Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇANAKKALE SERAMİKLERİNDE HAYVAN FİGÜRLERİ

Yıl 2021, , 206 - 220, 30.03.2021
https://doi.org/10.32579/mecmua.881983

Öz

Günlük kullanıma yönelik üretilen ve incelendikçe Türk seramik tarihinde ayrı bir yeri olduğu daha iyi anlaşılan Çanakkale seramikleri, form ve dekor açısından zengin bir çeşitliliğe sahiptir. Erken ve geç dönem olarak ikiye ayırdığımız Çanakkale seramiklerinin her iki döneminde de hayvan figürlerine sıkça rastlanmaktadır.
İlk dönemde tabakların üzerinde stilize edilmiş desenler olarak gördüğümüz yalın hayvan figürleri, ikinci dönemde yerini; işlevsel özellikleri sonraki planda bırakılan, yoğun eklemelerin bulunduğu, birden çok rengin bir arada akıtma olarak kullanıldığı üç boyutlu heykelimsi kaplara bırakmaktadır. At, kuş, horoz, aslan, deve, kaplumbağa, kuğu, kanguru gibi hayvanların betimlendiği formlarda uvuzların bazen, hayvanların gerçekteki görüntüleriyle orantılı olarak eklendiği, bazen de büyük oranda deforme edilerek kullanıldığı dikkati çekmektedir.
Çanakkale seramiklerinin oldukça kalabalık bir bölümünü oluşturan hayvan figürlerindeki ürün çeşitliliğinin ele alındığı ve üretim yöntemlerinin anlatıldığı bu çalışmayla, Çanakkale’nin yerel kültürünün bir parçası olan bu seramiklerin gelecek kuşaklara en doğru şekilde aktarılması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Altun, Ara (2007). Türkiye’de Müzecilik 100 Müze 1000 Eser (Katalog), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Cilt, İstanbul.
  • ÇİZER, Sevim (2008), “Çanakkale Örneğinde Batı Anadolu Seramikçiliğinin Ege Adalarındaki Uzantıları”, Çanakkale Seramikleri Kolokyumu Bildirileri, Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, Antalya.
  • Doo-Hyun, Kwon (2007). Seramiklerin Kavşak Noktası Türkiye, Typomedia Co., 2.Cilt, Kore.
  • Okumuş, Halide (2012). “Seramiklerinin Diliyle Çanakkale”, Aşklar, Savaşlar, Kahramanlar ve Çanakkale, (Hazırlayan: Filiz Özdem), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Öney, Gönül (1971). Türk Devri Çanakkale Seramikleri, Çanakkale Seramik Fabrikaları A.Ş. Yayını, Ankara.
  • Soustiel, Laure (2000). Osmanlı Seramiklerinin Görkemi (Katalog), Jaeguemart-Andre Müzesi, Paris.
  • Küçükbiçmen, Esin (2007). Çanakkale Seramiklerinde Hayvan Figürleri ve Günümüz Yorumları, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Suna-İnan Kıraç Koleksiyonu, Çanakkale Seramikleri, (Erişim Tarihi: 08.07.2017), http://seramik.kaleicimuzesi.com/seramik_tr.php?sid=111&page=16
  • Suna-İnan Kıraç Koleksiyonu, Çanakkale Seramikleri, (Erişim Tarihi: 08.07.2017), http://seramik.kaleicimuzesi.com/seramik_tr.php?sid=223
  • Suna-İnan Kıraç Koleksiyonu, Çanakkale Seramikleri, (Erişim Tarihi: 08.07.2017), http://seramik.kaleicimuzesi.com/seramik_tr.php?sid=184&page
  • Suna-İnan Kıraç Koleksiyonu, Çanakkale Seramikleri, (Erişim Tarihi: 08.07.2017), http://seramik.kaleicimuzesi.com/seramik_tr.php?sid=1088&page=15.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm GÜZEL SANATLAR
Yazarlar

Mehmet Coşar 0000-0003-1931-845X

Müjde Yücel Coşar 0000-0002-0327-0765

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Coşar, M., & Yücel Coşar, M. (2021). ÇANAKKALE SERAMİKLERİNDE HAYVAN FİGÜRLERİ. Mecmua(11), 206-220. https://doi.org/10.32579/mecmua.881983


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir