Sanal kaytarma, öğrencilerin ders dışı etkinliklerle zaman geçirmesi, interneti gereksiz veya amaç dışı kullanarak eğitim süreçlerinden uzaklaşmaları olarak tanımlanır. Bu araştırmada, uzaktan eğitim sürecinde öğretmen adaylarının sanal kaytarma davranışlarına yönelme sebepleri ve bu davranışların öğrenme süreçlerine etkileri ele alınmıştır. Sanal kaytarma genellikle sosyal medya kullanımı, oyun oynama, gereksiz internet gezintileri gibi faaliyetlerle ortaya çıkmaktadır. Bu davranışlar, ders esnasında dikkat dağınıklığına yol açarak öğretmen adaylarının akademik performanslarını olumsuz etkileyebilmektedir. Özellikle pandeminin zorunlu hale getirdiği uzaktan eğitimde, öğrencilerin kendi sorumluluklarını üstlenmeleri gerektiği ancak disiplin ve odaklanma eksikliklerinin bu süreci zorlaştırdığı belirtilmiştir. Bu araştırmada nitel yöntem desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 52 öğretmen adayı oluşmaktadır. Çalışma gurubuna açık uçlu olarak hazırlanan sorular Google form aracılığıyla iletilmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile MAXQDA 2020 paket programı kullanılarak bulgulaştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çalışma gurubunun uzaktan eğitim sürecinde sanal kaytarma davranışlarının olumsuz etkilere yol açacağı konusunda fikir birliğinde olduğu tespit edilmiştir. Bu davranışların ise öğrencilerin motivasyonlarını düşürebileceğini ve derse katılımını olumsuz etkileyeceğini belirtmektedir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının uzaktan eğitimde sanal kaytarmaya meyilli oldukları, bu davranışların akademik başarılarına olumsuz yansıdığı, ancak farkındalık yaratılarak ve öğretim yöntemleri iyileştirilerek bu olumsuz etkilerin azaltılabileceği vurgulanmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |