This study aims to identify current problems faced by primary school teachers. The study was designed using the case study model. The study group consisted of 194 primary school teachers (124 female, 70 male) working in public primary schools in various cities of Türkiye in the 2022-2023 academic year. In collecting data, the “Current Problems of Primary School Teachers Questionnaire” developed by the researchers, was used. The questionnaire consists of five sections: personal information, problems related to employment rights, problems within the school, problems outside of the school, and problems related to professional development. Each section included 3-point Likert items and open-ended questions. Descriptive statistics such as percentages and frequencies were used to analyze the data obtained through the questionnaire and descriptive analysis was used to analyze open-ended questions. According to the findings of the study, it was concluded that most teachers (91,8%) saw employment status distinctions (contract, permanent and paid teaching) as problematic; they did not find the classification of "expert teacher and headmaster" discussed in the context of the teaching law correct (66,7%); they had organizational problems such as unions, professional associations, etc. (79,4%); most participants (89,2%) found salaries and other state benefits (86,1%) inadequate.
Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin yaşadığı güncel sorunların neler olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma durum çalışması modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim yılında Türkiye’nin çeşitli illerindeki resmi ilkokullarda görev yapmakta olan 194 sınıf öğretmeni (124 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Sınıf Öğretmenlerinin Güncel Sorunları Anketi” kullanılmıştır. Hazırlanan anket formu kişisel bilgiler, özlük haklarıyla ilgili sorunlar, okul içinde yaşanan sorunlar, okul dışında yaşanan sorunlar ve mesleki gelişimle ilgili sorunlar olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Her bir bölümde 3’lü likert tipinde hazırlanan sorular ve açık uçlu sorular yer almaktadır. Anket yoluyla elde edilen verilerin analizinde yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistikler ile açık uçlu soruların çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun (%91,8) “sözleşmeli, kadrolu ve ücretli öğretmenlik” ayrımını bir sorun olarak gördüğü; öğretmenlik yasası bağlamında tartışılan "uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik" sınıflamasını doğru bulmadığı (%66,7); sendika, mesleki dernek vb. gibi örgütlenme sıkıntılarının olduğu (%79,4); katılımcıların (%89,2) maaşlarını ve devletin maaş dışında sağladığı olanakları (kırtasiye ödeneği, öğretmen evlerinde konaklama, lisansüstü eğitim olanağı vb.) yeterli bulmadığı (%86,1) sonucuna ulaşılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |