkülü ve Türkiye Selçuklularında Durumu, Türkler, Cilt:7, Yeni Türkiye Dergisi, Konya. Ekinci,Y. 1991. Ahilik, 3. Baskı, Sistem Ofset, Ankara.
  • Fromm, E. 1995. Erdem ve Mutluluk, Tercüme: Ayda Yörükan, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
  • Gölpınarlı, A. 1949. “İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı ve Kaynakları”, İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Cilt:11, İstanbul.
  • Göksu, S. 2000. “Sokrat ve Eflatun’dan Günümüze Ahilik”, Polat Kitapçılık, İstanbul.
  • Güçlü, A., E. Uzun, S. Uzun, Ü. H. Yolsal. 2008. Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ertem Matbaası, Ankara.
  • Gülvahaboğlu, A. 1991. Ahi Evran Veli ve Ahilik, Memleket Yayınları, Ankara.
  • Hacıgökmen, M. 2013. Konya Kitabı XIV Özel Sayı “Ahi Şecere-Nâme Ve Fütüvvetnâmelerine Göre Ahi Zaviyeleri” Yeni İpek yolu Konya Ticaret Odası Dergisi, Aralık, Konya.
  • IFAC (Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu) TÜRMOB, Muhasebe Meslek Mensupları İçin Etik El Kitabı, TÜRMOB Yayınları 457, Ankara 2013.
  • İmam Buhari 2008-2012. Sahih’i Buhari Muhtasarı, Tevhid Bölümü 36, Hadis No: 2231 Hazırlayan: Hanifi Akın, Saadet Yayıncılık, İstanbul.
  • İncil. 2012. Yakup’un Mektubu, Kitab-ı Mukaddes Yayınları, Haziran, İstanbul.
  • Karatay, N. 1942. Osmanlılarda Ahi Teşkilatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Küçüradi, İ. 2009. Uludağ Konuşmaları: Özgürlük, Ahlak, Kültür Kavramları,Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Kuran-I Kerim 2014. Haz. Hüseyin Elmalı, Ömer Dumlu, Ensar Yayınevi, Haziran, İstanbul.
  • Kurtuluş, B. 2005. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı:50, İstanbul.
  • MEB 2006. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Geliştirilmesi Projesi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Muhyiddin İbn’ül Arabî. 1980. El Fütühat’ül Mekkiye C:2, Çeviri: Nihat Keklik, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özdemir, S. 2009. Günümüz Türkiye’sinde Akademik İş Ahlakı Çalışmalarına Genel Bakış, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 23, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • Öztürk, İ. 1993. “Ahilik” Ahilik Yolu Dergisi, Sayı: 84, Şubat.
  • Platon. 2014. “Sokrates Savunması”, Haz. Ahmet Cevizci, Say Yayınları, İstanbul.
  • Platon. 2011. “Gorgias”. Haz. Ahmet Cevizci, Say Yayınları, İstanbul.
  • Sülemî. 1950. Ebu Abdurrahman Muhammed b. Hüseyin İslam Tarihinde İlk Melâmet, Tercüme: Ömer Rıza Doğrul, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Şeker, M. 2011. Türk İslam Medeniyetinde Ahilik ve Fütüvvet Namelerin Yeri, Ötüken Neşriyat, Eylül, İstanbul.
  • Tevrat. 2011. Eski Antlaşma, Mısır’dan Çıkış, Kitabı Mukaddes Yayınları, İstanbul.
  • Torun, A. 1996. Muhtevaları ve Kaynakları İtibariyle Fütüvvetnameler, I. Uluslararası Ahilik Kültürü Sempozyumu (13-15 Ekim 1993) Bildirileri, Ankara.
  • Türkeri, M. 2009. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:30, İzmir.
  • Ünsal, A. 2009. “Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22.
  • Yunus, E. 2010. Yunus Emre Yaşamı ve Bütün Şiirleri, Derleyen: Cahit Öztelli, Özgür Yayınları, İstanbul, Haziran.

DÖRT KUTSAL KİTAP VE AHİLİK ÇERÇEVESİNDE KARŞILAŞTIRMALI OLARAK ETİK VE MUHASEBE MESLEK MENSUPLARINDA ETİK EĞİTİMİ

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 2, 385 - 412, 30.06.2015

Öz

Bu çalışmada İnsanlığın var olduğu düşünülen yüzyıllardan bu yana; toplumların, sosyal, kültürel, ekonomik ve daha birçok yönüne etki etmiş, batıdan doğuya tüm insanlar tarafından kabul görmüş ve rehber kabul edilmiş, dört büyük kitap olan; Zebur, Tevrat, İncil ve Kuran’ın insan doğasında olması gereken erdemli ve etik davranışlar ile ilgili açıklamaları ortaya konulacaktır. Ayrıca batı felsefesinin başlangıç noktasını oluşturan ve daha sonra doğuda İslam felsefesine de kaynak olan Platon ve Aristoteles gibi idealist düşünürlerin kendi felsefelerinin teolojik boyutunda savundukları erdem ve etik ile ilgili görüşleri açıklanacaktır. Geçmişten günümüze var olan bu kaynaklardaki erdem ve etik davranış ile açıklamalar ile günümüz Muhasebe Meslek Etiğinin temelini oluşturan ve IFAC bünyesindeki Muhasebe Meslek Mensupları için Uluslararası Etik Standartları Kurulu tarafından yayınlanan “Muhasebe Meslek Mensupları için Etik Kuralları” hem içerik hem de eğitim süreci olarak benzer ve farklı yönler ortaya konularak insanlığın ilk evrelerinden günümüze etik ve etik eğitimi incelenecektir.

Kaynakça

  • Arslan, M. 2012. İş ve Meslek Ahlakı Dünya ve Türkiye Örnekleri, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. 1997. Konya Yazma Eserler Kütüphanesi, Yazarı Belli Olmayan Bir Fütüvvetname, Kayıt No:10. 203, Fasıl: 8, Kültür Bakanlığı Yayınları , Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. 2004. “Fütüvvetnamaler ve Bir Fütüvvetname”, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını, Ankara.
  • Başaran, İ. E. 1995. Hoşgörü ve Eğitim, Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı, Yayına Hazırlayan: Yrd. Doç.Dr. İnayet Pehlivan, Unesco Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 139, Ankara.
  • Baydar, T. 2004. Yönetim Etiği Açısından İngiltere’deki Kamu Yönetimi Uygulamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bayraktaroğlu, S., R.Ö. Kutanis ve Y. Özdemir. 2005. “Etik Eğitiminde Neredeyiz?: İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri Örneği”, Sakarya Üniversitesi, 2. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, 18-19 Kasım.
  • Çelik, M. 2001. Fütüvvet Ahlakı, Misak Yayıncılık, Ankara.
  • Demir, A. 2002. Fütüvvet Teşkilatının Kökeni, Teşekkülü ve Türkiye Selçuklularında Durumu, Türkler, Cilt:7, Yeni Türkiye Dergisi, Konya. Ekinci,Y. 1991. Ahilik, 3. Baskı, Sistem Ofset, Ankara.
  • Fromm, E. 1995. Erdem ve Mutluluk, Tercüme: Ayda Yörükan, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
  • Gölpınarlı, A. 1949. “İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı ve Kaynakları”, İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Cilt:11, İstanbul.
  • Göksu, S. 2000. “Sokrat ve Eflatun’dan Günümüze Ahilik”, Polat Kitapçılık, İstanbul.
  • Güçlü, A., E. Uzun, S. Uzun, Ü. H. Yolsal. 2008. Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ertem Matbaası, Ankara.
  • Gülvahaboğlu, A. 1991. Ahi Evran Veli ve Ahilik, Memleket Yayınları, Ankara.
  • Hacıgökmen, M. 2013. Konya Kitabı XIV Özel Sayı “Ahi Şecere-Nâme Ve Fütüvvetnâmelerine Göre Ahi Zaviyeleri” Yeni İpek yolu Konya Ticaret Odası Dergisi, Aralık, Konya.
  • IFAC (Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu) TÜRMOB, Muhasebe Meslek Mensupları İçin Etik El Kitabı, TÜRMOB Yayınları 457, Ankara 2013.
  • İmam Buhari 2008-2012. Sahih’i Buhari Muhtasarı, Tevhid Bölümü 36, Hadis No: 2231 Hazırlayan: Hanifi Akın, Saadet Yayıncılık, İstanbul.
  • İncil. 2012. Yakup’un Mektubu, Kitab-ı Mukaddes Yayınları, Haziran, İstanbul.
  • Karatay, N. 1942. Osmanlılarda Ahi Teşkilatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Küçüradi, İ. 2009. Uludağ Konuşmaları: Özgürlük, Ahlak, Kültür Kavramları,Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Kuran-I Kerim 2014. Haz. Hüseyin Elmalı, Ömer Dumlu, Ensar Yayınevi, Haziran, İstanbul.
  • Kurtuluş, B. 2005. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı:50, İstanbul.
  • MEB 2006. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Geliştirilmesi Projesi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Muhyiddin İbn’ül Arabî. 1980. El Fütühat’ül Mekkiye C:2, Çeviri: Nihat Keklik, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özdemir, S. 2009. Günümüz Türkiye’sinde Akademik İş Ahlakı Çalışmalarına Genel Bakış, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 23, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • Öztürk, İ. 1993. “Ahilik” Ahilik Yolu Dergisi, Sayı: 84, Şubat.
  • Platon. 2014. “Sokrates Savunması”, Haz. Ahmet Cevizci, Say Yayınları, İstanbul.
  • Platon. 2011. “Gorgias”. Haz. Ahmet Cevizci, Say Yayınları, İstanbul.
  • Sülemî. 1950. Ebu Abdurrahman Muhammed b. Hüseyin İslam Tarihinde İlk Melâmet, Tercüme: Ömer Rıza Doğrul, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Şeker, M. 2011. Türk İslam Medeniyetinde Ahilik ve Fütüvvet Namelerin Yeri, Ötüken Neşriyat, Eylül, İstanbul.
  • Tevrat. 2011. Eski Antlaşma, Mısır’dan Çıkış, Kitabı Mukaddes Yayınları, İstanbul.
  • Torun, A. 1996. Muhtevaları ve Kaynakları İtibariyle Fütüvvetnameler, I. Uluslararası Ahilik Kültürü Sempozyumu (13-15 Ekim 1993) Bildirileri, Ankara.
  • Türkeri, M. 2009. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:30, İzmir.
  • Ünsal, A. 2009. “Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22.
  • Yunus, E. 2010. Yunus Emre Yaşamı ve Bütün Şiirleri, Derleyen: Cahit Öztelli, Özgür Yayınları, İstanbul, Haziran.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ANABÖLÜM
Yazarlar

Muhammet Bezirci Bu kişi benim

Müveddet Konuşkan Bayraktar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2015). DÖRT KUTSAL KİTAP VE AHİLİK ÇERÇEVESİNDE KARŞILAŞTIRMALI OLARAK ETİK VE MUHASEBE MESLEK MENSUPLARINDA ETİK EĞİTİMİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(2), 385-412.