The aim of this study is to examine the effect of the use of concept cartoons in Science and Technology course “Systems in Our Body” unit in primary school 6 th grade on students’ academic achievements and learning permanence. The study was performed in 4 weeks processes with 53 students in total, 28 of whom were in the experimental group and 25 of whom were in the control group, who were studying at a primary school in the Soma district of the city of Manisa in the second term of the 2009 – 2010 academic year. The Academic Achievement Test developed was performed as a pre-test, post-test, and six weeks after the implementation the permanence test performed. Data obtained were analyzed through the rogram SPSS17. According to the results of the analysis, no significant difference was found between the experimental and control groups in terms of their post-test scores and the permanence scores of the knowledge. It is concluded that concept cartoons supported science and technology courses forms similar effects with the current science and technology curriculum in students’ achievements and sustainability.
Concept Cartoon Science and Technology Course Academic Achievements Learning Permanence
Araştırmada ilköğretim 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersi Vücudumuzda Sistemler ünitesinde kavram karikatürü uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Manisa ili Soma ilçesindeki bir ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 53 öğrenciyle 4 hafta süreyle gerçekleştirilmiştir. Bunların 28’i deney, 25’i kontrol grubundadır. Geliştirilen Akademik Başarı Testi ön test, son test ve uygulamadan 6 hafta sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 17 programıyla analizlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu arasında son test ve kalıcılık puanları bakımından anlamlı fark bulunmamıştır. Fen ve Teknoloji dersinde kavram karikatürü destekli öğretimle mevcut Fen ve Teknoloji öğretim programıyla öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığında benzer etkiler oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
Kavram Karikatürü Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarı Öğrenmenin Kalıcılığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1 |