Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Semiotic Approach to Creativity in Advertising Posters: Audi Example

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 89 - 105, 31.12.2024
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1562097

Öz

In today's world, visual culture has become an integral part of modern life. It conveys symbol-laden messages to societies through communication tools. Brands also utilize the power of these symbols to influence consumer attitudes and make their products stand out in the market. In this direction, advertising posters, one of the design fields of visual culture, are also surrounded by signs. In visually creative posters, nature-themed advertisements inspired by the relationship between humans and nature are frequently encountered. In this study, creative nature-themed advertisement posters in Audi's motor vehicle advertisements were selected.
The selected advertisement posters were analyzed using Erwin Panofsky's iconographic and iconological analysis method, which takes into account natural, compromised and intrinsic meanings. With this method, it is aimed to discover the symbolic meanings and deep visual images contained in the visual elements of the advertisement posters.

Etik Beyan

It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited

Kaynakça

  • Adorno, W. T. ve Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. Çev. Nihat Ülner ve Elif Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Akyürek, E. (1995). Erwin Panofsky ve “ İkonografi ve İkonoloji Üzerine” – Bilime adanmış bir yaşam. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Audi MediaCenter (2024, March 19). 2023: Combined annual and sustainability report. https://www.audi mediacenter. com/en/publications/corporate/2023-combined-annual-and-sustainability-report-1520
  • Aydın, İ. (2020). Geleneksel ve yeni Mecralar. A.Mermer Üzümlü (Ed.,), Tüm yönleriyle bütünleşik pazarlama iletişimi içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baxandall, M. (1972). Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style. Oxford University Press.
  • Berger L. P. ve Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin sosyal inşası: Bir bilgi sosyolojisi incelemesi. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Bolat, N. (2020). A semiotic approach through Panofsky’s ımage text: An analysis of a special building “Mansion” in Turkish tv serials. International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric, 4(2), 33–46. DOI: 10.4018/IJSVR.2020070103
  • Capra, F. (2023). Batı düşüncesinde dönüm noktası. Çev. Mustafa Armağan. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman propaganda kartpostallarında kullanılan karikatürlerde Türklerin sunumunun gstergebilimsel açıdan Iincelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (29), 73–94. https://doi.org/10.31123/akil.514452
  • Çeken, B., ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin göstergebilimsel çözümlenmesi “Film afişi örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 509.
  • Coşkun, E. (2008). Düş zamanı-Aborjinler-En eski doğa ve evren anlayışı. İstanbul: Pera Yayıncılık.
  • Coşkun, M. (2015). Deniz Bilgin resminin ikonografik çözümlemesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Işık Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cömert, B. (2008). Mitoloji ve ikonografi. Ankara: De Ki Basım Yayım
  • Dağlıoğlu, A., ve İnce, M. (2018). İkonografi ve ikonoloji eleştiri yöntemine göre Salvador Dali’nin “Çarmıhtaki Aziz Juan İsa’sı” adlı eserinin analizi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(26), 945–965. DOI: 10.26449/sssj.2586
  • Demir, C. M. (2024). Solaris film afişinde yer alan kültürel kodların göstergebilimsel analizi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 340–351. https://doi.org/10.17336/igusbd.1174013
  • Dyer, G. (2013). İklim savaşları: Dünya aşırı ısınırken hayatta kalma mücadelesi. Çev. Füsun Özlen. İstanbul: Paloma Yayınevi.
  • Elbir, T. ve İlek, F. (2012). İzmir Körfezi’nde toplu taşım yapan deniz taşıtlarından kaynaklanan hava kirleticilerin kent atmosferindeki dağılımlarının EPA-ISCST3 modeli ile belirlenmesi. Hava Kirliliği Araştırma Dergisi, 2–9
  • Elden, M., Ulukök, Ö., Yeygel, S. (2005). Şimdi reklamlar. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Erdem, N. M. (2019). Geleneksel dijitale medya toplumu ve reklam. İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Erişti, S. D. (2021). Görsel araştırma yöntemleri teori, uygulama ve örnek. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Ertan, G., ve Sansarcı, E. (2016). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Ferro, M. (2017). Sömürgecilik tarihi fetihlerde bağımsızlık hareketlerine kadar 13-20.yüzyıl. Çev. Muna Cedden. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin sonuçları. Çev. Ersin Kuşdil. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Horkheimer, M. (2005). Geleneksel ve eleştirel kuram. Çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınevi.
  • Jardins, D. R. J. (2006). Çevre etiği. Çev. Ruşen Keleş. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Keleş, R., ve Hamamcı, C. (1997). Çevrebilim. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mıhçıoğlu, E. (2010). Otomotiv endüstrisinde ana firma ve tedarikçi ilişkileri [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. İstanbul.
  • Panofsky, E. (1995). İkonografi ve ikonoloji: Rönesans sanatının incelenmesine giriş. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji araştırmaları, rönesans sanatında insancıl temalar. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Richards, J. I. ve Curran, C. M. (2002). Oracles on advertising: Searching for a Defination. Journal of Advertising 31(2), 63–77. https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673667
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları
  • Sucu, A., Baruönü, Ö., Yücel, N. (2020). Reklam çekiciliğinin ve reklam stratejilerinin farklı cinsiyetlerde yaratttığı algının dezenfektan reklamları üzerinden değerlendirilmesi. Opus International Journal of Society Researches, 17(34), 1275–1305. https://doi.org/10.26466/opus.833604
  • Sturken, M., ve Cartwright, L. (2009). Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press.
  • Taşkıran, N., ve Bolat, N. (2013). Reklam ve algı ilişkisi: Reklam metinlerinin alımlanmasında duyu organlarının işlevleri hakkında bir inceleme. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 46–69.
  • Taşyürek, N. (2010). Reklam ve reklamın tüketicileri satın alma davranışları üzerine Etkisi: Bir alan araştırması, [Yüksek lisans tezi, Atılım Üniversitesi]. Ankara
  • Teker, U. (2013). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Thomson, G. (1998). İnsanın özü. Çev. Celal Üster. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Tufan, M. A. (2019). Cassirer sembolizminde insan mit ve anlam sorunu [Doktora tezi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi]. İstanbul.
  • Tükel, U. ve Arsal, S. Y. (2014). Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal iletişim yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Yılmaz, R. ve Taşkıran, N. (2013). A model proposal for advertising aestheticization. U.Hacıoğlu ve H. Dincer (Ed.), Globalization and governance in the ınternational political economy içinde (s. 264–272). ABD: IGI-Global Yayınevi.

Reklam Afişlerinde Yaratıcılığa Göstergebilimsel Bir Yaklaşım: Audi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 89 - 105, 31.12.2024
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1562097

Öz

Günümüzde modern insan yaşamının bir parçası haline gelen görsel kültür, toplumlara iletişim araçları üzerinden göstergelerle yüklü mesajlar sunmaktadır. Markalar da tüketicilerin tutumlarını etkilemek ve ürünlerini pazarda ön plana çıkarmak için göstergelerin gücünden yararlanmaktadır. Bu doğrultuda, görsel kültürün tasarım alanlarından biri olan reklam afişleri de göstergelerle çevrelenmiştir. Görsel yaratıcılığın ön plana çıktığı afişlerde insan ve doğa ilişkisine atıfta bulunan doğa temalı reklamlara sıkça rastlanmaktadır. Çalışma kapsamında motorlu araç reklamlarında, reklam metninin sembolleşmiş bir ürünü olarak nitelendirilen otomobil kavramından hareketle Audi otomobil markasının doğa temalı, yaratıcı reklam afişleri seçilmiştir. Seçilen reklam afişleri göstergebilimsel bir yaklaşım ile Erwin Panofsky’nin ikonografik ve ikonolojik çözümleme yöntemi esas alınarak analiz edilmiştir. Panofsky’nin bu yönteminde temel olarak doğal anlam, uzlaşmalı anlam ve içsel anlam başlıkları dikkate alınmıştır. Bu yöntem ile, reklam afişlerindeki görsel unsurların içermiş olduğu sembolik anlamları ve derin görsel imgelerin keşfedilmesi hedeflenmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.

Teşekkür

Çalışmada kıymetli desteğini esirgemeyen sayın Doç. Dr. Nursel Bolat hocama teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Adorno, W. T. ve Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın diyalektiği: Felsefi fragmanlar. Çev. Nihat Ülner ve Elif Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Akyürek, E. (1995). Erwin Panofsky ve “ İkonografi ve İkonoloji Üzerine” – Bilime adanmış bir yaşam. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Audi MediaCenter (2024, March 19). 2023: Combined annual and sustainability report. https://www.audi mediacenter. com/en/publications/corporate/2023-combined-annual-and-sustainability-report-1520
  • Aydın, İ. (2020). Geleneksel ve yeni Mecralar. A.Mermer Üzümlü (Ed.,), Tüm yönleriyle bütünleşik pazarlama iletişimi içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baxandall, M. (1972). Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style. Oxford University Press.
  • Berger L. P. ve Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin sosyal inşası: Bir bilgi sosyolojisi incelemesi. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Bolat, N. (2020). A semiotic approach through Panofsky’s ımage text: An analysis of a special building “Mansion” in Turkish tv serials. International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric, 4(2), 33–46. DOI: 10.4018/IJSVR.2020070103
  • Capra, F. (2023). Batı düşüncesinde dönüm noktası. Çev. Mustafa Armağan. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman propaganda kartpostallarında kullanılan karikatürlerde Türklerin sunumunun gstergebilimsel açıdan Iincelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (29), 73–94. https://doi.org/10.31123/akil.514452
  • Çeken, B., ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin göstergebilimsel çözümlenmesi “Film afişi örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 509.
  • Coşkun, E. (2008). Düş zamanı-Aborjinler-En eski doğa ve evren anlayışı. İstanbul: Pera Yayıncılık.
  • Coşkun, M. (2015). Deniz Bilgin resminin ikonografik çözümlemesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Işık Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cömert, B. (2008). Mitoloji ve ikonografi. Ankara: De Ki Basım Yayım
  • Dağlıoğlu, A., ve İnce, M. (2018). İkonografi ve ikonoloji eleştiri yöntemine göre Salvador Dali’nin “Çarmıhtaki Aziz Juan İsa’sı” adlı eserinin analizi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(26), 945–965. DOI: 10.26449/sssj.2586
  • Demir, C. M. (2024). Solaris film afişinde yer alan kültürel kodların göstergebilimsel analizi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 340–351. https://doi.org/10.17336/igusbd.1174013
  • Dyer, G. (2013). İklim savaşları: Dünya aşırı ısınırken hayatta kalma mücadelesi. Çev. Füsun Özlen. İstanbul: Paloma Yayınevi.
  • Elbir, T. ve İlek, F. (2012). İzmir Körfezi’nde toplu taşım yapan deniz taşıtlarından kaynaklanan hava kirleticilerin kent atmosferindeki dağılımlarının EPA-ISCST3 modeli ile belirlenmesi. Hava Kirliliği Araştırma Dergisi, 2–9
  • Elden, M., Ulukök, Ö., Yeygel, S. (2005). Şimdi reklamlar. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Erdem, N. M. (2019). Geleneksel dijitale medya toplumu ve reklam. İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Erişti, S. D. (2021). Görsel araştırma yöntemleri teori, uygulama ve örnek. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Ertan, G., ve Sansarcı, E. (2016). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Ferro, M. (2017). Sömürgecilik tarihi fetihlerde bağımsızlık hareketlerine kadar 13-20.yüzyıl. Çev. Muna Cedden. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin sonuçları. Çev. Ersin Kuşdil. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Horkheimer, M. (2005). Geleneksel ve eleştirel kuram. Çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınevi.
  • Jardins, D. R. J. (2006). Çevre etiği. Çev. Ruşen Keleş. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Keleş, R., ve Hamamcı, C. (1997). Çevrebilim. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mıhçıoğlu, E. (2010). Otomotiv endüstrisinde ana firma ve tedarikçi ilişkileri [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. İstanbul.
  • Panofsky, E. (1995). İkonografi ve ikonoloji: Rönesans sanatının incelenmesine giriş. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji araştırmaları, rönesans sanatında insancıl temalar. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Richards, J. I. ve Curran, C. M. (2002). Oracles on advertising: Searching for a Defination. Journal of Advertising 31(2), 63–77. https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673667
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları
  • Sucu, A., Baruönü, Ö., Yücel, N. (2020). Reklam çekiciliğinin ve reklam stratejilerinin farklı cinsiyetlerde yaratttığı algının dezenfektan reklamları üzerinden değerlendirilmesi. Opus International Journal of Society Researches, 17(34), 1275–1305. https://doi.org/10.26466/opus.833604
  • Sturken, M., ve Cartwright, L. (2009). Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press.
  • Taşkıran, N., ve Bolat, N. (2013). Reklam ve algı ilişkisi: Reklam metinlerinin alımlanmasında duyu organlarının işlevleri hakkında bir inceleme. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 46–69.
  • Taşyürek, N. (2010). Reklam ve reklamın tüketicileri satın alma davranışları üzerine Etkisi: Bir alan araştırması, [Yüksek lisans tezi, Atılım Üniversitesi]. Ankara
  • Teker, U. (2013). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Thomson, G. (1998). İnsanın özü. Çev. Celal Üster. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Tufan, M. A. (2019). Cassirer sembolizminde insan mit ve anlam sorunu [Doktora tezi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi]. İstanbul.
  • Tükel, U. ve Arsal, S. Y. (2014). Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal iletişim yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Yılmaz, R. ve Taşkıran, N. (2013). A model proposal for advertising aestheticization. U.Hacıoğlu ve H. Dincer (Ed.), Globalization and governance in the ınternational political economy içinde (s. 264–272). ABD: IGI-Global Yayınevi.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, İletişim Kuramları
Bölüm Makale
Yazarlar

Muhammed Aksoy 0009-0007-0497-7061

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2024
Kabul Tarihi 13 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoy, M. (2024). Reklam Afişlerinde Yaratıcılığa Göstergebilimsel Bir Yaklaşım: Audi Örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 9(2), 89-105. https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1562097