Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Using Animated Concept Cartoons in Science Education on Student’s Conceptual Understanding

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 414 - 436, 24.12.2024
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1556259

Öz

In this study, the effects of using animated concept cartoons on students' conceptual understanding were investigated using a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The study was carried out with two experimentals and one control group in a secondary school in Demirci district of Manisa province, and a total of 51 students from three classes participated in the study. The lessons in Experimental Group 1 (n=17) were covered using animated concept cartoons while the lessons in Experimental Group 2 (n=17) were covered using concept cartoons. In the Control Group (n = 17), the lessons were carried out using only the activities in the science curriculum. The data were gathered from this study with conceptual understanding test about matter and heat unit. The study results revealed that the adjusted posttest scores of Experimental Group 1 and Experimental Group 2 did not significantly differ from each other regarding the level of conceptual understanding, whereas the scores of both experimental groups were significantly higher than the scores of the control group.

Kaynakça

  • Akbaş, E. E. & Kılıç, E. (2023). Examining the structure of observed learning outcomes of 8th grade students by using concept cartoons activities: An example of reflection. Journal of Computer and Education Research, 11(21), 67-94.
  • Akbaş, Y. ve Toros, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif kavram karikatürleri ve kavram haritaları kullanımının akademik başarıya etkisi, Turkish Studies, 11(9), 53-68.
  • Alao, S. & Guthrie, J. T. (1999). Predicting conceptual understanding with cognitive and motivational variables. The Journal of Educational Research, 92(4), 243-253.
  • Allen, R. (2006). Priorities in practice: The essentials of science, grades K-6: Effective curriculum, instruction, and assessment. USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Alwan, A. A. (2011). Misconception of heat and temperature among physics students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 600-614.
  • Atasoy, Ş. ve Akdeniz A. R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon (7-9 Ekim).
  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-195.
  • Aydın, S., Aydemir, N., Boz, Y., Çetin-Dindar, A. & Bektas, O. (2009). The contribution of constructivist instruction accompanied by concept mapping in enhancing pre-service chemistry teachers’ conceptual understanding of chemistry in the laboratory course. Journal of Science Education and Technology, 18(6), 518-534.
  • Azman, Ö. Ö. ve Alpat, S. K. (2022). Ortağretim 11. Sınıf asitler ve bazlar konusunda kavram karikatürleri ile desteklenmiş TGA (tahmin-gözlem-açıklama) uygulamasının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi, International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 11(2), 78-92.
  • Balım, A. G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-202.
  • Balım, A. G., Turkoğuz, S., Ormancı, Ü., Kaçar, S., Evrekli, E. & Özcan, E. (2014). Teachers’ views about problem based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(4), 458-468.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Bekar, Ş. N., Yıldız, H. Ve Genç, H. (2023). 5. Sınıf öğrencilerinin “genleşme kavramına yönelik kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(1), 60-73.
  • Birişçi, S., Metin, M. & Karakas, M. (2010). Pre-service elementary teachers’ views on concept cartoons: a sample from Turkey. Middle East Journal of Scientific Research, 5(2), 91-97.
  • Canan, L. N., & Aslan, O. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim-Sözde Bilim Algılarının Kavram Karikatürleri Aracılığıyla İncelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 72-85.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-104.
  • Çetin, E., Pehlivan, M. & Hacıeminoğlu, E. (2013). The effects of the science and technology course integrated with cartoons on students’ achievement and attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 973-978.
  • Ceylan Soylu, H. (2011). “Yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram karikatürleri kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Antalya-Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-29 Nisan).
  • Chen, W. C., Ku, C. H. & Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to enpower the children’s argumentation ability in a remote elementary science classroom. Hollanda, Amsterdam: 13th European Conference for Research on Learning and Instruction.
  • Chin, C. (2001). Eliciting students’ ideas and understanding in science: diagnostic assessment strategies for teachers. Teaching and Learning, 21(2), 72-85.
  • Chin, C. & Teou, L. Y. (2009). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 31(10), 1307-1332.
  • Chin, C. & Teou, L. Y. (2010). Formative assessment: using concept cartoon, pupils’ drawings, and group discussions to tackle childrens’ ideas about biological inheritence. Educational Research, 44(3), 108-115.
  • Christensen, L. B. (2004). Experimental methodology. Boston, MA: Pearson Allyn and Bacon.
  • Çiçek, T. ve Öztürk, M. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürü uygulamalarının akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 7-26.
  • Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 339-350.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Karabiber, H. L. ve Deniz, M. Ş. (2014). Kavram kariaktürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 571-596.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th Edition). London, NewYork: Routledge Falmer.
  • De Lange, J. (2009). Case study, the use of concept cartoons in the flemish science education: Improvement of the tools and supporting learners’ language skills through a design based research. Turkey, Istanbul: ESERA Conference (31 Ağustos-1 Eylül).
  • Demir, E. (2021). Kavram Karikatürlerinin Derse Yönelik Tutuma Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 170-186.
  • Demir, Y., Uzoğlu, M. ve Büyükkasap, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket ile ilgili sahip olduğu kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılan karikatürlerin ve çoktan seçmeli soruların etkililiğinin karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 88-102.
  • Demirel, R. & Aslan, O. (2014). The effects of science and technology teaching promoted with concept cartoons on students’ academic achievement and conceptual understanding. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Duban, N, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kavram karikatürlerini hazırlamaya ve kullanmaya yönelik görüşleri. Akademik Araştırmalar Dergisi, 56, 35-54.
  • Duit, R. & Treagust, D. F. (2003). Conceptual change: a powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671-688.
  • Duran, M., Ballıel, B. ve Bilgili, S. (2011). Fen öğretiminde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarını gidermede kavram karikatürlerinin etkisi. Antalya, Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-29 Nisan).
  • Ekici, F., Ekici, E., & Aydın, F. (2007). Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. International of Journal of Environmental & Science Education, 2(4), 111-124.
  • Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-13.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-98.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2015). Fen derslerinde animasyon destekli kavram karikatürü kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi, The Western Anatolia Journal of Educational Sciences, 6(11), 109-136
  • Evrekli, E., İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-85.
  • Gölgeli, D. (2012). Düşün-eşleş-paylaş tekniği ile birlikte kullanılan kavram karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı ile fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullamının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 113-124.
  • Gül, Ş., Köse, E. Ö. ve Konu, M. (2014). Genetik ünitesinin öğretiminde kavram karikatürü kullanımının biyoloji öğretmeni adayları üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-22
  • İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 169-188.
  • İnel, D. & Balım, A. G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 376-380.
  • İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • İngeç, Ş. K. (2008). Use of concept cartoons as an assessment tool in physics education. US-China Education Review, 5(11), 47-54.
  • İspir, E., & Aydın, M. (2020). Basit Makineler Ünitesinin Öğretiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin 8.Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına ve Kavramsal Anlama Düzeylerine Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 58-71.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-146.
  • Kabapınar, F. (2009). What makes concept cartoons more effective?: Using research to inform practice, Education and Science, 34(154), 104-118.
  • Kaptan, F. & İzgi, Ü. (2014). The effects of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311.
  • Karaduman, G. B. ve Ceviz, A. E. (2018). Matematik öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1268-1277.
  • Karakırık, G. ve Kabapınar, F. (2019). Kavram Karikatürü Temelinde Tasarlanan Öğretimin 9. Sınıf Öğrencilerinin Atom Yarıçapı Kavramını Öğrenmelerine Etkisi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 4(2), 113-144.
  • Karapınar, A. ve Balım, A. G. (2023). Işığın madde ile etkileşimi ünitesine yönelik kavramsal anlama testi geliştirme çalışması, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1646-1668.
  • Keeley, P. (2013). When is the next full moon? Using k-2 concept cartoons. Science and Children, 51(1), 32-34. Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1996). Teaching and learning in science: a new perspective. Lancaster: British Educational Research Association Conference.
  • Keogh, B., Naylor, S. & Downing, B. (2003). Children’s interactions in the classroom: argumentation in primary science. Noordwijkerhout, Netherlands: 4th European Science Education Research Association Conference (19-23 Ağustos).
  • Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Keogh, B., Naylor, S., de Boo, M. & Feasey, R. (2001). Formative assessment using concept cartoons: Initial teacher training in the UK. In H. Behrendt, H. Dahncke, R. Duit, W. Gräber, M. Komorek, A. Kross ve P. Reiska (Ed.), Research in science education – past, present, and future. Hingham, USA: Kluwer Academic Publishers.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi. Marczyk, G., DeMatteo, D. & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. Canada: John Wiley & Sons.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Morrison, J. A. & Lederman, N. G. (2003). Science teachers’ diagnosis and understanding of students’ preconceptions. Science Education, 87(6), 849 – 867.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education. 10(2), 93-106.
  • Naylor, S., Keogh, B. & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education. 37, 17-39.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2011). Assessment of concept cartoons: an examplary study on scoring. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3582-3589.
  • Özmen, H., Demircioğlu, G., Burhan, Y., Naseriazar, A. ve Demircioğlu, H. (2012). Using laboratory activities enhanced with concept cartoons to support progression in students’ understanding of acid-base concepts. Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 13(1), Article: 8.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206
  • Özyılmaz-Akamca, G., Ellez, A. M. & Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1(1), 296-301.
  • Pınarkaya, Y. (2017). “Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulnması” ünitesinde animasyon destekli kavram karikatürleri uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R., Bayrak, R., & Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Sancar, M., & Koparan, T. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürlerinin Etkisinin İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 101-122.
  • Şaşmaz Ören, F. & Meriç, G. (2014). Seventh Grade Students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-136.
  • Şaşmaz Ören, F., Karatekin, P., Erdem, Ş. ve Ormancı, Ü. (2012). Öğretmen adaylarının bitkilerde solunum-fotosentez konusundaki bilgi düzeylerinin kavram karikatürleriyle belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 155-174.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Karatekin, P. ve Erdem, Ş. (2010). İlköğretim 6.,7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin fotosentez solunum konusundaki kavram yanılgılarının kavram karikatürleriyle belirlenmesi. Kıbrıs, Girne: International Conference on New Horizons in Education (23-25 Haziran).
  • Şaşmaz-Ören, F. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 994-1016.
  • Say, F. S. (2011). Kavram karikatürlerinin 7. sınıf öğrencilerinin “maddenin yapısı ve özellikleri” konusunu öğrenmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Seah, L. H. (2015). Understanding the conceptual and language challanges encountered by grade 4 students when writing scientific explanations. Research in Science Education, Doi: 10.1007/s11165-015-9464-z (19 Aralık)
  • Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2305-2313.
  • Şengül, S. ve Aydın, Y. (2013). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş öğrenme ortamının öğrencilerin matematik kaygılarına etkisinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 639-659.
  • Şengül, S. & Üner, İ. (2010). What is the impact of the teaching “algebraic expressions and equations” topic with concept cartoons on the students’ logical thinking abilities?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5441-5445.
  • Sexton, M., Gervasoni, A. & Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. Australian Primary Mathematics Classroom. 14(4), 24-28.
  • She, H. C. & Liao, Y. W. (2010). Bridging scientific reasoning and conceptual change through adaptive web-based learning. Journal of Research in Science Teaching, 47(1), 91-119.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Taşkın, Ö. (2014). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Taşlıdere, E. (2013). The effects of concept cartoon worksheets on students’ conceptual understandings of geometrical optics. Eğitim ve Bilim, 38(167), 144-161.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 1-19.
  • Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 3(2), 48-61.
  • Treagust, D. F. & Duit, R. (2008). Conceptual change: a discussion of theoretical, methodological and practical challanges for science education. Cultural Studies of Science Education, 3(2), 297-328.
  • Tsui, C. Y. & Treagust, D. (2010). Evaluating secondary students’ scientific reasoning in genetics using a two-tier diagnostic instrument. International Journal of Science Education, 32(8), 1073-1098.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006a). İlköğretim fen ve teknoloji 6 ders kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006b). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006c). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Uslu, S. ve Çakmak, M. (2021) Türkiyede kavram karikatürleri ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 208-223.
  • Uzoğlu, M. ve Gürbüz, F. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesinde öğrenme amaçlı mektup yazma aktivitesinin kullanılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 501-517.
  • Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y. ve Büyükkasap, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışıkla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin ve açık uçlu soruların etkililiklerinin karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 367-388.
  • Webb, P. Williams, Y. & Meiring, L. (2008). Concept cartoons and writing frames: Developing argumentation in South African science classrooms?. African Journal of Research in SMT Education, 12(1). 4-17.
  • Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yip, D. Y. (2004). Questioning skills for conceptual change in science instruction. Journal of Biological Education, 38(2), 76-83.
  • Yıldız, A, (2023). Analysis of scientific articles on concept cartoons in mathematics education in turkey. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 52, p. 588-608.
  • Yılmaz, A. ve Usta, N. (2023). Kavram karikatürleri destekli 5e modeli uygulanmasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3435-3447.
  • Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yolcu, H. (2013). Fen öğretiminde kavram karikatürleri tekniğinin yapılandırmacı öğrenme ortamında kullanılmasının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yeteneklerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.

Fen Eğitiminde Animasyon Destekli Kavram Karikatürleri Kullanımının Öğrencilerin Kavramsal Anlamaları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 414 - 436, 24.12.2024
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1556259

Öz

Bu araştırmada animasyon destekli kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerindeki etkileri ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak araştırılmıştır. İki deney bir kontrol grubuyla yapılan araştırma Manisa ilinin Demirci ilçesinde yer alan bir ortaokulda gerçekleştirilmiş olup uygulamaya üç sınıfta öğrenim gören toplam 51 öğrenci katılmıştır. Deney 1 grubunda (n=17) dersler animasyon destekli kavram karikatürleri kullanılarak, deney 2 grubundaki (n=17) dersler kavram karikatürleri kullanılarak işlenmiştir. Kontrol grubunda (n=17) ise sadece fen öğretim programında yer alan etkinlikler ile dersler sürdürülmüştür. Araştırma sonucunda kavramsal anlama düzeyi açısından deney 1 ve deney 2 grubunun düzeltilmiş son test puanlarının kendi arasında anlamlı bir farklılık göstermediği ancak kontrol grubuna göre her iki deney grubunun da puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.

Etik Beyan

Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.

Kaynakça

  • Akbaş, E. E. & Kılıç, E. (2023). Examining the structure of observed learning outcomes of 8th grade students by using concept cartoons activities: An example of reflection. Journal of Computer and Education Research, 11(21), 67-94.
  • Akbaş, Y. ve Toros, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif kavram karikatürleri ve kavram haritaları kullanımının akademik başarıya etkisi, Turkish Studies, 11(9), 53-68.
  • Alao, S. & Guthrie, J. T. (1999). Predicting conceptual understanding with cognitive and motivational variables. The Journal of Educational Research, 92(4), 243-253.
  • Allen, R. (2006). Priorities in practice: The essentials of science, grades K-6: Effective curriculum, instruction, and assessment. USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Alwan, A. A. (2011). Misconception of heat and temperature among physics students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 600-614.
  • Atasoy, Ş. ve Akdeniz A. R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon (7-9 Ekim).
  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-195.
  • Aydın, S., Aydemir, N., Boz, Y., Çetin-Dindar, A. & Bektas, O. (2009). The contribution of constructivist instruction accompanied by concept mapping in enhancing pre-service chemistry teachers’ conceptual understanding of chemistry in the laboratory course. Journal of Science Education and Technology, 18(6), 518-534.
  • Azman, Ö. Ö. ve Alpat, S. K. (2022). Ortağretim 11. Sınıf asitler ve bazlar konusunda kavram karikatürleri ile desteklenmiş TGA (tahmin-gözlem-açıklama) uygulamasının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi, International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 11(2), 78-92.
  • Balım, A. G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-202.
  • Balım, A. G., Turkoğuz, S., Ormancı, Ü., Kaçar, S., Evrekli, E. & Özcan, E. (2014). Teachers’ views about problem based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(4), 458-468.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Bekar, Ş. N., Yıldız, H. Ve Genç, H. (2023). 5. Sınıf öğrencilerinin “genleşme kavramına yönelik kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(1), 60-73.
  • Birişçi, S., Metin, M. & Karakas, M. (2010). Pre-service elementary teachers’ views on concept cartoons: a sample from Turkey. Middle East Journal of Scientific Research, 5(2), 91-97.
  • Canan, L. N., & Aslan, O. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim-Sözde Bilim Algılarının Kavram Karikatürleri Aracılığıyla İncelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 72-85.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-104.
  • Çetin, E., Pehlivan, M. & Hacıeminoğlu, E. (2013). The effects of the science and technology course integrated with cartoons on students’ achievement and attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 973-978.
  • Ceylan Soylu, H. (2011). “Yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram karikatürleri kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Antalya-Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-29 Nisan).
  • Chen, W. C., Ku, C. H. & Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to enpower the children’s argumentation ability in a remote elementary science classroom. Hollanda, Amsterdam: 13th European Conference for Research on Learning and Instruction.
  • Chin, C. (2001). Eliciting students’ ideas and understanding in science: diagnostic assessment strategies for teachers. Teaching and Learning, 21(2), 72-85.
  • Chin, C. & Teou, L. Y. (2009). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 31(10), 1307-1332.
  • Chin, C. & Teou, L. Y. (2010). Formative assessment: using concept cartoon, pupils’ drawings, and group discussions to tackle childrens’ ideas about biological inheritence. Educational Research, 44(3), 108-115.
  • Christensen, L. B. (2004). Experimental methodology. Boston, MA: Pearson Allyn and Bacon.
  • Çiçek, T. ve Öztürk, M. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürü uygulamalarının akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 7-26.
  • Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 339-350.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Karabiber, H. L. ve Deniz, M. Ş. (2014). Kavram kariaktürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 571-596.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th Edition). London, NewYork: Routledge Falmer.
  • De Lange, J. (2009). Case study, the use of concept cartoons in the flemish science education: Improvement of the tools and supporting learners’ language skills through a design based research. Turkey, Istanbul: ESERA Conference (31 Ağustos-1 Eylül).
  • Demir, E. (2021). Kavram Karikatürlerinin Derse Yönelik Tutuma Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 170-186.
  • Demir, Y., Uzoğlu, M. ve Büyükkasap, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket ile ilgili sahip olduğu kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılan karikatürlerin ve çoktan seçmeli soruların etkililiğinin karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 88-102.
  • Demirel, R. & Aslan, O. (2014). The effects of science and technology teaching promoted with concept cartoons on students’ academic achievement and conceptual understanding. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Duban, N, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kavram karikatürlerini hazırlamaya ve kullanmaya yönelik görüşleri. Akademik Araştırmalar Dergisi, 56, 35-54.
  • Duit, R. & Treagust, D. F. (2003). Conceptual change: a powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671-688.
  • Duran, M., Ballıel, B. ve Bilgili, S. (2011). Fen öğretiminde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarını gidermede kavram karikatürlerinin etkisi. Antalya, Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-29 Nisan).
  • Ekici, F., Ekici, E., & Aydın, F. (2007). Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. International of Journal of Environmental & Science Education, 2(4), 111-124.
  • Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-13.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-98.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2015). Fen derslerinde animasyon destekli kavram karikatürü kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi, The Western Anatolia Journal of Educational Sciences, 6(11), 109-136
  • Evrekli, E., İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-85.
  • Gölgeli, D. (2012). Düşün-eşleş-paylaş tekniği ile birlikte kullanılan kavram karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı ile fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullamının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 113-124.
  • Gül, Ş., Köse, E. Ö. ve Konu, M. (2014). Genetik ünitesinin öğretiminde kavram karikatürü kullanımının biyoloji öğretmeni adayları üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-22
  • İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 169-188.
  • İnel, D. & Balım, A. G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 376-380.
  • İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • İngeç, Ş. K. (2008). Use of concept cartoons as an assessment tool in physics education. US-China Education Review, 5(11), 47-54.
  • İspir, E., & Aydın, M. (2020). Basit Makineler Ünitesinin Öğretiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin 8.Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına ve Kavramsal Anlama Düzeylerine Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 58-71.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-146.
  • Kabapınar, F. (2009). What makes concept cartoons more effective?: Using research to inform practice, Education and Science, 34(154), 104-118.
  • Kaptan, F. & İzgi, Ü. (2014). The effects of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311.
  • Karaduman, G. B. ve Ceviz, A. E. (2018). Matematik öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1268-1277.
  • Karakırık, G. ve Kabapınar, F. (2019). Kavram Karikatürü Temelinde Tasarlanan Öğretimin 9. Sınıf Öğrencilerinin Atom Yarıçapı Kavramını Öğrenmelerine Etkisi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 4(2), 113-144.
  • Karapınar, A. ve Balım, A. G. (2023). Işığın madde ile etkileşimi ünitesine yönelik kavramsal anlama testi geliştirme çalışması, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1646-1668.
  • Keeley, P. (2013). When is the next full moon? Using k-2 concept cartoons. Science and Children, 51(1), 32-34. Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1996). Teaching and learning in science: a new perspective. Lancaster: British Educational Research Association Conference.
  • Keogh, B., Naylor, S. & Downing, B. (2003). Children’s interactions in the classroom: argumentation in primary science. Noordwijkerhout, Netherlands: 4th European Science Education Research Association Conference (19-23 Ağustos).
  • Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Keogh, B., Naylor, S., de Boo, M. & Feasey, R. (2001). Formative assessment using concept cartoons: Initial teacher training in the UK. In H. Behrendt, H. Dahncke, R. Duit, W. Gräber, M. Komorek, A. Kross ve P. Reiska (Ed.), Research in science education – past, present, and future. Hingham, USA: Kluwer Academic Publishers.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi. Marczyk, G., DeMatteo, D. & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. Canada: John Wiley & Sons.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Morrison, J. A. & Lederman, N. G. (2003). Science teachers’ diagnosis and understanding of students’ preconceptions. Science Education, 87(6), 849 – 867.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education. 10(2), 93-106.
  • Naylor, S., Keogh, B. & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education. 37, 17-39.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2011). Assessment of concept cartoons: an examplary study on scoring. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3582-3589.
  • Özmen, H., Demircioğlu, G., Burhan, Y., Naseriazar, A. ve Demircioğlu, H. (2012). Using laboratory activities enhanced with concept cartoons to support progression in students’ understanding of acid-base concepts. Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 13(1), Article: 8.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206
  • Özyılmaz-Akamca, G., Ellez, A. M. & Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1(1), 296-301.
  • Pınarkaya, Y. (2017). “Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulnması” ünitesinde animasyon destekli kavram karikatürleri uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R., Bayrak, R., & Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Sancar, M., & Koparan, T. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürlerinin Etkisinin İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 101-122.
  • Şaşmaz Ören, F. & Meriç, G. (2014). Seventh Grade Students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-136.
  • Şaşmaz Ören, F., Karatekin, P., Erdem, Ş. ve Ormancı, Ü. (2012). Öğretmen adaylarının bitkilerde solunum-fotosentez konusundaki bilgi düzeylerinin kavram karikatürleriyle belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 155-174.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Karatekin, P. ve Erdem, Ş. (2010). İlköğretim 6.,7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin fotosentez solunum konusundaki kavram yanılgılarının kavram karikatürleriyle belirlenmesi. Kıbrıs, Girne: International Conference on New Horizons in Education (23-25 Haziran).
  • Şaşmaz-Ören, F. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 994-1016.
  • Say, F. S. (2011). Kavram karikatürlerinin 7. sınıf öğrencilerinin “maddenin yapısı ve özellikleri” konusunu öğrenmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Seah, L. H. (2015). Understanding the conceptual and language challanges encountered by grade 4 students when writing scientific explanations. Research in Science Education, Doi: 10.1007/s11165-015-9464-z (19 Aralık)
  • Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2305-2313.
  • Şengül, S. ve Aydın, Y. (2013). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş öğrenme ortamının öğrencilerin matematik kaygılarına etkisinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 639-659.
  • Şengül, S. & Üner, İ. (2010). What is the impact of the teaching “algebraic expressions and equations” topic with concept cartoons on the students’ logical thinking abilities?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5441-5445.
  • Sexton, M., Gervasoni, A. & Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. Australian Primary Mathematics Classroom. 14(4), 24-28.
  • She, H. C. & Liao, Y. W. (2010). Bridging scientific reasoning and conceptual change through adaptive web-based learning. Journal of Research in Science Teaching, 47(1), 91-119.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Taşkın, Ö. (2014). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Taşlıdere, E. (2013). The effects of concept cartoon worksheets on students’ conceptual understandings of geometrical optics. Eğitim ve Bilim, 38(167), 144-161.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 1-19.
  • Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 3(2), 48-61.
  • Treagust, D. F. & Duit, R. (2008). Conceptual change: a discussion of theoretical, methodological and practical challanges for science education. Cultural Studies of Science Education, 3(2), 297-328.
  • Tsui, C. Y. & Treagust, D. (2010). Evaluating secondary students’ scientific reasoning in genetics using a two-tier diagnostic instrument. International Journal of Science Education, 32(8), 1073-1098.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006a). İlköğretim fen ve teknoloji 6 ders kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006b). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri. (2006c). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Uslu, S. ve Çakmak, M. (2021) Türkiyede kavram karikatürleri ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 208-223.
  • Uzoğlu, M. ve Gürbüz, F. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesinde öğrenme amaçlı mektup yazma aktivitesinin kullanılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 501-517.
  • Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y. ve Büyükkasap, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışıkla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin ve açık uçlu soruların etkililiklerinin karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 367-388.
  • Webb, P. Williams, Y. & Meiring, L. (2008). Concept cartoons and writing frames: Developing argumentation in South African science classrooms?. African Journal of Research in SMT Education, 12(1). 4-17.
  • Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yip, D. Y. (2004). Questioning skills for conceptual change in science instruction. Journal of Biological Education, 38(2), 76-83.
  • Yıldız, A, (2023). Analysis of scientific articles on concept cartoons in mathematics education in turkey. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 52, p. 588-608.
  • Yılmaz, A. ve Usta, N. (2023). Kavram karikatürleri destekli 5e modeli uygulanmasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3435-3447.
  • Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yolcu, H. (2013). Fen öğretiminde kavram karikatürleri tekniğinin yapılandırmacı öğrenme ortamında kullanılmasının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yeteneklerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
Toplam 102 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ertuğ Evrekli 0000-0002-3567-8132

Ali Günay Balım 0000-0003-2010-1696

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2024
Kabul Tarihi 19 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Evrekli, E., & Balım, A. G. (2024). The Effect of Using Animated Concept Cartoons in Science Education on Student’s Conceptual Understanding. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 414-436. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1556259