ÖĞRENCİLERİN ÖLÇÜMSEL TAHMİN BECERİLERİ
Yıl 2024,
Cilt: 8 Sayı: 2, 35 - 51, 29.12.2024
Feyza Çinar
,
Abdullah Çağrı Biber
Öz
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin ölçümsel tahmin becerilerini incelemektir. Bir durum çalışması olan bu araştırmaya 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 83 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, öğrencilerin tahmin becerilerini ölçmek için 6 açık uçlu sorudan oluşan ölçümsel tahmin testi kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin ölçümsel tahmin beceri seviyelerinin çok düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin ölçümsel tahmin beceri seviyelerinin sınıf düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin ölçümsel tahmin stratejilerini kullanımları incelendiğinde ise en sık kullandıkları stratejinin “referans noktası alma”, en az kullanılan stratejinin ise “parçalama” olduğu söylenebilir. Özellikle testte yer alan, sıvıların ölçümü ile ilgili soruda katılımcıların neredeyse tamamı ya yanlış tahminde bulunmuş ya da soruya cevap vermemiştir. Sıvıların ölçülmesi kazanımı bir ilkokul konusu olmasına ve sıvıların günlük hayatımızın önemli bir parçası olmasına rağmen bu sorudaki başarısızlık ve nedenleri ayrıca incelenmelidir. Ölçümle ilgili kavramlar ve beceriler öğrencilerin daha ileri konuları anlamaları için özellikle önemlidir. Bu sebeple tahmine dayalı olarak ders etkinlikleri düzenlerken öğretmenlere, özellikle ölçme konusunda daha fazla örneklere yer vermeleri ve derslerde öğrencilere tahmine yönelik belirli stratejilerin varlığından bahsedip uygulama yaptırmaları önerilebilir.
Kaynakça
- Anagün, Ş. S., & Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865.
- Aslan, E. (2011). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tahmin Becerisi ve Bu Becerinin Kazandırılması Sırasında Karşılaşılan Durumların Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Aydoğdu, İ. (2020). 6. Sınıf Öğrencilerinin Ölçmeye Dayalı Tahmin Becerilerinin ve Bu Beceriye İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Baroody, A. J., & Gatzke, M. R. (1991). The estimation of set size by potentially gifted kindergarten-age children. Journal for Research in Mathematics Education, 22(1), 59–68.
- Bana, J. & Dolma, P. (2004). The relationship between the estimation and computation abilities of year 7 students. 20.11.2020 tarihinde http://www.merga.net.au/documents/RP52004.pdf adresten ulaşılmıştır.
- Baykul, Y. (2009). Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. Sınıflar), Geliştirilmiş 9. Baskı. Pegem Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Boyraz, D. S. & Aygün, M. (2017). Türkiye’de matematikte tahmin konusuyla ilgili yapılmış çalışmalar. Milli Eğitim Dergisi, 46 (216), 165-185.
- Boz, B. (2009). An İnvestigation of Seventh Grade Students' Computational Estimation Strategies and Factors Associated With Them [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Boz, B., & Bulut, S. (2012). A Case study about computational estimation strategies of seventh graders. Ilkogretim Online, 11(4).
- Bulut, M. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
- Chappell, M.F. & Thompson, D.R. (1999). Perimeter or area? Which measure is it? Mathematics Teaching in the Middle School, 5(1), 20-23.
- Creswell, J. W. (2013). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston, MA: Pearson.
- Çilingir, D., & Türnüklü, E. B. (2009). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin matematiksel tahmin becerileri ve tahmin stratejileri. İlköğretim Online, 8(3), 637-650.
- Dağlı, H. & Peker, M. (2012). What do 5th grades know related the geometric shapes’ perimeter?. Journal of Theoretical Educational Science, 5 (3) , 330-351.
- Desli, D., & Giakoumi, M. (2017). Children’s length estimation performance and strategies in standard and non-standard units of measurement. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 7(3), 61-84.
- Desli, D., & Lioliou, A. (2020). Relationship between computational estimation and problem solving. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3), 1-15.
- Dorko, A., & Speer, N. (2015). Calculus students’ understanding of area and volume units. Investigations in Mathematics Learning, 8(1), 23–46.
- Dowker, A. (1992) . Computational estimation strategies of professional mathematicians. Journal of Research in Mathematics Education 23(1), 45-55.
- Dowker, A. (1997). Young children’s addition estimates. Mathematical Cognition, 3(2), 141–153.
- Enloe, C. L., Garnett, E., Miles, J., & Swanson, S. (2000). Physical Science: What the Technology Professional Needs to Know (Vol. 7). John Wiley & Sons.
- Gooya, Z., Khosroshahi, L. G., & Teppo, A. R. (2011). Iranian students’ measurement estimation performance involving linear and area attributes of real-world objects. ZDM Mathematics Education, 43(5), 709-722.
- Göncü, H. B. (2020). Tahmin becerilerinin geliştirilmesinin 60-72 aylık çocukların akıl yürütme ve sezgisel matematik yeteneklerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Hanson, S.A. & Hogan P.T. (2000). Computational estimation skill of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 4(31), 483-499.
- Hogan, T. P., & Parlapiano, C. A. (2008). Personality factors related to quantitative estimation skill: Confirmation and extension. Psychological reports, 103(1), 189-198.
- Joram, E., Gabriele, A. J., Bertheau, M., Gelman, R., & Subrahmanyam, K. (2005). Children's use of the reference point strategy for measurement estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 36(1), 4–23.
- Kasmer, L., & Kim, O. K. (2011). Using prediction to promote mathematical understanding and reasoning. School Science and Mathematics, 111(1), 20-33.
- Kılıç, Ç., & Olkun, S. (2013). İlköğretim öğrencilerinin gerçek yaşam durumlarındaki ölçüsel tahmin performansları ve kullandıkları stratejiler. İlköğretim Online, 12(1), 295-307.
- Köse, K. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerileri ile matematik okuryazarlıkları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].Erzincan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Kumandaş, H., & Gündüz, Y. (2014). İlkokul, ortaokul, lise ve üniversitede öğrenim gören öğrencilerin ölçüsel tahmin becerilerinin doğruluğunun incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 4 (1), 165-187.
- Levine, D. R. (1982). Strategy use and estimation ability of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350-359.
- Martin, W., & Strutchens, M. E. (2000). Geometry and measurement. In E. A. Silver (Ed.), Results of the 1996 NAEP mathematics assessment, (pp. 193-234). Reston, VA: NCTM.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). İlköğretim matematik dersi 5-8. sınıflar öğretim programı. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Micklo, S. J. (1999). Estimation it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142-145.
- Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Munakata, M. (2002). Relationships among estimation ability, attitude toward estimation, ctegory width and gender in student of grades 5–11 [Yayınlanmamış doktora tezi]. Columbia University. ABD
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Outhred, L. N., & Mitchelmore, M. C. (2000). Young children's intuitive understanding of rectangular area measurement. Journal for Research in Mathematics Education, 31(2), 144-167.
- Outhred, L., Mitchelmore, M., McPhail, D., & Gould, P. (2003). Count me into measurement: A program for the early elementary school. In D. H. Clements & G. Bright (Eds.), Learning and teaching measurement: Yearbook, (pp. 81-99). Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
- Ong, LC, Chandran, V., Lim, YY, Chen, AH & Poh, BK (2010). Malezya'daki kentsel ilkokul çocukları arasında zayıf akademik başarı ile ilişkili faktörler. Singapur Tıp Dergisi, 51 (3), 247.
- Özcan, M. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının işlemsel tahmin becerilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Patkin, D., & Gazit, A. (2013). On roots and squares–estimation, intuition and creativity. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(8), 1191-1200.
- Pike, C. D., & Forrester, M. A. (1996, November). The role of number sense in children’s estimating ability. In Proceedings of the Day Conference, British Society for Research into Learning Mathematics (pp. 43-48).
- Pilten, P., & Yener, D. (2013). İlköğretim 1 kademe öğrencilerinin matematiksel örüntüleri analiz etme ve tahminde bulunma becerilerinin değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 62-78.
- Satan, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Ölçmede Tahmin Performanslarının ve Tahmin Stratejilerinin İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Segovia, I. & Castro,E. (2009). Computational and measurement estimation; curriculum foundations and research carried out at the University of Granada. Electronic Journal of Research in Educational Psyhology, 17(7), 499-536.
- Si, J., Li, H., Sun, Y., Xu, Y., & Sun, Y. (2016). Farklı matematik kaygı düzeyleri ile bireylerin aritmetik strateji kullanımlarının yaşa bağlı farklılıkları. Psikolojide Sınırlar, 7, 1612.
- Siegel, A. W., Goldsmith, L. T., & Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal of Research in Mathematics Education, 13(3), 211–232. DOI: 10.1016/S0010-9452(08)70504-5.
- Singh, P., Rahmanb, N. A., Ramlyc, M. A., & Hoon, T. S. (2019). From nonsense to number sense: Enumeration of numbers in math classroom learning. The European Journal of Social and Behavioural Sciences, 25, 2933- 2947.
- Sowder, J., & Wheeler, M. (1989). The development of concepts and strategies used in computational estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 20(2), 130–146.
- Sulak, B. (2008). Sınıf öğretmenliği adaylarının matematiksel örüntüleri analiz etme ve tahminde bulunma becerilerinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Şişman, G. T., & Aksu, M. (2016). A study on sixth grade students’ misconceptions and errors in spatial measurement: Length, area and volume. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(7), 1293–1319. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9642-5.
- Tekinkır, D. (2008). İlköğretim 6-8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanındaki Tahmin Stratejilerini Belirleme ve Tahmin Becerisi ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Thompson, T. D., & Preston, R. V. (2004). Measurement in the middle grades: Insights from NAEP and TIMSS. Mathematics teaching in the Middle School, 9(9), 514-519.
- Tossavainen, T., Rensaa, RJ ve Johansson, M. (2021). İsveçli birinci sınıf mühendislik öğrencilerinin matematik, öz-yeterlik ve motivasyona ilişkin görüşleri ve bunların görev performansına etkisi. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52 (1), 23-38.
- Van De Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay-Williams, J.M. (2014). Elementary and middle school mathematics. (S. Durmuş, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Van Garderen, D., & Montague, M. (2003). Visual‐spatial representation, mathematical problem solving, and students of varying abilities. Learning Disabilities Research & Practice, 18(4), 246-254.
- Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma sorular, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.