ULUSLARARASI BİLGİ SİSTEMLERİNDE BİLGİYE ERİŞİM, BİLGİLERİN DEPOLANMASI VE TEKNİK ANALİZİ
Yıl 2014,
Sayı: 42, 69 - 84, 01.04.2014
Mehmet Kahveci
Sabri Yenen
Öz
Uluslararası İşletmelerde bilgi sistemlerinin yönetimi ve transferi teknolojik bir olgu olarak işaret edilmektedir.Uluslararası İşletmecilikte bilgi sistemlerinin yönetimsel ve yönetici düzeyindeki ilgili yayınlar araştırılmış vedeğerlendirilmiştir. Bu makalede Uluslararası İşletmelerde bilgi sistemleri için öncelikli olan uluslararası bilgisistemleri incelenmiş ve bu çalışmada sonuçları sunulmaya çalışılmıştır. Öncelikli olarak Uluslararası İşletmelerde bulundukları ülkelerdeki yönetim bilgi sistemleri bilginin önemi açısından raporlanmış ve bu yayın içerisinde paylaşılmıştır. Bu çalışma Uluslararası İşletmecilik açısından çok uluslu işletmelere yönelik bir yayın olarak ortaya konulmaktadır.Uluslararası İşletmecilik alanında faaliyet gösteren tüm işletmeler için yönetim, teknik ve ülke içine ait yayınlar çok uluslu hizmet ve imalat işletmeleri dikkate alınarak ve bunlarla ilgili uygulamalar ortaya konulmuştur.Sonuç olarak Uluslararası İşletmelerde bilgi sistemlerinin önemi ve düzeyi ve bunların işletmelere ve toplumaolan etkileri çalışma içerisinde ayrıntılı biçimde irdelenmeye çalışılmıştır
Kaynakça
- AKTAN, C. C. ve İ. Y. Vural, (alıntılayan N. Ö. Uçak), “Bilgi Çok Yüzlü Bir Kavram”, Hacettepe Üniversitesi Türk Kütüphaneciliği, 2010, 24, 4, s. 712.
- AVCI, Umut ve Mehmet Avcı, “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74.
- BAHAR, E.,“Konaklama İşletmelerinde Bilgi Yönetimi: Altyapı, Uygulama ve Karşılaşılan Engeller”, Mersin Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 2011, 3/2, s. 55, www.isarder.org.
- BARUTCUGİL, İ., (alıntılayan H. Uzun ve U. Durna), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 33
- BEIJERSE, R. P., “Knowledge Management in Small and Medium-Sized Companies: Knowledge Management for Entrepreneurs”, Journal of Knowledge Management, 2000, Vol: 4, Number: 2, s. 164
- BUCKMAN, R. H., “Building a Knowledge Driven Organization” Executive Committee of Bulad Holdings, Inc. U.S.A. McGraw Hill Compaines Pub., 90 CHAPTER 15: Managing International Information Systems Management Information Systems, Second Cana- dian Edition, http://suzhou.wikispaces.com/file/view/ch15.ppt/30273578/ch15.ppt
- CHUA, A., “Taxonomy of Organizational Knowledge”, Singapore Management Review, 2002, Vol. 24, s. 72.
- ÇAPAR, B., (alıntılayan U. Avcı ve M. Avcı, “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74).
- DADASHZADEH, M., “ International Information Systems Management”, Professor of MIS and Director of Applied Technology in Business (ATiB) at Oakland University, Rochester, Michigan, 2007. S.
- DAVENPORT, Thomas H., ve Laurence Prusak, “ İş Dünyasında Bilgi Yönetimi”, Rota Yayın Tanıtım Ticaret Ltd. Şti., 2001, ss. 24-27
- DIXON, N., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- DURNA, U. ve Y. Demirel, “ Bilgi Yönetiminde Bilgiyi Anlamak”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Sa- yı: 30, s. 143
- DÜŞÜKCAN, M. ve E. Ü. Kaya, “İşletmelerde Bilgi Teknolojilerinin Kullanılma Yerleri”, Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimlere M.Y.O., Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 3, 2003, s. 35.
- ERKAN, H., (alıntılayan M. Düşükcan ve E. Ü. Kaya), “İşletmelerde Bilgi Teknolojilerinin Kullanılma Yerleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimlere M.Y.O., Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 3, 2003, s. 35.
- GROVER, V. Ve T.H. Davenport, “General Perspectives on Knowledge Management: Fostering a Research Agenda”, Journal of Management Information Systems, 2001, Vol: 18, No: 1
- İRAZ, Y. ve Yıldırım E., “İşletmelerde Stratejik Bilgi Yönetiminin Yenilikçi Faaliyetlerin Sürdürülebilirliğine Et- kisi”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2004, Cilt: 8, s. 83
- KARAKAŞ, M., (alıntılayan U. Avcı ve Mehmet Avcı), “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74.
- KESKİN, H. ve Kalkan V. D., (alıntılayan R. İraz ve E. Yıldırım), “İşletmelerde Stratejik Bilgi Yönetiminin Ye- nilikçi Faaliyetlerin Sürdürülebilirliğine Etkisi”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Der- gisi, 2004, Cilt: 8, s. 82
- LEHMANN, Hans P., “ A Definition of Research Focus for International Information Systems” Department of Management Science and Information Systems, Universty of Auckland, New Zealand, 1997. s. 454.
- NONAKA, I., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- ÖZDEMİRCİ, F. Ve C. Aydın, “Kurumsal Bilgi Kaynakları ve Bilgi Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Türk Kü- tüphaneciliği, 2008, 22, 1, s. 72.
- SAĞSAN, M., “Bilgi Paylaşımı İçin Örgüt-İçi İletişim Kanallarının Tasarımına Yönelik İpuçları ve Öneriler”, 1st International Information Services: Communication Symposium, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Adlı Konferans- ta Sunulan Bildiri, 2006, s. 6.
- SENN, J. A., “A Framework For International Information Systems Research”, Georgia State University Atlan- ta, Georgia, 1994, s. 446.
- SUBRANMANİAM, M. ve Venkatraman N., “Determinants Of Transnational New Product Development Capa- bility: Testing The Influence Of Transferring And Deploying Tacıt Overseas Knowledge” Strategic Managenment Journal, 2001, Vol: 22.
- SVEIBY, K. E. ve R. Simons, (alıntılayan E. Bahar). “Konaklama İşletmelerinde Bilgi Yönetimi: Altyapı, Uygu- lama ve Karşılaşılan Engeller”, Mersin Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 2011, 3/2, s. 55, www.isar- der.org.
- TURAN, Aykut Hamit ve Hüseyin Şenkayas, “İşletmeler İçin Bilgi Birikimi Yönetimi” Celal Bayar Üniversite- si, İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2006, Cilt 13, Sayı 1, s. 17. http://www.mevzuatdergi- si.com/2004/02a/01.htm
- TURBAN, E., (alıntılayan H. Uzun ve U. Durna), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 33
- UZUN, H ve Durna U., “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergi- si, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, ss. 34-35
- YAHYA, S. ve Goh W. K., “Managing Human Resources Toward Achieving Knowledge Management.” Journal Of Knowledge Management, 2002, Vol: 6, Number: 5
- ZAİM, H., (alıntılayan Memişoğlu, S. P. Ve S. Özsarıkamış), “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterlikleri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 2009, Cilt: 9 Sayı: 2 Yıl:9, s. 139.
- ZAİM, H., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üni- versitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- http://www.7tepe.gen.tr/kurumsal-it-cozumleri/ Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://danismend.com/kategori/altkategori/isletmelerde-tutulan-musteri-verilerinin-anlamli-hale-getirilmesi-veetkin-kullanilmasi/ Erişim Tarihi: 03 Şubat 2014
- http://www.ibp.gov.tr/pg/section-pg-pazar.cfm Erişim Tarihi: 10 Şubat 2014
- http://www.abigem.org/appmanager/tr/portal?_nfpb=true&_pageLabel=pageKobiUluslararasi&nodeName=KobiUluslararasi_12 Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://ab.org.tr/ab14/bildiri/286.pdf Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://journal.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2012/05/No_7_vol2_06_unsar.pdf Erişim Tarihi: 14 Şubat 2014
- http://ybd.comu.edu.tr/sites/ybd.comu.edu.tr/files/Bilgi%20ve%20Bilgi%20Pay -
la%C5%9F%C4%B1m%C4%B1n%C4%B1n%20%C4%B0%C5%9Fletme%20Performans%C4%B1%20%C3%9Czerine%20Etkisi%20%C3%9Czerine%20Bir%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rma.pdf
Erişim Tarihi: 17 Şubat 2014
- http://www.mevzuatdergisi.com/2004/02a/01.htm Erişim Tarihi: 18 Şubat 2014
Yıl 2014,
Sayı: 42, 69 - 84, 01.04.2014
Mehmet Kahveci
Sabri Yenen
Öz
The transfer and management of information systems is technology present to multinational corporations MNCs . Very few studies have investigated the managerial concerns and issues that confiront is executives inan international business. This article presents the results of a two-phase study designed to identify and prioritize important international information systems issues in international business. The findings are compared tothose reported in the earlier domestic Management Information Systems MIS issues studies. This article identifies a number of international is issues unique to multinational corporations; Top-rated international is concerns are a mixture of managerial and technical issues. Much like the domestic issues studies. Concludes thatmultinational service and manufacturing firms perceive the importance of intemational business is issues differently; demonstrates, for manufacturing MNCs, that the level of international involvement does impact on howis issues are perceived
Kaynakça
- AKTAN, C. C. ve İ. Y. Vural, (alıntılayan N. Ö. Uçak), “Bilgi Çok Yüzlü Bir Kavram”, Hacettepe Üniversitesi Türk Kütüphaneciliği, 2010, 24, 4, s. 712.
- AVCI, Umut ve Mehmet Avcı, “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74.
- BAHAR, E.,“Konaklama İşletmelerinde Bilgi Yönetimi: Altyapı, Uygulama ve Karşılaşılan Engeller”, Mersin Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 2011, 3/2, s. 55, www.isarder.org.
- BARUTCUGİL, İ., (alıntılayan H. Uzun ve U. Durna), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 33
- BEIJERSE, R. P., “Knowledge Management in Small and Medium-Sized Companies: Knowledge Management for Entrepreneurs”, Journal of Knowledge Management, 2000, Vol: 4, Number: 2, s. 164
- BUCKMAN, R. H., “Building a Knowledge Driven Organization” Executive Committee of Bulad Holdings, Inc. U.S.A. McGraw Hill Compaines Pub., 90 CHAPTER 15: Managing International Information Systems Management Information Systems, Second Cana- dian Edition, http://suzhou.wikispaces.com/file/view/ch15.ppt/30273578/ch15.ppt
- CHUA, A., “Taxonomy of Organizational Knowledge”, Singapore Management Review, 2002, Vol. 24, s. 72.
- ÇAPAR, B., (alıntılayan U. Avcı ve M. Avcı, “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74).
- DADASHZADEH, M., “ International Information Systems Management”, Professor of MIS and Director of Applied Technology in Business (ATiB) at Oakland University, Rochester, Michigan, 2007. S.
- DAVENPORT, Thomas H., ve Laurence Prusak, “ İş Dünyasında Bilgi Yönetimi”, Rota Yayın Tanıtım Ticaret Ltd. Şti., 2001, ss. 24-27
- DIXON, N., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- DURNA, U. ve Y. Demirel, “ Bilgi Yönetiminde Bilgiyi Anlamak”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Sa- yı: 30, s. 143
- DÜŞÜKCAN, M. ve E. Ü. Kaya, “İşletmelerde Bilgi Teknolojilerinin Kullanılma Yerleri”, Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimlere M.Y.O., Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 3, 2003, s. 35.
- ERKAN, H., (alıntılayan M. Düşükcan ve E. Ü. Kaya), “İşletmelerde Bilgi Teknolojilerinin Kullanılma Yerleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimlere M.Y.O., Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 3, 2003, s. 35.
- GROVER, V. Ve T.H. Davenport, “General Perspectives on Knowledge Management: Fostering a Research Agenda”, Journal of Management Information Systems, 2001, Vol: 18, No: 1
- İRAZ, Y. ve Yıldırım E., “İşletmelerde Stratejik Bilgi Yönetiminin Yenilikçi Faaliyetlerin Sürdürülebilirliğine Et- kisi”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2004, Cilt: 8, s. 83
- KARAKAŞ, M., (alıntılayan U. Avcı ve Mehmet Avcı), “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci”, Mevzuat Dergisi, 2004, Sayı 74.
- KESKİN, H. ve Kalkan V. D., (alıntılayan R. İraz ve E. Yıldırım), “İşletmelerde Stratejik Bilgi Yönetiminin Ye- nilikçi Faaliyetlerin Sürdürülebilirliğine Etkisi”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Der- gisi, 2004, Cilt: 8, s. 82
- LEHMANN, Hans P., “ A Definition of Research Focus for International Information Systems” Department of Management Science and Information Systems, Universty of Auckland, New Zealand, 1997. s. 454.
- NONAKA, I., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- ÖZDEMİRCİ, F. Ve C. Aydın, “Kurumsal Bilgi Kaynakları ve Bilgi Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Türk Kü- tüphaneciliği, 2008, 22, 1, s. 72.
- SAĞSAN, M., “Bilgi Paylaşımı İçin Örgüt-İçi İletişim Kanallarının Tasarımına Yönelik İpuçları ve Öneriler”, 1st International Information Services: Communication Symposium, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Adlı Konferans- ta Sunulan Bildiri, 2006, s. 6.
- SENN, J. A., “A Framework For International Information Systems Research”, Georgia State University Atlan- ta, Georgia, 1994, s. 446.
- SUBRANMANİAM, M. ve Venkatraman N., “Determinants Of Transnational New Product Development Capa- bility: Testing The Influence Of Transferring And Deploying Tacıt Overseas Knowledge” Strategic Managenment Journal, 2001, Vol: 22.
- SVEIBY, K. E. ve R. Simons, (alıntılayan E. Bahar). “Konaklama İşletmelerinde Bilgi Yönetimi: Altyapı, Uygu- lama ve Karşılaşılan Engeller”, Mersin Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 2011, 3/2, s. 55, www.isar- der.org.
- TURAN, Aykut Hamit ve Hüseyin Şenkayas, “İşletmeler İçin Bilgi Birikimi Yönetimi” Celal Bayar Üniversite- si, İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2006, Cilt 13, Sayı 1, s. 17. http://www.mevzuatdergi- si.com/2004/02a/01.htm
- TURBAN, E., (alıntılayan H. Uzun ve U. Durna), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 33
- UZUN, H ve Durna U., “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergi- si, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, ss. 34-35
- YAHYA, S. ve Goh W. K., “Managing Human Resources Toward Achieving Knowledge Management.” Journal Of Knowledge Management, 2002, Vol: 6, Number: 5
- ZAİM, H., (alıntılayan Memişoğlu, S. P. Ve S. Özsarıkamış), “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterlikleri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 2009, Cilt: 9 Sayı: 2 Yıl:9, s. 139.
- ZAİM, H., (alıntılayan H. Uzun ve Durna U.), “İşletmelerde Rekabet Unsuru Olarak Bilgi Yönetimi”, Niğde Üni- versitesi İİBF Dergisi, 2008, Cilt:1, Sayı: 1, s. 34
- http://www.7tepe.gen.tr/kurumsal-it-cozumleri/ Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://danismend.com/kategori/altkategori/isletmelerde-tutulan-musteri-verilerinin-anlamli-hale-getirilmesi-veetkin-kullanilmasi/ Erişim Tarihi: 03 Şubat 2014
- http://www.ibp.gov.tr/pg/section-pg-pazar.cfm Erişim Tarihi: 10 Şubat 2014
- http://www.abigem.org/appmanager/tr/portal?_nfpb=true&_pageLabel=pageKobiUluslararasi&nodeName=KobiUluslararasi_12 Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://ab.org.tr/ab14/bildiri/286.pdf Erişim Tarihi: 11 Şubat 2014
- http://journal.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2012/05/No_7_vol2_06_unsar.pdf Erişim Tarihi: 14 Şubat 2014
- http://ybd.comu.edu.tr/sites/ybd.comu.edu.tr/files/Bilgi%20ve%20Bilgi%20Pay -
la%C5%9F%C4%B1m%C4%B1n%C4%B1n%20%C4%B0%C5%9Fletme%20Performans%C4%B1%20%C3%9Czerine%20Etkisi%20%C3%9Czerine%20Bir%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rma.pdf
Erişim Tarihi: 17 Şubat 2014
- http://www.mevzuatdergisi.com/2004/02a/01.htm Erişim Tarihi: 18 Şubat 2014