BibTex RIS Kaynak Göster

KÜRESELLEŞEN MUHASEBE SÜRECİNDE MESLEK MENSUPLARININ ÜNİVERSİTELERDEKİ MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 58, 139 - 156, 01.10.2019

Öz

Teknolojinin gelişmesini takiben dünya ekonomisindeki hızlı gelişim ve küreselleşmenin etkileriyle işletmelerin gerçekleştirdikleri finansal işlemler daha karmaşık hale gelmiştir. Küreselleşmenin bir sonucu olarak yeni finansal ve politik krizler yaşanmakta, yaşanan krizler neticesinde ise yeni süreçler, oluşumlar ve düzenlemeler gündeme gelmektedir. Tüm bu gelişmeler muhasebe dünyasını ve muhasebe ile ilgili olan tarafları yakından ilgilendirmektedir. Çünkü değişen ekonomik ve siyasal koşullar işletmelerin yatırım ve finansal kararlarını etkiler vaziyettedir. Ticaretin ve sermayenin küreselleşmesi ile beraber işletmeler daha yoğun olarak bilgiyi kullanmaya ve muhasebe verileri ile kayıt işlemlerini elektronik ortamlarda yapmaya başlamışlardır. Değişen tüm bu koşullar muhasebe mesleğinden ve muhasebe eğitiminden olan beklentileri de arttırmıştır. Bu çalışmada, muhasebe meslek mensupları açısından muhasebe eğitiminde ihtiyaç duyulan bilgi, beceri ve eğitim teknikleri ortaya koyulmuş; öğrencilerin branş derslerinde çok yetersiz olduğu, uygulamalı eğitime ağırlık verilmesi gerektiği ve müfredatların yenilenmesi gerektiği konusunda sonuçlara ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Alkan, Gönül (2015). “İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma” World of Accounting Science, 17(1),(2015): 137-156.
  • Ayboğa, Hanifi (2002). “Globalleşme Sürecinde Muhasebe Alanındaki Gelişmelere Ülkemizin Uyumu” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(8),(2002): 39-55.
  • Coşkun, Selin Kır, Ayşe ve Coşkun, Sedat (2017). “İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değer- lendirilmesine Yönelik Bir Araştırma” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), (2017): 330-341.
  • De Lange, P., Watty K. (2011), “Accounting Education at a Crossroad in 2010 and Challenges Facing Accounting Education in Australia” Accounting Education, 20:6, 625-630, DOI: 10.1080/09639284.2011.637458
  • Devlet Planlama Teşkilatı, (1995) Dünyada Küreselleşme ve Bölgesel Bütünleşmeler Alt Komisyon Raporu. Ocak, Kitap:2
  • Durak, Gökhan (2009). Üniversitelerde Verilen Muhasebe eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi: Edirne.
  • Ertuğrul, Ayşe (2016). “İşletmelerin, Önlisans Muhasebe Bölümü Mezunlarından Beklentileri Ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi’nde Bir Araştırma” Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(2), (2016): 133-147.
  • Goyal, Krishan (2006). “Impact of Globalization on Developing Countries (With Special Reference To India)” International Research Journal of Finance and Economics, Issue: 5, (2006)
  • Gordon B., Susan G. (2013), “More than imagination: Making social and critical accounting real”, Critical Pers- pectives on Accounting 24 (2013) 105–112.
  • Güneş, Recep, Durmuş, Ahmet Fethi ve Solak, Bilal (2012). “Küreselleşmenin Muhasebe Uygulamalarına Etkisi” Akademik Yaklaşımlar Dergisi 3(2), (2012): 57-66.
  • Hacırüstemoğlu, Rüstem (2009). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler” Muhasebe Bilim Dün- yası Dergisi, 11(3), (2009): 19-31.
  • Hatunoğlu, Zeynep ve Kıllı, Mustafa (2014). “Hastane İşletmelerinin İstihdam Ettikleri Muhasebe Elemanlarında Aradıkları Nitelikler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Kahramanmaraş, Gaziantep ve Osmaniye İllerinde Bir Alan Çalışması” Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1),(2014): 228- 241.
  • International Accounting Education Standards Board (2012), “Initial Professional Development - Professional Values, Ethics, and Attitudes (Revised)”, Proposed International Education Standard (IES) 4, (2012).
  • İskender, Hüseyin (2011), “Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları Ve Bu So- runların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Basılmamış Dok- tora Tezi).
  • Jackling, Beverley (2013). “Global Adoption of International Financial Reporting” Standards: Implicationsfor Accounting Education, Issues In Accountıng Educatıon, 28(2), (2013): 209–220.
  • Kalaycı, Şeref ve Tekşen, Ömer (2008). “Küreselleşme, Ekonomik Ve Mesleki Gelişmeler Işığında Muhasebe Mesleğine Meslek Mensuplarının Bakışı: Batı Akdeniz Bölgesi Araştırması” Muhasebe Bilim Dünyası Dergi- si,10(4), (2008):1-17.
  • Kara, Suat, Tuna, Melek, ve Hitay, Kezban (2016). “Üniversitelerde Uluslararası Muhasebe Standartları Eğitimi ve Balıkesir Üniversitesi’nde Bir Araştırma” Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(1), (2016): 159-174. Krause, Michael J. (2005). “Bridging The Gap Betweeen Professors and Practitioners” Quasi-case Studies CPA Journal, 75(11), (2005): 68-69.
  • Nalbantoğlu, Rıfat (2003). “Muhasebe Uygulamaları Konusunda Meslek Mensuplarının Bakış Açıları” VI. Türki- ye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, (2003): 16-20.
  • Nobes, Christopher ve Parker Robert (2006). Comparative International Accounting, Ninth Edition. Harlow: Prentice Hall.
  • Poroy Arsoy, Bora, Tuba ve Selimoğlu, Seval (2014). “Muhasebe Eğitimindeki Bilgi, Beceri Ve Eğitim Teknik- lerinin Gerekliliklerine İlişkin Beklentiler: Türkiye’deki Akademisyenlere Ve Meslek Mensuplarına Yönelik Bir Araştırma” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), (2014): 121-136.
  • Sharma, Shanta (2004). “Impact of Globalization on World Society” Academic Forum 22, (2004-05), (2004): 27- 38.
  • Şengel, Salim (2010), “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finans- man Dergisi, Sayı: 47, (2010): 81-94.
  • Şengel, Salim (2011). “Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma” Muhasebe ve Fi- nansman Dergisi, 50, (2011): 167-180.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013), “Onuncu Kalkınma Planı”, (2013).
  • Terzi, Ahmet (2015). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslekleri ile İlgili Beklentilerine, Sorunlarına ve Algıla- rına Yönelik Bir Araştırma” Rize Örneği Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, (2015): 193-212.
  • Türker, Masum (2018), “Dijitalleşme Sürecinde Küresel Muhasebe Mesleğinin Yeniden Şekillenmesine Bakış” Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(1), (2018): 202-235.
  • Williams, Doyle Z. (1993). “Reforming Accounting Education Journal of Accountancy” 176(2), (1993): 76-82.
  • Wu, T.C. ve Chien, S. (2004). “Issues and Challenges of Accounting Education in China: Practitioner and Acade- mic Perceptions” The Journal of American Academy of Business. 4 (1/2), (2004): 208-217.
  • Yıldız, Gülsevil (2017). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Öğrencile- rinden Beklentileri: Kayseri İlinde Bir Araştırma” Journal of Accounting & Finance, (73), (2017): 169-181.
  • Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu

EXPECTATIONS FROM ACCOUNTING EDUCATION IN UNIVERSITY OF PROFESSIONAL IN GLOBALIZATION ACCOUNTING

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 58, 139 - 156, 01.10.2019

Öz

Following the development of technology, the rapid progress of the world economy and the effects of globalization have made financial transactions more complex. As a consequence of globalization, new financial and political crises are happening, and new crises, developments and regimes are on the brink of crisis. All these developments are closely related to the accounting world and those who are involved in accounting. Because the changing economic and political conditions are affecting the investment and financial decisions of the enterprises. With the globalization of trade and capital, businesses have begun to use information more intensively and to make accounting records and registration transactions in electronic environment. All these changing conditions have increased expectations from the accounting profession and accounting education. In this study, the knowledge, skills and education techniques required in accounting education are presented in terms of accounting profession members; results have been reached that students are very inadequate in branch courses, that practical training should be given weight and that curriculums should be renewed

Kaynakça

  • Alkan, Gönül (2015). “İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma” World of Accounting Science, 17(1),(2015): 137-156.
  • Ayboğa, Hanifi (2002). “Globalleşme Sürecinde Muhasebe Alanındaki Gelişmelere Ülkemizin Uyumu” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(8),(2002): 39-55.
  • Coşkun, Selin Kır, Ayşe ve Coşkun, Sedat (2017). “İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değer- lendirilmesine Yönelik Bir Araştırma” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), (2017): 330-341.
  • De Lange, P., Watty K. (2011), “Accounting Education at a Crossroad in 2010 and Challenges Facing Accounting Education in Australia” Accounting Education, 20:6, 625-630, DOI: 10.1080/09639284.2011.637458
  • Devlet Planlama Teşkilatı, (1995) Dünyada Küreselleşme ve Bölgesel Bütünleşmeler Alt Komisyon Raporu. Ocak, Kitap:2
  • Durak, Gökhan (2009). Üniversitelerde Verilen Muhasebe eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi: Edirne.
  • Ertuğrul, Ayşe (2016). “İşletmelerin, Önlisans Muhasebe Bölümü Mezunlarından Beklentileri Ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi’nde Bir Araştırma” Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(2), (2016): 133-147.
  • Goyal, Krishan (2006). “Impact of Globalization on Developing Countries (With Special Reference To India)” International Research Journal of Finance and Economics, Issue: 5, (2006)
  • Gordon B., Susan G. (2013), “More than imagination: Making social and critical accounting real”, Critical Pers- pectives on Accounting 24 (2013) 105–112.
  • Güneş, Recep, Durmuş, Ahmet Fethi ve Solak, Bilal (2012). “Küreselleşmenin Muhasebe Uygulamalarına Etkisi” Akademik Yaklaşımlar Dergisi 3(2), (2012): 57-66.
  • Hacırüstemoğlu, Rüstem (2009). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler” Muhasebe Bilim Dün- yası Dergisi, 11(3), (2009): 19-31.
  • Hatunoğlu, Zeynep ve Kıllı, Mustafa (2014). “Hastane İşletmelerinin İstihdam Ettikleri Muhasebe Elemanlarında Aradıkları Nitelikler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Kahramanmaraş, Gaziantep ve Osmaniye İllerinde Bir Alan Çalışması” Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1),(2014): 228- 241.
  • International Accounting Education Standards Board (2012), “Initial Professional Development - Professional Values, Ethics, and Attitudes (Revised)”, Proposed International Education Standard (IES) 4, (2012).
  • İskender, Hüseyin (2011), “Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları Ve Bu So- runların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Basılmamış Dok- tora Tezi).
  • Jackling, Beverley (2013). “Global Adoption of International Financial Reporting” Standards: Implicationsfor Accounting Education, Issues In Accountıng Educatıon, 28(2), (2013): 209–220.
  • Kalaycı, Şeref ve Tekşen, Ömer (2008). “Küreselleşme, Ekonomik Ve Mesleki Gelişmeler Işığında Muhasebe Mesleğine Meslek Mensuplarının Bakışı: Batı Akdeniz Bölgesi Araştırması” Muhasebe Bilim Dünyası Dergi- si,10(4), (2008):1-17.
  • Kara, Suat, Tuna, Melek, ve Hitay, Kezban (2016). “Üniversitelerde Uluslararası Muhasebe Standartları Eğitimi ve Balıkesir Üniversitesi’nde Bir Araştırma” Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(1), (2016): 159-174. Krause, Michael J. (2005). “Bridging The Gap Betweeen Professors and Practitioners” Quasi-case Studies CPA Journal, 75(11), (2005): 68-69.
  • Nalbantoğlu, Rıfat (2003). “Muhasebe Uygulamaları Konusunda Meslek Mensuplarının Bakış Açıları” VI. Türki- ye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, (2003): 16-20.
  • Nobes, Christopher ve Parker Robert (2006). Comparative International Accounting, Ninth Edition. Harlow: Prentice Hall.
  • Poroy Arsoy, Bora, Tuba ve Selimoğlu, Seval (2014). “Muhasebe Eğitimindeki Bilgi, Beceri Ve Eğitim Teknik- lerinin Gerekliliklerine İlişkin Beklentiler: Türkiye’deki Akademisyenlere Ve Meslek Mensuplarına Yönelik Bir Araştırma” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), (2014): 121-136.
  • Sharma, Shanta (2004). “Impact of Globalization on World Society” Academic Forum 22, (2004-05), (2004): 27- 38.
  • Şengel, Salim (2010), “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finans- man Dergisi, Sayı: 47, (2010): 81-94.
  • Şengel, Salim (2011). “Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma” Muhasebe ve Fi- nansman Dergisi, 50, (2011): 167-180.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013), “Onuncu Kalkınma Planı”, (2013).
  • Terzi, Ahmet (2015). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslekleri ile İlgili Beklentilerine, Sorunlarına ve Algıla- rına Yönelik Bir Araştırma” Rize Örneği Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, (2015): 193-212.
  • Türker, Masum (2018), “Dijitalleşme Sürecinde Küresel Muhasebe Mesleğinin Yeniden Şekillenmesine Bakış” Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(1), (2018): 202-235.
  • Williams, Doyle Z. (1993). “Reforming Accounting Education Journal of Accountancy” 176(2), (1993): 76-82.
  • Wu, T.C. ve Chien, S. (2004). “Issues and Challenges of Accounting Education in China: Practitioner and Acade- mic Perceptions” The Journal of American Academy of Business. 4 (1/2), (2004): 208-217.
  • Yıldız, Gülsevil (2017). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Öğrencile- rinden Beklentileri: Kayseri İlinde Bir Araştırma” Journal of Accounting & Finance, (73), (2017): 169-181.
  • Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suat Kara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Kara, S. (2019). KÜRESELLEŞEN MUHASEBE SÜRECİNDE MESLEK MENSUPLARININ ÜNİVERSİTELERDEKİ MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 19(58), 139-156.