Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 10, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında yayımlanan 9. ve 10.sınıf matematik ve fizik dersi öğretim programları ve ders kitaplarının içeriklerini incelemek suretiyle kutup araştırmalarına hangi konu ve kazanımlarda, ne kadar yer verildiğini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda öğretim programları ve ders kitaplarında bu konuya özellikle yer vererek kutup araştırmalarına yönelik çalışmaların ders içeriklerine yansıtılabilmesi için çeşitli öneriler sunulmuştur. Çalışmada yöntem olarak içerik analizi kullanılmıştır. 2018 yılında yenilenen ortaöğretim matematik dersinin öğretim programlarının içerikleri incelendiğinde, kutup araştırmalarına ve bu yönde yapılan bilimsel çalışmalara hiç değinilmediği fakat fizik dersinin bazı yardımcı kaynak kitaplarında bu konuya kısmen yer verildiği tespit edilmiştir. Ulaşılan bulgulara göre, matematik ve fizik derslerinde kutup araştırmalarına dikkat çekilerek bu konuda bilinçlendirmenin yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Ulusal bir eğitim politikası olarak kutup araştırmalarına dikkat çekmek, farkındalık sağlamak ve bu yolla gelecek nesillerde yetişecek genç bilim insanlarına ilham olacak somut etkinlikler gerçekleştirmek gerekmektedir. Bu doğrultuda kutup araştırmaları bilincinin kazandırılması için konunun tüm eğitim kademelerindeki derslerin ünite ve kazanımlarına yayılarak işlenmesi önerilmektedir. Böylece Milli Eğitim Temel Kanununda yer alan, öğrencileri hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirme amacına hizmet edilebilir.

Kaynakça

  • Başlar, K. (2015). Antarktika’da Türk bilimsel araştırma üssü kurulması. Bilge Strateji, 7(13), 11-16.
  • Caymaz, E. (2021). Arktik bilim diplomasisi ve Türkiye. Novus Orbis: Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(1), 36-53.
  • Caymaz, E., & Özsoy, B. (2022). Türkiye’nin kutup bilim diplomasisi. İletişim ve Diplomasi, 7 (Kamu Diplomasisi ve Ülke Markalama Özel Sayısı), 5-24.
  • Choi, H., Chung, S., Choi, Y., Kang, H., Jeon, J., & Shin, D. (2021). Analysis of polar education programs. Journal of the Korean earth science society. The Korean Earth Science Society. https://doi.org/10.5467/jkess.2021.42.1.102
  • Hepdoğru, F.D. (2019). Fizik 9 ders kitabı. Ankara: Tutku yayıncılık.
  • Karakuyu, E. (2019). Matematik 10 ders kitabı. Ankara: Anka yayınevi.
  • Komisyon (2019). Fizik 9 ders kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2022). Fizik 9 beceri temelli etkinlik kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2022). Fizik 10 beceri temelli etkinlik kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2021). Fizik 10 ders kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2021). Matematik 9 ders kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2021). Matematik 10 ders kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2022). Matematik 9 ders kitabı. Ankara: Pasifik yayınları.
  • Komisyon (2022). Matematik 9 etkinlik kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Komisyon (2022). Matematik 10 etkinlik kitabı. Ankara: MEB yayınları.
  • Kutup Araştırmaları Enstitüsü (2022). Biz kimiz? Kasım, 12, 2022 tarihinde https://kare.mam.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/biz-kimiz-0 adresinden erişildi.
  • Oğuz, T., Öztürk, B., Salihoğlu, B., & Kıdeyş, A.E. (2013). Antarktika’da Türk araştırma üssü kurulması ve bir bilim programı önerisi. Antarktika’da Türk Araştırma Üssü Kurulması Çalıştayı 30 Nisan 2013, İstanbul- Türkiye.
  • Şenel, M., & Yavaşoğlu, H.H. (2020). Antarktika’da araştırma istasyonu kurmak için en uygun yer seçimi: Türkiye örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20, 72-82.
  • Tunç, T., & Bağcı, N. (2020). Fizik 10.sınıf ders kitabı. Ankara: EkoYay yayıncılık.
  • T.C Dış İşleri Bakanlığı (2022). Antarktika anlaşması. Ekim 22, 2022 tarihinde https://www.mfa.gov.tr/antarktika-antlasmasi.tr.mfa adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Erkan Göktaş 0000-0002-3150-0142

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göktaş, E. (2024). MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-10.
AMA Göktaş E. MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI. MEAD. Haziran 2024;8(1):1-10.
Chicago Göktaş, Erkan. “MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2024): 1-10.
EndNote Göktaş E (01 Haziran 2024) MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 1 1–10.
IEEE E. Göktaş, “MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI”, MEAD, c. 8, sy. 1, ss. 1–10, 2024.
ISNAD Göktaş, Erkan. “MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/1 (Haziran 2024), 1-10.
JAMA Göktaş E. MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI. MEAD. 2024;8:1–10.
MLA Göktaş, Erkan. “MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 1-10.
Vancouver Göktaş E. MATEMATİK VE FİZİK ÖĞRETİMİNDE KUTUP ARAŞTIRMALARI. MEAD. 2024;8(1):1-10.