BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE YÜKSEK ÖĞRENİMİ GÖREN ÖĞRENCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE MESLEĞE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2010, Sayı: 31, 1 - 22, 01.05.2010

Öz

Muhasebecilik tüm toplumların hayatında önemli rolü olan bir meslektir. Dünya çapında gerçekleşen piyasaekonomisine geçiş, yatırımların artması ve faaliyetlerin daha büyük boyutlara ulaşarak ulusal sınırları aşması nedeniyle artık muhasebecilerin geniş ufuklu, küresel bir dünya görüşüne sahip olmaları gerekmektedir. Günümüzde muhasebecilerin sadece kendi kuruluşlarının ve yatırımcıların değil, aynı zamanda diğer çıkar gruplarınında finansal ve finansal olmayan bilgi ihtiyaçlarına cevap vermeleri beklenmektedir. Muhasebecilerin sürekli değişime ayak uydurabilmesi, önemli ölçüde mesleki bilgi, mesleki beceri ve mesleki değerler, etik ve niteliklerebağlıdır. Bu nedenle muhasebeci olmak isteyenlerin yenilikleri öğrenme ve uygulama konusunda sürekli istekli olması gerekir.Bireylerin davranışlarını etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar sosyal, psikolojik, kişisel ve kültürelfaktörlerden oluşmaktadır. Bu çalışmada, muhasebe yüksek öğrenimi gören öğrencilerin kişilik özellikleri ilemezuniyet sonrası mesleklerini ne şekilde yürütecekleri konusunda düşünceleri arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Öğrencilerin kişilik özellikleri ile muhasebecilik mesleğine yönelik tutumları arasında ilişkiler olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, muhasebe eğitimi yürüten yüksek öğrenim kurumlarının rehberlik ve danışmanlık hizmetlerini veren birimlerine öğrencilerin mesleğe yönlendirilmesi ile ilgili çeşitli önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Ackoff, R. L. ve Emshoff, J. R., “Advertising Research at Anhevser-Busch”, Sloan Management Review, 1975, (16), s. 1-15.
  • Altan, M., “Muhasebe Mesleğinin Toplumda Algılanma Biçimi Üzerine Bir Araştırma,” http://www.sosyal- bil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Mikail%20ALTAN, erişim:24.11.09, s. 29-54. Alwitt, L. F., “Consumer Personality Characteristics Can Help Quide Marketing and Crative Strategies”, Jour- nal of Direct Marketing, 1991, V5, N3, s. 39-47.
  • Arkonaç, S. A., Psikoloji-Zihin Süreçleri Bilimi, ALFA Basım Yayın Dağıtım, İstanbul 2005.
  • Chang, C., “The Impact of Personality Differences on Product Evaluations”, Advances in Consumer Research, , (28), s. 26-35. Daştan, A., “Karadeniz Teknik Üniversitesi İ.İ.B.F. Ölçeğinde Akademik Görünüm ve Muhasebe Eğitiminin De- ğerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (42), s. 144-156.
  • Demir, B., ve Subaşı, Ş., “Muhasebe Programına Sınavsız Geçiş Hakkı Olan Öğrencilerin Profili ve Muhasebe Mesleğine Bakışları”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2008, (37), s. 88-97.
  • Demirkan, S., Özel Sektördeki Yöneticilerin ve Çalışanların Bağlanma Stilleri, Kontrol Odağı, İş Doyumu ve Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Deniz, A., Kişilik Özellikleri İle Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Durer, S., Çalışkan, A. Ö., Akbaş, H. E., ve Gündoğdu, C. E., “İşletme Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Ala- nında Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (43), s. 65
  • Evans, F., “Reply: You Still Can’t Tell A Ford Owner From a Chevrolet Owner”, The Journal of Business, 1961, /1, s. 67-78.
  • Fraj, E., ve Martinez, E., “Influence of Personality on Ecological Consumer Behaviour” , Journal of Consumer Behavior, 2006, (5), s. 167-181.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., ve Çarıkçı, O. “MYO Öğrencilerinin Muhasebe Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Far- kındalıkları Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2008, C:13, S:1, s. 209
  • Goldberg, L. R., “An Alternative Description of Personality, The Big Five Factor Structure”, Journal of Perso- nality and Social Psychology, 1990, V59, N6, s. 1216-1229
  • Huang, H. H., Personality and Consumer Behavior, 15th EDAMBA Summer Academy, France, 2006.
  • İslamoğlu, A. H., Tüketici Davranışları, Beta A.Ş, İstanbul, 2003.
  • Kassarjıan, H. H., “Personality and Consumer Behaviour: A Rewiev”, Journal of Marketing Research,1971, Vol: 8, No: 4, s. 409-417.
  • Kokkonen, M., ve Pulkkinen, L., “Examination of The Paths Between Personality Current Mood, It’s Evaluati- on and Emotion Regulation”, Journal of Personality, 2001, (15), s. 83–104.
  • Kotler, P., Armstrong, G., Sounders, J., ve Wang, V., Principles of Marketing, Second European Edition, Pren- tice Hall Europe, 1999
  • Mauldin, S., Crain, J. L., ve Maunce, P. H., “The Accounting Principles Instructor’s Influence on Students’ De- cision to Major in Accounting”, Journal of Education For Business, 2000, 75(3), s. 142-148.
  • Morgan, C. T., Psikolojiye Giriş, 13. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın no:1, 1999.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G., Tüketici Davranışı, 4.Baskı, Mediacat, İstanbul, 2002.
  • Özbirecikli, M., ve Pastacıgil, A., “Türkiye’de Muhasebe Eğitimin Gelişim Süreci: IFAC Standartları İle Muka- yeseli Bir İnceleme”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (41), s. 82-96.
  • Özcan, İ., Ünal, G. F., ve Helhel, Y., “Muhasebe Programı Öğrencilerinin Cinsiyet ve Öğrenim Durumunun Mu- hasebe Mesleğine Yönelik Tutumları İle İlişkilendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 2009, (41), s. 181.
  • Ömürbek, V., ve Usul, H., “Muhasebe Mesleğinin Seçilmesinde Etkin Olan Etkenlerin Faktör Analizi İle İnce- lenmesi”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2008, (37), s. 164-173.
  • Paunonen, S. V., “Big Five Factors of Personality and Replicated Predictions of Behaviour”, Journal of Perso- nality and Social Psychology, 2003, 84(2), s. 411-424.
  • Paunonen, S. V., ve Ashton, M. C. “Big Five Fcators and Facets and The Predication of Behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, 2001, 81(3), s. 524-539.
  • Pride, W. M. ve Ferrell, O. C., Marketing, Houshton Mifflin Company Boston New York, 2000.
  • Saemann, G., ve Crooker, K. J., “Student Perceptions of the Profession and Its Effect on Decisions to Major in Accounting”, Journal of Accounting Education, 1999, 17(1), s. 1-22.
  • Somer, O., Korkmaz, M., ve Tatar, A., “Beş Faktör Kişilik Envanterinin Geliştirilmesi-I: Ölçek ve Alt Ölçekle- rin Oluşturulması”, Türk Psikoloji Dergisi, 2002, 17 (49) , s. 21–33.
  • Şimşek, Ö., İnsan Dinamiği Kişilik Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Ölçek Geliştirtme Çalışması, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakaya Üniversitesi, 2006.
  • Tichon, M. A., Personnel Selection İn The Transportation Sector: An İnvestigation of Personality Traits in Relation To Job Performance of Delivery Drivers, The University of Tennessee, PhD Dissertation, Knoxville, UMI, 2005.
  • Yardımcıoğlu, M., ve Büyükşalvarcı, A., “Muhasebe Eğitiminde MYO’nın Yeterliliği ve Tercih Edilme Sebeple- ri: Selçuk Üniversitesinde Bir Uygulama”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2007, (36), s. 173-178.
  • Zikmund, W. G., ve d’Amico, M., Marketing, Fifth Edition, West Publishing Company, 1996.

A DEPARTMENT STUDY ON PERSONALITY FEATURES OF STUDENTS IN ACCOUNTING HIGH EDUCATION AND THEIR THOUGHTS ABOUT OCCUPATION

Yıl 2010, Sayı: 31, 1 - 22, 01.05.2010

Öz

Accounting is an occupation having important role in all societies’ life. Accountants must have broad-horizon,global world idea because of transition of market economy around the world, increase of investment, pass ofnational border by reaching bigger dimensions. In present, it is expects that accountants do not only inform their associations and investors but also other groups who need financial and non-financial knowledge. Vocationalknowledge, skills, values, ethic and qualities are important for accountants’ keep pace with continuous change.Fort his reason, people who want to be an accountant must want to learn innovations and practice continually.There are many factors which affect the individuals’ behaviors. These are social, psychological, personal andcultural factors. In this study, the relations between personality features of students study in university about accounting and their thoughts about occupation after graduation were studied. It has been found that there are relations between personality features of students and thoughts to accountancy occupation. According to results,various suggestions were given to leading and consultancy services in universities accounting department forvocational guidance

Kaynakça

  • Ackoff, R. L. ve Emshoff, J. R., “Advertising Research at Anhevser-Busch”, Sloan Management Review, 1975, (16), s. 1-15.
  • Altan, M., “Muhasebe Mesleğinin Toplumda Algılanma Biçimi Üzerine Bir Araştırma,” http://www.sosyal- bil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Mikail%20ALTAN, erişim:24.11.09, s. 29-54. Alwitt, L. F., “Consumer Personality Characteristics Can Help Quide Marketing and Crative Strategies”, Jour- nal of Direct Marketing, 1991, V5, N3, s. 39-47.
  • Arkonaç, S. A., Psikoloji-Zihin Süreçleri Bilimi, ALFA Basım Yayın Dağıtım, İstanbul 2005.
  • Chang, C., “The Impact of Personality Differences on Product Evaluations”, Advances in Consumer Research, , (28), s. 26-35. Daştan, A., “Karadeniz Teknik Üniversitesi İ.İ.B.F. Ölçeğinde Akademik Görünüm ve Muhasebe Eğitiminin De- ğerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (42), s. 144-156.
  • Demir, B., ve Subaşı, Ş., “Muhasebe Programına Sınavsız Geçiş Hakkı Olan Öğrencilerin Profili ve Muhasebe Mesleğine Bakışları”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2008, (37), s. 88-97.
  • Demirkan, S., Özel Sektördeki Yöneticilerin ve Çalışanların Bağlanma Stilleri, Kontrol Odağı, İş Doyumu ve Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Deniz, A., Kişilik Özellikleri İle Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Durer, S., Çalışkan, A. Ö., Akbaş, H. E., ve Gündoğdu, C. E., “İşletme Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Ala- nında Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (43), s. 65
  • Evans, F., “Reply: You Still Can’t Tell A Ford Owner From a Chevrolet Owner”, The Journal of Business, 1961, /1, s. 67-78.
  • Fraj, E., ve Martinez, E., “Influence of Personality on Ecological Consumer Behaviour” , Journal of Consumer Behavior, 2006, (5), s. 167-181.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., ve Çarıkçı, O. “MYO Öğrencilerinin Muhasebe Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Far- kındalıkları Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2008, C:13, S:1, s. 209
  • Goldberg, L. R., “An Alternative Description of Personality, The Big Five Factor Structure”, Journal of Perso- nality and Social Psychology, 1990, V59, N6, s. 1216-1229
  • Huang, H. H., Personality and Consumer Behavior, 15th EDAMBA Summer Academy, France, 2006.
  • İslamoğlu, A. H., Tüketici Davranışları, Beta A.Ş, İstanbul, 2003.
  • Kassarjıan, H. H., “Personality and Consumer Behaviour: A Rewiev”, Journal of Marketing Research,1971, Vol: 8, No: 4, s. 409-417.
  • Kokkonen, M., ve Pulkkinen, L., “Examination of The Paths Between Personality Current Mood, It’s Evaluati- on and Emotion Regulation”, Journal of Personality, 2001, (15), s. 83–104.
  • Kotler, P., Armstrong, G., Sounders, J., ve Wang, V., Principles of Marketing, Second European Edition, Pren- tice Hall Europe, 1999
  • Mauldin, S., Crain, J. L., ve Maunce, P. H., “The Accounting Principles Instructor’s Influence on Students’ De- cision to Major in Accounting”, Journal of Education For Business, 2000, 75(3), s. 142-148.
  • Morgan, C. T., Psikolojiye Giriş, 13. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın no:1, 1999.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G., Tüketici Davranışı, 4.Baskı, Mediacat, İstanbul, 2002.
  • Özbirecikli, M., ve Pastacıgil, A., “Türkiye’de Muhasebe Eğitimin Gelişim Süreci: IFAC Standartları İle Muka- yeseli Bir İnceleme”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2009, (41), s. 82-96.
  • Özcan, İ., Ünal, G. F., ve Helhel, Y., “Muhasebe Programı Öğrencilerinin Cinsiyet ve Öğrenim Durumunun Mu- hasebe Mesleğine Yönelik Tutumları İle İlişkilendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 2009, (41), s. 181.
  • Ömürbek, V., ve Usul, H., “Muhasebe Mesleğinin Seçilmesinde Etkin Olan Etkenlerin Faktör Analizi İle İnce- lenmesi”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2008, (37), s. 164-173.
  • Paunonen, S. V., “Big Five Factors of Personality and Replicated Predictions of Behaviour”, Journal of Perso- nality and Social Psychology, 2003, 84(2), s. 411-424.
  • Paunonen, S. V., ve Ashton, M. C. “Big Five Fcators and Facets and The Predication of Behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, 2001, 81(3), s. 524-539.
  • Pride, W. M. ve Ferrell, O. C., Marketing, Houshton Mifflin Company Boston New York, 2000.
  • Saemann, G., ve Crooker, K. J., “Student Perceptions of the Profession and Its Effect on Decisions to Major in Accounting”, Journal of Accounting Education, 1999, 17(1), s. 1-22.
  • Somer, O., Korkmaz, M., ve Tatar, A., “Beş Faktör Kişilik Envanterinin Geliştirilmesi-I: Ölçek ve Alt Ölçekle- rin Oluşturulması”, Türk Psikoloji Dergisi, 2002, 17 (49) , s. 21–33.
  • Şimşek, Ö., İnsan Dinamiği Kişilik Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Ölçek Geliştirtme Çalışması, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakaya Üniversitesi, 2006.
  • Tichon, M. A., Personnel Selection İn The Transportation Sector: An İnvestigation of Personality Traits in Relation To Job Performance of Delivery Drivers, The University of Tennessee, PhD Dissertation, Knoxville, UMI, 2005.
  • Yardımcıoğlu, M., ve Büyükşalvarcı, A., “Muhasebe Eğitiminde MYO’nın Yeterliliği ve Tercih Edilme Sebeple- ri: Selçuk Üniversitesinde Bir Uygulama”, Muhasebe Finansman Dergisi, 2007, (36), s. 173-178.
  • Zikmund, W. G., ve d’Amico, M., Marketing, Fifth Edition, West Publishing Company, 1996.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Reşat Karcıoğlu Bu kişi benim

Bilsen Bilgili Bu kişi benim

Hakan Yazarkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Karcıoğlu, R., Bilgili, B., & Yazarkan, H. (2010). MUHASEBE YÜKSEK ÖĞRENİMİ GÖREN ÖĞRENCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE MESLEĞE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Muhasebe Ve Denetime Bakış(31), 1-22.