Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Current Problems Faced by Primary School Teachers

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 309 - 354, 27.06.2025
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1559337

Öz

This study aims to identify current problems faced by primary school teachers. The study was designed using the case study model. The study group consisted of 194 primary school teachers (124 female, 70 male) working in public primary schools in various cities of Türkiye in the 2022-2023 academic year. In collecting data, the “Current Problems of Primary School Teachers Questionnaire” developed by the researchers, was used. The questionnaire consists of five sections: personal information, problems related to employment rights, problems within the school, problems outside of the school, and problems related to professional development. Each section included 3-point Likert items and open-ended questions. Descriptive statistics such as percentages and frequencies were used to analyze the data obtained through the questionnaire and descriptive analysis was used to analyze open-ended questions. According to the findings of the study, it was concluded that most teachers (91,8%) saw employment status distinctions (contract, permanent and paid teaching) as problematic; they did not find the classification of "expert teacher and headmaster" discussed in the context of the teaching law correct (66,7%); they had organizational problems such as unions, professional associations, etc. (79,4%); most participants (89,2%) found salaries and other state benefits (86,1%) inadequate.

Kaynakça

  • Anılan, H., Kılıç, Z., & Demir, Z. M. (2015). Kırsal alanda öğretmen olmak: sınıf öğretmenlerinin bakış açısı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (11), (249-172).
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Nitelikli okul. Umut Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N., & Erdemoğlu Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), (465–484).
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage Publications.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2010). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı toplumsal sorunlar ve toplumsal sorunların performansına etkisi konusundaki görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 147-163.
  • Filiz, S. B., & Aydın, E. (2018). The problems of classroom teachers: A study based on the experiences of classroom teachers. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 538-565.
  • Göksoy, S., & Argon, T. (2014). Debilitating and Invigorating stress sources for teachers at schools, Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 245-271.
  • Guglielmi, R. S., & Tatrow, K. (1998). “Occupational stress, burnout, and health in teachers: A methodological and theoretical analysis”. Review of Educational Research, 68, 61–99.
  • Güler, T., Demir, S., Kılıç, L., & Demir, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemler ve öğretmenlerin bu problemlerin üstesinden gelebilmek için yaptığı uygulamalar. YILDIZ Journal of Educational Research, 5(2), 51-83.
  • Hartley, J. F. (2004). Case studies in organizational research. In Cassell, C., & Symon, G. (Eds.) Qualitative Methods in Organizational Research: A Practical Guide (pp 208-229). Sage Publications.
  • Işıkhan, V., Körükçü, Ö., & Çifçi, E. G. (2007). Sınıf öğretmenlerinin iş ortamında yaşamış olduğu bazı sorunlar ve tükenmişlik. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 69-88.
  • Karademir, B., Baysan, S., Öztürk, A. A., & Dilek, A. (2017). İlkokul öğretmenlerinin karşılaştıkları mesleki güçlüklerin değerlendirilmesi: Aydın Efeler ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(17), 1-16.
  • Kyriacou, C., & Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 159–67.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Öğretmenlik meslek kanunu. https://tut.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/06153805_ogretmenlikmeslegikanunu.pdf
  • Özdemir, S., Bacanlı, H., & Sözer, M. (2007). İlköğretimin sorunları alan araştırması. Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde. Türk Eğitim Derneği.
  • Özoğlu, M., Gür, B. S., & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünya’da öğretmenlik retorik ve pratik. Eğitim-Bir-Sen Yayınları.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Özpınar, S. (2007) Anadolu öğretmen liselerinde okutulan öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ile eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin ilişki düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Sağlam, M., & Çiçek Sağlam, A. (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328.
  • Sarı, M. H., & Altun, Y. (2015). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 30(1), 213-226.
  • Taşkaya, S. M., Turhan, M., & Yetkin, R. (2015). Kırsal kesimde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Ağrı ili örneği). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 198-210.
  • Tekışık, H. H. (1987). Türkiye’de öğretmenlik mesleği ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 24-33.
  • Yaman H., & Erdoğan Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237- 249.
  • Yaraş, Z., & Turan, M. (2021). Sorunlar ve çözümler bağlamında öğretmenlik mesleği. Milli Eğitim Dergisi, 232, 383-405.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadığı Güncel Sorunlar

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 309 - 354, 27.06.2025
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1559337

Öz

Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin yaşadığı güncel sorunların neler olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma durum çalışması modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim yılında Türkiye’nin çeşitli illerindeki resmi ilkokullarda görev yapmakta olan 194 sınıf öğretmeni (124 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Sınıf Öğretmenlerinin Güncel Sorunları Anketi” kullanılmıştır. Hazırlanan anket formu kişisel bilgiler, özlük haklarıyla ilgili sorunlar, okul içinde yaşanan sorunlar, okul dışında yaşanan sorunlar ve mesleki gelişimle ilgili sorunlar olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Her bir bölümde 3’lü likert tipinde hazırlanan sorular ve açık uçlu sorular yer almaktadır. Anket yoluyla elde edilen verilerin analizinde yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistikler ile açık uçlu soruların çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun (%91,8) “sözleşmeli, kadrolu ve ücretli öğretmenlik” ayrımını bir sorun olarak gördüğü; öğretmenlik yasası bağlamında tartışılan "uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik" sınıflamasını doğru bulmadığı (%66,7); sendika, mesleki dernek vb. gibi örgütlenme sıkıntılarının olduğu (%79,4); katılımcıların (%89,2) maaşlarını ve devletin maaş dışında sağladığı olanakları (kırtasiye ödeneği, öğretmen evlerinde konaklama, lisansüstü eğitim olanağı vb.) yeterli bulmadığı (%86,1) sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Anılan, H., Kılıç, Z., & Demir, Z. M. (2015). Kırsal alanda öğretmen olmak: sınıf öğretmenlerinin bakış açısı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (11), (249-172).
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Nitelikli okul. Umut Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N., & Erdemoğlu Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), (465–484).
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage Publications.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2010). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı toplumsal sorunlar ve toplumsal sorunların performansına etkisi konusundaki görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 147-163.
  • Filiz, S. B., & Aydın, E. (2018). The problems of classroom teachers: A study based on the experiences of classroom teachers. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 538-565.
  • Göksoy, S., & Argon, T. (2014). Debilitating and Invigorating stress sources for teachers at schools, Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 245-271.
  • Guglielmi, R. S., & Tatrow, K. (1998). “Occupational stress, burnout, and health in teachers: A methodological and theoretical analysis”. Review of Educational Research, 68, 61–99.
  • Güler, T., Demir, S., Kılıç, L., & Demir, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemler ve öğretmenlerin bu problemlerin üstesinden gelebilmek için yaptığı uygulamalar. YILDIZ Journal of Educational Research, 5(2), 51-83.
  • Hartley, J. F. (2004). Case studies in organizational research. In Cassell, C., & Symon, G. (Eds.) Qualitative Methods in Organizational Research: A Practical Guide (pp 208-229). Sage Publications.
  • Işıkhan, V., Körükçü, Ö., & Çifçi, E. G. (2007). Sınıf öğretmenlerinin iş ortamında yaşamış olduğu bazı sorunlar ve tükenmişlik. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 69-88.
  • Karademir, B., Baysan, S., Öztürk, A. A., & Dilek, A. (2017). İlkokul öğretmenlerinin karşılaştıkları mesleki güçlüklerin değerlendirilmesi: Aydın Efeler ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(17), 1-16.
  • Kyriacou, C., & Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 159–67.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Öğretmenlik meslek kanunu. https://tut.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/06153805_ogretmenlikmeslegikanunu.pdf
  • Özdemir, S., Bacanlı, H., & Sözer, M. (2007). İlköğretimin sorunları alan araştırması. Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde. Türk Eğitim Derneği.
  • Özoğlu, M., Gür, B. S., & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünya’da öğretmenlik retorik ve pratik. Eğitim-Bir-Sen Yayınları.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Özpınar, S. (2007) Anadolu öğretmen liselerinde okutulan öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ile eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin ilişki düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Sağlam, M., & Çiçek Sağlam, A. (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328.
  • Sarı, M. H., & Altun, Y. (2015). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 30(1), 213-226.
  • Taşkaya, S. M., Turhan, M., & Yetkin, R. (2015). Kırsal kesimde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Ağrı ili örneği). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 198-210.
  • Tekışık, H. H. (1987). Türkiye’de öğretmenlik mesleği ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 24-33.
  • Yaman H., & Erdoğan Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237- 249.
  • Yaraş, Z., & Turan, M. (2021). Sorunlar ve çözümler bağlamında öğretmenlik mesleği. Milli Eğitim Dergisi, 232, 383-405.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif İlhan Şimşir 0000-0002-5716-2743

Aslıhan Ayar 0000-0002-1137-4679

Gürsel Kaya 0000-0001-5060-0053

Tuncay Canbulat 0000-0001-6616-1948

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2024
Kabul Tarihi 18 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İlhan Şimşir, E., Ayar, A., Kaya, G., Canbulat, T. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadığı Güncel Sorunlar. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 309-354. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1559337