BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2008, Sayı: 26, 127 - 152, 01.10.2008

Öz

Evaluation of Accounting Education in Undergraduate Level for Regulatory-Supervisory Public InstitutionsThere has been so many changes in almost all areas becuase of the technological advances. It has been seen thatall the elements of financial system has been affected by these developments. Those developments make it necessary to have some changes in accounting education as well. To adopt accounting education to those changesand to make it better, many studies have been conducted. In these studies, especially accounting professionals,private sector employees and students have been targeted. Focal point of this study is to reveal how experts andmanagers of regulatory authorities of financial markets look at accounting education. With this study, it has been reached to the results regarding to the adequacy, structure, currency and efficiency of the accounting education in undergraduate level. Furthermore, it has also come to conclusions that what kind of actions have to betaken to increase the efficiency of acccounting courses in undergraduate level

Kaynakça

  • Adler, R. W. (1999). Five Ideas Designed to Rile Everyone Who Cares About Accounting Education. Acco- unting Education , 8 (3), 241-247.
  • Aisbit, S., & Sangster, A. (2005). Using Internet-based On-line Assessment: A Case Study. Accounting Edu- cation , 14 (4), 383-394.
  • Akdoğan, N., & Aydın, H. (1987). Muhasebe Teorileri. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.Yayın No:98
  • Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Emek Ofset.
  • Akman, N. H., & Şımga-Mugan, C. (2004). Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri ile Ders Başarısı Arasındaki İlişki: Pilot çalışma. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 1-18). Antalya: İstan- bul Üniversitesi.
  • Albrecht, W. (2002). Accounting Education on The Edge. BizEd , 41-45.
  • Bayazıtlı, E. (2000). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi”, Gelecek Yüzyılda Muhasebe Eğitimi. Ankara: Türmob Ya- yınları No:139.
  • Bayazıtlı, E., & Çelik, O. (2002). Mesleki Yeterlik Sınavları Açısından Türkiye’deki Üniversitelerin Etkin- liği. XVII. Türkiye Muhasebe Kongresi (s. 95-114). İstanbul: TÜRMOB.
  • Bayazıtlı, E., & Çelik, O. (2004). Muhasebe Eğitiminin Kalitesinin Artırılmasında İlk Adım: Yükseköğre- tim Kurumlarında Muhasebe Eğitiminin Etkinliğinin Analizi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 44-78). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Beattie, V. A., & Jones, M. J. (1993). Effect of Graphical Presentations on Insights into A Company’s Finan- cial Position - An Innovative Educational Approach to Communicating Financial Information in Financi- al Reporting: A Comment. Accounting Education , 2 (4), 303-309.
  • Boyce, G. (2004). Critical Accounting Education: Teaching and Learning Outside The Circle. Critical Pers- pectives on Accounting , 15 (4-5), 565-586.
  • Brookner, L. I. (1967). History of Accounting Education in Turkey 1923-1960. Michigan: University Micro- films Inc.
  • Byrne, M., & Flood, B. (2003). Defining The Present and Shaping The Future: The Changing Nature of Ac- counting Education in Ireland. Journal of Accounting Education (21), 197-213.
  • Çaldağ, Y., Bayırlı, R., & Altay, A. (2004). Muhasebe Doktora Programlarının Etkinliğinin Arttırılması. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 102-129). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Çelik, O., & Gürdal, K. (1999). ). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi , 1 (2), 45-67.
  • Çonkar, K. (1996). Nitelikli Muhasebeci Yetiştirilmesinde Bağımsız Muhasebe Fakülte veya Bölümleri Üze- rine Bir Değerleme. Cumhuriyet Üniversitesi İİBF Dergisi , 1 (1), 157-180.
  • Çürük, T., & Doğan, Z. (2001). Muhasebe Eğitiminin İşletmelerin Taleplerini Karşılama Düzeyi: Türkiye Örneği. ODTÜ Gelişim Dergisi , 28 (3-4), 281-310.
  • Çürük, T., & Doğan, Z. (2002). Muhasebe Ders ve İçeriklerinin Verilme Düzeyleri Konusunda İşletmelerin Üniversitelerden Taleplerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi , 17 (1), 107-126.
  • De Lange, P., Waldmann, E., & Wryatt, K. (1997). Personal Characteristics and Academic Achievement of Undergraduate Accounting Students Studying Through Open Learning. Accounting Education , 6 (4), 295- 306.
  • Howieson, B. (2003). Accounting Practice in The New Millennium: is Accounting Education Ready To Me- et the Challenge? The British Accounting Review (35), 69-103.
  • Kalmış, H., & Yılmaz, B. B. (2004). Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Gelişti- rilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 19-33). Antal- ya: İstanbul Üniversitesi.
  • Karacan, A. İ. (2002). Özerk Kurumlar Üzerine Denemeler. İstanbul: Creative Yayıncılık.
  • Kaya, U., & Daştan, A. (2004). Türkiye’de Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Öğrenci - Öğre- tici Ve Uygulayıcılar Açısından Değerlendirilmesi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 174-188). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Kelly, M., Davey, H., & Haigh, N. (1999). Contemporary Accounting Education and Society. Accounting Education , 8 (4), 321-340.
  • Kızıl, A. (2003). Olması Gereken Muhasebe Eğitimi ve Yeni Bir Yaklaşım. 22. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “Muhasebe-Eğitim:Eğilim ve Etkileşimler” (s. 3-20). Belek/Antalya: Gazi Üniversitesi İİBF İşlet- me Bölümü.
  • Korukçuoğlu, A. (1998). İşletmelerde Muhasebe Eğitimi ve Üniversitelerle İşbirliği. Dokuz Eylül Üniversite- si İİBF Dergisi , 13 (2), 13-24.
  • Köse, Y., & Saban, M. (2005). Global Muhasebe Eğitiminde Uluslararası Düzenlemeler ve Gelişmeler. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 143-157). Fethiye/Muğla: Muğla Üniversitesi Basımevi.
  • L.Leech, N., C.Barrett, K., & A.Morgan, G. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretati- on. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates .
  • Mathews, M. R. (2001). The Way Forward for Accounting Education? A Comment on Albrecht and Sack “A Perilous Future”. Accounting Education , 10 (1), 117-122.
  • Mcdowall, T., & Jackling, B. (2006). The Impact of ComputeAssisted Learning on Academic Grades: An As- sessment of Students’ Perceptions. Accounting Education , 15 (4), 377-389.
  • Milne, M. J., & McConnell, P. J. (2001). Problem-Based Learning: A Pedagogy for Using Case Material in Accounting Education. Accounting Education , 10 (1), 61-82.
  • Mulford, C. W., Smith, D. B., Stout, D. E., Stone, M. S., & Weirich, T. R. (1992). Bridging the Gap Between Accounting Education and Practice: The SEC Academic Fellow Program. Accounting Horizons , 86-92.
  • ÖSYM. (2008). ÖSYM. Ocak 18, 2008 tarihinde Süreli Yayınlar - 2006-2007 Öğretim Yılı İstatistikleri: http://www.osym.gov.tr/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFF1A9547B61DAFFE2A4334B67836F053C0 adresinden alındı
  • Parker, L. D. (2001). Back to the Future: The Broadening Accounting Trajectory. The British Accounting Re- view , 33 (4), 421-453.
  • Sayın, Ş., & Yeğinboy, E. (2001). Yüksek Öğrenimde Muhasebe Eğitiminin Etkinliği. 20. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “Muhasebe Eğitiminde Yeni Ufuklar” (s. 67-98). Tekirova/Antalya: Ankara Üniversitesi Si- yasal Bilgiler Fakültesi Muhasebe Bilim Dalı.
  • Stewart, J. P., & Dougherty, T. W. (1993). Using Case Studies in Teaching Accounting: A Quasi-Experimen- tal Study. Accounting Education , 2 (1), 1-10.
  • Stolowy, H., & Tenenhaus, M. (1998). International Accounting Education in Western Europe. The Europe- an Accounting Review , 7 (2), 289-314.
  • Stout, D. E., & Schweikart, J. A. (1989). The Relevance of International Accounting to the Accounting Cur- riculum: A Comparison of Practitioner and Educator Opinions. Issues in Accounting Education , 4 (1), 126- 143.
  • Sürmeli, F. (2004). Muhasebede Doktora Eğitimi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 90-100). An- talya: İstanbul Üniversitesi.
  • Volmer, F. G. (1993). Effect of Graphical Presentations on Insights into A Company’s Financial Position - An Innovative Educational Approach to Communicating Financial Information in Financial Reporting: A Reply. Accounting Education (2(4)), 311-312.
  • Weil, S., Oyelere, P., Yeoh, J., & Firers, C. (2001). A Study of Students’ Perceptions of The Usefulness of Ca- se Studies for The Development of Finance and Accounting-Related Skills and Knowledge. Accounting Edu- cation , 10 (2), 123-146.
  • Wijewardena, H., & Cooray, S. (1995). Accounting Education in Australia and Japan: A Comparative Exa- mination. Accounting Education , 4 (4), 359-377.
  • Worthington, A. (2001). An Empirical Survey of Frontier Efficiency Measurement Techniques in Educati- on. Education Economics , 9 (3), 245-268.
  • Yücel, G. (2004). Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Artırmada Eğitimcinin Rolü. 23.Türkiye Muhasebe Eğiti- mi Sempozyumu “Üniversitelerimizin Lisans ve Lisansüstü Programlarında Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Ar- tırma Yollarının Araştırılması” (s. 171-179). Tekirova/Antalya: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhase- be Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2008, Ocak 18). Ocak 18, 2008 tarihinde İstatistikler: http://www.yok.gov.tr/istatistik- ler/istatistikler.htm adresinden alındı
  • Zaif, F. (2004). Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 16- 25). Antalya: İstanbul Üniversitesi.

LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN DÜZENLEYİCİ-DENETLEYİCİ KAMU KURULUŞLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2008, Sayı: 26, 127 - 152, 01.10.2008

Öz

Teknolojik gelişmelerin etkisiyle birçok alanda değişimler yaşanmıştır. Finansal sistem içindeki bütün unsurların da bu gelişmelerden etkilendiği görülmektedir. Yaşanan bu gelişmeler muhasebe eğitiminde de değişimi zorunlu hale getirmiştir. Muhasebe eğitiminin değişime yeterince uyum sağlayabilmesi ve geliştirilmesi için birçok çalışma yapılmıştır. Değişime ilişkin bu çalışmalarda genelde muhasebe meslek mensuplarının, özel sektörçalışanlarının ve öğrencilerin esas alındığı görülmektedir. Bu çalışmanın odak noktası ise ülkemizde finansal sistem içerisinde düzenleyici ve denetleyici konumdaki kuruluşlarda çalışan uzman ve yöneticilerin muhasebe eğitimine yönelik bakış açılarının değerlendirilmesidir. Bu çalışma ile lisans düzeyinde verilen muhasebe eğitiminin yeterliliğine, güncelliğine, yapısına, etkinliğine ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca lisans düzeyindeki muhasebe derslerinin etkinliğini arttırmaya yönelik hangi unsurlara önem verilmesi gerektiği sonuçlarına da ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Adler, R. W. (1999). Five Ideas Designed to Rile Everyone Who Cares About Accounting Education. Acco- unting Education , 8 (3), 241-247.
  • Aisbit, S., & Sangster, A. (2005). Using Internet-based On-line Assessment: A Case Study. Accounting Edu- cation , 14 (4), 383-394.
  • Akdoğan, N., & Aydın, H. (1987). Muhasebe Teorileri. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.Yayın No:98
  • Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Emek Ofset.
  • Akman, N. H., & Şımga-Mugan, C. (2004). Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri ile Ders Başarısı Arasındaki İlişki: Pilot çalışma. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 1-18). Antalya: İstan- bul Üniversitesi.
  • Albrecht, W. (2002). Accounting Education on The Edge. BizEd , 41-45.
  • Bayazıtlı, E. (2000). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi”, Gelecek Yüzyılda Muhasebe Eğitimi. Ankara: Türmob Ya- yınları No:139.
  • Bayazıtlı, E., & Çelik, O. (2002). Mesleki Yeterlik Sınavları Açısından Türkiye’deki Üniversitelerin Etkin- liği. XVII. Türkiye Muhasebe Kongresi (s. 95-114). İstanbul: TÜRMOB.
  • Bayazıtlı, E., & Çelik, O. (2004). Muhasebe Eğitiminin Kalitesinin Artırılmasında İlk Adım: Yükseköğre- tim Kurumlarında Muhasebe Eğitiminin Etkinliğinin Analizi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 44-78). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Beattie, V. A., & Jones, M. J. (1993). Effect of Graphical Presentations on Insights into A Company’s Finan- cial Position - An Innovative Educational Approach to Communicating Financial Information in Financi- al Reporting: A Comment. Accounting Education , 2 (4), 303-309.
  • Boyce, G. (2004). Critical Accounting Education: Teaching and Learning Outside The Circle. Critical Pers- pectives on Accounting , 15 (4-5), 565-586.
  • Brookner, L. I. (1967). History of Accounting Education in Turkey 1923-1960. Michigan: University Micro- films Inc.
  • Byrne, M., & Flood, B. (2003). Defining The Present and Shaping The Future: The Changing Nature of Ac- counting Education in Ireland. Journal of Accounting Education (21), 197-213.
  • Çaldağ, Y., Bayırlı, R., & Altay, A. (2004). Muhasebe Doktora Programlarının Etkinliğinin Arttırılması. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 102-129). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Çelik, O., & Gürdal, K. (1999). ). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi , 1 (2), 45-67.
  • Çonkar, K. (1996). Nitelikli Muhasebeci Yetiştirilmesinde Bağımsız Muhasebe Fakülte veya Bölümleri Üze- rine Bir Değerleme. Cumhuriyet Üniversitesi İİBF Dergisi , 1 (1), 157-180.
  • Çürük, T., & Doğan, Z. (2001). Muhasebe Eğitiminin İşletmelerin Taleplerini Karşılama Düzeyi: Türkiye Örneği. ODTÜ Gelişim Dergisi , 28 (3-4), 281-310.
  • Çürük, T., & Doğan, Z. (2002). Muhasebe Ders ve İçeriklerinin Verilme Düzeyleri Konusunda İşletmelerin Üniversitelerden Taleplerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi , 17 (1), 107-126.
  • De Lange, P., Waldmann, E., & Wryatt, K. (1997). Personal Characteristics and Academic Achievement of Undergraduate Accounting Students Studying Through Open Learning. Accounting Education , 6 (4), 295- 306.
  • Howieson, B. (2003). Accounting Practice in The New Millennium: is Accounting Education Ready To Me- et the Challenge? The British Accounting Review (35), 69-103.
  • Kalmış, H., & Yılmaz, B. B. (2004). Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Gelişti- rilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 19-33). Antal- ya: İstanbul Üniversitesi.
  • Karacan, A. İ. (2002). Özerk Kurumlar Üzerine Denemeler. İstanbul: Creative Yayıncılık.
  • Kaya, U., & Daştan, A. (2004). Türkiye’de Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Öğrenci - Öğre- tici Ve Uygulayıcılar Açısından Değerlendirilmesi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 174-188). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
  • Kelly, M., Davey, H., & Haigh, N. (1999). Contemporary Accounting Education and Society. Accounting Education , 8 (4), 321-340.
  • Kızıl, A. (2003). Olması Gereken Muhasebe Eğitimi ve Yeni Bir Yaklaşım. 22. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “Muhasebe-Eğitim:Eğilim ve Etkileşimler” (s. 3-20). Belek/Antalya: Gazi Üniversitesi İİBF İşlet- me Bölümü.
  • Korukçuoğlu, A. (1998). İşletmelerde Muhasebe Eğitimi ve Üniversitelerle İşbirliği. Dokuz Eylül Üniversite- si İİBF Dergisi , 13 (2), 13-24.
  • Köse, Y., & Saban, M. (2005). Global Muhasebe Eğitiminde Uluslararası Düzenlemeler ve Gelişmeler. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 143-157). Fethiye/Muğla: Muğla Üniversitesi Basımevi.
  • L.Leech, N., C.Barrett, K., & A.Morgan, G. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretati- on. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates .
  • Mathews, M. R. (2001). The Way Forward for Accounting Education? A Comment on Albrecht and Sack “A Perilous Future”. Accounting Education , 10 (1), 117-122.
  • Mcdowall, T., & Jackling, B. (2006). The Impact of ComputeAssisted Learning on Academic Grades: An As- sessment of Students’ Perceptions. Accounting Education , 15 (4), 377-389.
  • Milne, M. J., & McConnell, P. J. (2001). Problem-Based Learning: A Pedagogy for Using Case Material in Accounting Education. Accounting Education , 10 (1), 61-82.
  • Mulford, C. W., Smith, D. B., Stout, D. E., Stone, M. S., & Weirich, T. R. (1992). Bridging the Gap Between Accounting Education and Practice: The SEC Academic Fellow Program. Accounting Horizons , 86-92.
  • ÖSYM. (2008). ÖSYM. Ocak 18, 2008 tarihinde Süreli Yayınlar - 2006-2007 Öğretim Yılı İstatistikleri: http://www.osym.gov.tr/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFF1A9547B61DAFFE2A4334B67836F053C0 adresinden alındı
  • Parker, L. D. (2001). Back to the Future: The Broadening Accounting Trajectory. The British Accounting Re- view , 33 (4), 421-453.
  • Sayın, Ş., & Yeğinboy, E. (2001). Yüksek Öğrenimde Muhasebe Eğitiminin Etkinliği. 20. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “Muhasebe Eğitiminde Yeni Ufuklar” (s. 67-98). Tekirova/Antalya: Ankara Üniversitesi Si- yasal Bilgiler Fakültesi Muhasebe Bilim Dalı.
  • Stewart, J. P., & Dougherty, T. W. (1993). Using Case Studies in Teaching Accounting: A Quasi-Experimen- tal Study. Accounting Education , 2 (1), 1-10.
  • Stolowy, H., & Tenenhaus, M. (1998). International Accounting Education in Western Europe. The Europe- an Accounting Review , 7 (2), 289-314.
  • Stout, D. E., & Schweikart, J. A. (1989). The Relevance of International Accounting to the Accounting Cur- riculum: A Comparison of Practitioner and Educator Opinions. Issues in Accounting Education , 4 (1), 126- 143.
  • Sürmeli, F. (2004). Muhasebede Doktora Eğitimi. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 90-100). An- talya: İstanbul Üniversitesi.
  • Volmer, F. G. (1993). Effect of Graphical Presentations on Insights into A Company’s Financial Position - An Innovative Educational Approach to Communicating Financial Information in Financial Reporting: A Reply. Accounting Education (2(4)), 311-312.
  • Weil, S., Oyelere, P., Yeoh, J., & Firers, C. (2001). A Study of Students’ Perceptions of The Usefulness of Ca- se Studies for The Development of Finance and Accounting-Related Skills and Knowledge. Accounting Edu- cation , 10 (2), 123-146.
  • Wijewardena, H., & Cooray, S. (1995). Accounting Education in Australia and Japan: A Comparative Exa- mination. Accounting Education , 4 (4), 359-377.
  • Worthington, A. (2001). An Empirical Survey of Frontier Efficiency Measurement Techniques in Educati- on. Education Economics , 9 (3), 245-268.
  • Yücel, G. (2004). Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Artırmada Eğitimcinin Rolü. 23.Türkiye Muhasebe Eğiti- mi Sempozyumu “Üniversitelerimizin Lisans ve Lisansüstü Programlarında Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Ar- tırma Yollarının Araştırılması” (s. 171-179). Tekirova/Antalya: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhase- be Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2008, Ocak 18). Ocak 18, 2008 tarihinde İstatistikler: http://www.yok.gov.tr/istatistik- ler/istatistikler.htm adresinden alındı
  • Zaif, F. (2004). Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. 24. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 16- 25). Antalya: İstanbul Üniversitesi.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orhan Ünal Bu kişi benim

Murat Doğanay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Ünal, O., & Doğanay, M. (2008). LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN DÜZENLEYİCİ-DENETLEYİCİ KAMU KURULUŞLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Muhasebe Ve Denetime Bakış(26), 127-152.