Bu çalışma, muhasebe meslek mensuplarının dijitalleşme ve yapay zekâ teknolojisini algılama ve uygulama düzeylerinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda ölçek geliştirilerek, ölçeğin alt düzeyleri arasındaki ilişkiler araştırılmaya çalışılmıştır. Ölçek, Ankara’da mesleğini icra eden Yeminli Mali Müşavir, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir, Serbest Muhasebeci ve Stajyerlerden 650 kişiye uygulanmıştır. Çalışmada geliştirilen ölçeklere ilişkin her bir maddenin aritmetik ortalama ve standart sapma değeri alınarak ölçeklere katılım düzeyleri tespit edilmiştir. Dijital teknikler ve yapay zekâ tabanlı uygulamaların muhasebe meslek becerileri üzerindeki etkisini incelemek amacıyla da regresyon model kurulmuştur. Çalışma sonucunda katılımcı meslek mensuplarının dijitalleşmenin muhasebe mesleğine etkisine ilişkin farkındalıkları ile dijital gelişmeleri takip etme, kolayca öğrenebilme, uyum sağlama ve teknik becerilere sahip olma yetkinliklerinin yüksek olduğu, bulut bilişim, bigdata, siber güvenlik, blockchain ve yapay zekâ hakkındaki farkındalıklarının ve yetkinliklerinin zayıf olduğu tespit edilmiştir. Kurulan regresyon modeli ile dijital tekniklerin ve dijital yapay zekâ eğitiminin, muhasebe meslek becerilerini anlamlı ve pozitif yönde etkilediği ancak yapay zekâ tekniklerinin ve dijital yapay zekâ kullanımının muhasebe meslek becerileri üzerindeki etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur. Meslek mensuplarının dijitalleşme ve yapay zekâ konularında eğitimlere ihtiyaç duydukları, yapılacak eğitimlerin muhasebe mesleğini pozitif yönde etkileyeceği gözlemlenmiştir.
This study was conducted to investigate the perception and application levels of digitalization and artificial intelligence technology among accounting professionals. In line with the purpose of the study, a scale was developed and the relationships between the sub-levels of the scale were investigated. The scale was administered to 650 participants, including Certified Public Accountants (CPAs), Public Accountants, Independent Accountants, and trainees practicing in Ankara. The arithmetic mean and standard deviation values of each item regarding the scales developed in the study were taken to determine the participation levels in the scales. A regression model was also established to examine the effect of digital techniques and artificial intelligence-based applications on accounting professional skills. As a result of the study, it was determined that the awareness of the participating professionals regarding the effect of digitalization on the accounting profession and their competencies in following digital developments, learning easily, adapting and having technical skills were high, while their awareness and competencies regarding cloud computing, big data, cyber security, blockchain and artificial intelligence were weak. With the regression model established, it was found that digital techniques and digital artificial intelligence training significantly and positively affected accounting professional skills, but the effect of artificial intelligence techniques and digital artificial intelligence usage on accounting professional skills was not statistically significant. It was observed that professionals need training on digitalization and artificial intelligence, and that the trainings to be provided will positively affect the accounting profession.
Accounting Digital Transformation Artificial Intelligence Regression Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İş Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 76 |