Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arazi Sanatının “Land Art” Bitkisel Tasarıma Yansıması; Isparta İli Örneği

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 428 - 443, 30.12.2021
https://doi.org/10.30785/mbud.939952

Öz

Land Art konusunun seçildiği çalışmanın amacı Land Art akımını anlamak ve Isparta ilinin tarihi ve kültürel değerlerini yansıtan, bitkisel bir tasarım yaparak bir Land Art projesi örneği sunmaktır. Araştırmada önce Land Art akımının başlangıcına ve ortaya çıkış sürecine değinilmiştir. Sonrasında bu süreçten etkilenen sanatçıların yaptıkları çalışmalar üzerinden Land Art akımının eserler üzerinde olan etkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda Isparta iklimine uyumlu ve Land Art tasarımı içerisinde kullanılabilecek bitkiler belirlenerek, uygun şartlar sağlayan bir alanda Land Art tasarımına uygun bir proje önerisi geliştirilmiştir. Yapılan tasarımda Isparta için önemli bir kültürel değer olan dokumacılık geleneğinde kullanılan motiflerden ve Isparta tarihinde kullanılan isimlerin anlamlarından esinlenerek, bitkisel formda ve toprak yüzeyinin şekillendirilmesi ile gerçekleştirilen doğal bir eserin ortaya konulması amaçlanmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma, Burak Kökdoğan tarafından Doç. Dr. Şirin Dönmez danışmanlığında, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı’nda yapılan yüksek lisans tezinden üretilmiştir. Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.

Kaynakça

  • Akdağ, K. (2010). Isparta İli Keçiborlu İlçesi İncesu Beldesi Düz Dokumaları. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Anonim, (2006). Isparta Çevre Durum Raporu. Isparta Valiliği İl Çevre Müdürlüğü, Isparta.
  • Aydın, A. (2014). Türkiye’de Yeryüzü Sanatı. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükgökçesu, Z. (2011). Arazi Sanatının Çağdaş Peyzaj Tasarımı Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elmas, H. (2006). Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 294-295.
  • Erbek, M. (2002). Çatalhöyük’ten Günümüze Anadolu Motifleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Ezenci, B. (2015). Tarihi ve Kültürel Peyzaj Değerlerindeki Değişimin Isparta Kenti Örneğinde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • Germaner, S. (1996). 1960 Sonrası Sanat. Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • IKTM. (2020). Erişim Adresi (20.11.2020): https://isparta.ktb.gov.tr/TR-71025/iklim.html
  • Isparta Valiliği. (2020). Erişim Adresi (10.11.2020): http://www.isparta.gov.tr/isparta
  • Karabaş, B. (2009). Sanat ve Peyzaj Mimarlığı Arasında. Erişim Adresi (13.11.2020): https://v3.arkitera.com/h41260-sanat-ve-peyzaj-mimarligi-arasinda.html
  • Seyrek, E. (2009). Land Art ve Peyzaj Mimarlığı, 65s, Ankara.
  • Tandoğan, O. ve Erdi Es, B. (2018). Dünyada ve Türkiye’de Arazi Sanatı (Land Art). İdil Sanat ve Dil Dergisi, (7)51, 1359-1368.
  • Taşdemir, D. (2011). Çağdaş Peyzaj Mimarlarının Yaklaşımları Çerçevesinde Peyzaj Mimarlığının Gelişim Süreci. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Topaç, V. (2018). Sanatçı ile Yazışma.
  • Tufnell, B. (2006). Land Art. Tate Publishing, London.

Reflection of Land Art on Planting Design; City of Isparta Example

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 428 - 443, 30.12.2021
https://doi.org/10.30785/mbud.939952

Öz

The aim of the study, in which the subject of Land Art was chosen, is to understand the Land Art movement and to present an example of a Land Art project by making a herbal design that reflects the historical and cultural values of Isparta. In the research, the beginning of the Land Art movement and its emergence process are mentioned first. Afterwards, the effect of the Land Art movement on the works was tried to be revealed through the works of the artists who were affected by this process. As a result of the study, plants suitable for Isparta climate and which can be used in Land Art design were determined, and a project proposal was developed in accordance with Land Art design in an area that provides suitable conditions. Inspired by the motifs used in the weaving tradition, which is an important cultural value for Isparta, and the meanings of the names used in the history of Isparta, it is aimed to reveal a natural work performed by shaping the soil surface in herbal form.

Kaynakça

  • Akdağ, K. (2010). Isparta İli Keçiborlu İlçesi İncesu Beldesi Düz Dokumaları. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Anonim, (2006). Isparta Çevre Durum Raporu. Isparta Valiliği İl Çevre Müdürlüğü, Isparta.
  • Aydın, A. (2014). Türkiye’de Yeryüzü Sanatı. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükgökçesu, Z. (2011). Arazi Sanatının Çağdaş Peyzaj Tasarımı Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elmas, H. (2006). Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 294-295.
  • Erbek, M. (2002). Çatalhöyük’ten Günümüze Anadolu Motifleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Ezenci, B. (2015). Tarihi ve Kültürel Peyzaj Değerlerindeki Değişimin Isparta Kenti Örneğinde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • Germaner, S. (1996). 1960 Sonrası Sanat. Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • IKTM. (2020). Erişim Adresi (20.11.2020): https://isparta.ktb.gov.tr/TR-71025/iklim.html
  • Isparta Valiliği. (2020). Erişim Adresi (10.11.2020): http://www.isparta.gov.tr/isparta
  • Karabaş, B. (2009). Sanat ve Peyzaj Mimarlığı Arasında. Erişim Adresi (13.11.2020): https://v3.arkitera.com/h41260-sanat-ve-peyzaj-mimarligi-arasinda.html
  • Seyrek, E. (2009). Land Art ve Peyzaj Mimarlığı, 65s, Ankara.
  • Tandoğan, O. ve Erdi Es, B. (2018). Dünyada ve Türkiye’de Arazi Sanatı (Land Art). İdil Sanat ve Dil Dergisi, (7)51, 1359-1368.
  • Taşdemir, D. (2011). Çağdaş Peyzaj Mimarlarının Yaklaşımları Çerçevesinde Peyzaj Mimarlığının Gelişim Süreci. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Topaç, V. (2018). Sanatçı ile Yazışma.
  • Tufnell, B. (2006). Land Art. Tate Publishing, London.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Koruma ve Biyolojik Çeşitlilik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Kökdoğan Bu kişi benim 0000-0002-7156-7819

Şirin Dönmez 0000-0001-6582-1270

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kökdoğan, B., & Dönmez, Ş. (2021). Arazi Sanatının “Land Art” Bitkisel Tasarıma Yansıması; Isparta İli Örneği. Journal of Architectural Sciences and Applications, 6(2), 428-443. https://doi.org/10.30785/mbud.939952