Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Building-Function Compatibility from Housing to Museum: Beyoglu District

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 80 - 95, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.803883

Öz

This study aimed to determine the level of suitability of repurposing historic buildings as museums. This study addressed the subject matter within the framework of the type and level of intervention implemented to transform buildings into museums. When repurposing historic buildings, it is of paramount importance to balance preserving their values and making sure that they meet their new functions. Interviews, spatial analysis, and on-site observations were carried out to detect the intervention level on historic buildings during their repurposing. This study focused on the Adam Mickiewicz, Masumiyet, Orhan Kemal, and Doğançay museums that have been transformed from residential buildings to museums in the Beyoğlu district of Istanbul. Repurposing residential buildings as museum houses ensures their continuity. However, transforming them into art or collection houses requires more intervention resulting in more damage to their originality. In conclusion, repurposing is a method used to protect historic buildings. Considering the spatial dimensions and number of units of a building when repurposing it minimizes intervention and ensures its better preservation.

Kaynakça

  • Açıcı K. F. (2019). Contemporary Approaches in Museum Space Design. New Approaches to Spatial Planning and Design. Peter Lang, Ed. Özyavuz, M., ISBN: 9783631782743, Berlin. 275-287.
  • Akçe Varol, N. (2011). Sanatçı Müzeleri: Müzeolojik Bağlamda Bir Değerlendirme ve Türkiye İçin Model Önerisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Alpay, Z. (2019). Türk Ressamlar Dizisi: Burhan Doğançay. 27.11.2019 tarihinde https://www.sanatla-art.com/turk-ressamlar-dizisi-burhan-dogancay/
  • Arabacıoğlu, F. P. ve Aydemir, I. (2007). Tarihi çevrelerde yeniden değerlendirme kavramı. MEGARON/Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi E-Dergisi, 2(4), 204-212.
  • Aydın, D. ve Yaldız, E. (2010). Yeniden Kullanıma Adaptasyonda Bina Performansının Kullanıcılar Üzerinden Değerlendirilmesi. METU Journal of the Faculty of Architecture, 27 (1).
  • Berman, M. (1999). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Biyografi ve Bilgi Bankası. (2014). Adam Mickiewicz Kimdir. 27.11.2019 tarihinde http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/adam-mickiewicz
  • Gazi A. ve Boduroğlu E. (2015). İşlev Değişikliğinin Tarihi Yapılar Üzerine Etkileri Alsancak Levanten Evleri Örneği. Megaron, 10(1), 57-69.
  • Gültekin M. (2006). Orhan Kemal'in Eserlerinde Modernleşme, Birey ve Gündelik Hayat. Sosyoloji Dergisi, 15.
  • İnan, Z. (2013). İşlevini Yitirmiş Tarihi Yapıların Büro Yapılarına Dönüştürülmesindeki Mekânsal Sorunlar. Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi.
  • Kırcı, A. B. (2015). Zamana Direnmek: Kişisel Hafıza Mekânları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi ve Müzecilik Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Özus, E. ve Dökmeci, V. (2006). Dönüşüm Yaşanan Tarihi Alanlarda Konut Fiyatlarında Etkili Faktörlerin Analizi. İtü Dergisi, 5(2), 179-188.
  • Pekol, B. (2010). İstanbul’da Yeni İşlevlerle Kullanılan Tarihi Yapıların Üslup Sorunsalı. Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Somer, P. ve Erdem, A. (2015). Mimari Temsilde Ekfrasis: Danteum ve Masumiyet Müzesi Üzerine. Megaron, 10(2), 179-194.
  • Tanrıyar, E. (2016). Edebiyatımızın 'Ekmek Kadar Sıcak' Yürekli Kalemi Orhan Kemal. 27.11.2019 tarihinde http://milliyetsanat.com/kitap/kapak-konusu/edebiyatimizin-ekmek-kadar-sicak-yurekli-kalemi-orhan-kemal/490
  • Tapan, M. (2007). Soru ve Cevaplarla Koruma. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayını.
  • Tasouji, D. C. (2013). Bir Hafıza Mekânı Olarak Müze: Ankara Etnografya Müzesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 56(3), 129-143.
  • Yılmaz, İ. (2000). Evi Yoktu Ama Şimdi Müzesi Var. 27.11.2019 tarihinde https://core.ac.uk/download/pdf/45609170.pdf
  • Yüksel, Z. (2012). Masumiyet Müzesi. 29.11.2019 tarihinde https://www.arkitera.com/gorus/masumiyet-muzesi/

Konuttan Müzeye Yapı-İşlev Uyumu: Beyoğlu Bölgesi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 80 - 95, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.803883

Öz

Bu çalışmanın amacı, tarihi konutların müze olarak işlevlendirilmesindeki uygunluk düzeyinin ortaya konulmasıdır. Konutların müzeye dönüştürülmesinde uğradığı müdahale şekli ve düzeyi çerçevesinde problem ele alınmıştır. Tarihi yapıların işlevlendirilmesinde mevcut yapının sahip olduğu değerlerin korunması ile yapının yeni işlevini karşılaması arasındaki dengenin kurulması önemli bir noktadır. Çalışmada, yeniden işlevlendirmede, konutlara yapılan müdahaleyi tespit etmek için görüşme, mekân analizi ve yerinde gözlem çalışması yapılmıştır. İstanbul’un Beyoğlu ilçesi içerisinde bulunan ve konuttan müzeye dönüştürülmüş Adam Mickiewichz, Masumiyet, Orhan Kemal ve Doğançay Müzeleri çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Müze ev işlevinin konut yapılarının sürekliliği açısından uygun olduğu, sanat evi ve koleksiyon evi olarak kullanıldığı noktada mevcut yapıya müdahalelerin arttığı ve aslının daha az korunduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak tarihi yapının korunmasında bir yöntem olan yeniden işlevlendirmede mevcut konutun mekânsal boyutları ve birim sayısı dikkate alınarak işlev önerilmesi, müdahale düzeyini en aza indirmekte ve böylece mevcut daha iyi korunabilmektedir.

Kaynakça

  • Açıcı K. F. (2019). Contemporary Approaches in Museum Space Design. New Approaches to Spatial Planning and Design. Peter Lang, Ed. Özyavuz, M., ISBN: 9783631782743, Berlin. 275-287.
  • Akçe Varol, N. (2011). Sanatçı Müzeleri: Müzeolojik Bağlamda Bir Değerlendirme ve Türkiye İçin Model Önerisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Alpay, Z. (2019). Türk Ressamlar Dizisi: Burhan Doğançay. 27.11.2019 tarihinde https://www.sanatla-art.com/turk-ressamlar-dizisi-burhan-dogancay/
  • Arabacıoğlu, F. P. ve Aydemir, I. (2007). Tarihi çevrelerde yeniden değerlendirme kavramı. MEGARON/Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi E-Dergisi, 2(4), 204-212.
  • Aydın, D. ve Yaldız, E. (2010). Yeniden Kullanıma Adaptasyonda Bina Performansının Kullanıcılar Üzerinden Değerlendirilmesi. METU Journal of the Faculty of Architecture, 27 (1).
  • Berman, M. (1999). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Biyografi ve Bilgi Bankası. (2014). Adam Mickiewicz Kimdir. 27.11.2019 tarihinde http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/adam-mickiewicz
  • Gazi A. ve Boduroğlu E. (2015). İşlev Değişikliğinin Tarihi Yapılar Üzerine Etkileri Alsancak Levanten Evleri Örneği. Megaron, 10(1), 57-69.
  • Gültekin M. (2006). Orhan Kemal'in Eserlerinde Modernleşme, Birey ve Gündelik Hayat. Sosyoloji Dergisi, 15.
  • İnan, Z. (2013). İşlevini Yitirmiş Tarihi Yapıların Büro Yapılarına Dönüştürülmesindeki Mekânsal Sorunlar. Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi.
  • Kırcı, A. B. (2015). Zamana Direnmek: Kişisel Hafıza Mekânları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi ve Müzecilik Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Özus, E. ve Dökmeci, V. (2006). Dönüşüm Yaşanan Tarihi Alanlarda Konut Fiyatlarında Etkili Faktörlerin Analizi. İtü Dergisi, 5(2), 179-188.
  • Pekol, B. (2010). İstanbul’da Yeni İşlevlerle Kullanılan Tarihi Yapıların Üslup Sorunsalı. Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Somer, P. ve Erdem, A. (2015). Mimari Temsilde Ekfrasis: Danteum ve Masumiyet Müzesi Üzerine. Megaron, 10(2), 179-194.
  • Tanrıyar, E. (2016). Edebiyatımızın 'Ekmek Kadar Sıcak' Yürekli Kalemi Orhan Kemal. 27.11.2019 tarihinde http://milliyetsanat.com/kitap/kapak-konusu/edebiyatimizin-ekmek-kadar-sicak-yurekli-kalemi-orhan-kemal/490
  • Tapan, M. (2007). Soru ve Cevaplarla Koruma. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayını.
  • Tasouji, D. C. (2013). Bir Hafıza Mekânı Olarak Müze: Ankara Etnografya Müzesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 56(3), 129-143.
  • Yılmaz, İ. (2000). Evi Yoktu Ama Şimdi Müzesi Var. 27.11.2019 tarihinde https://core.ac.uk/download/pdf/45609170.pdf
  • Yüksel, Z. (2012). Masumiyet Müzesi. 29.11.2019 tarihinde https://www.arkitera.com/gorus/masumiyet-muzesi/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umay Bektaş

Şengül Yalçınkaya

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 28 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bektaş, U., & Yalçınkaya, Ş. (2020). Konuttan Müzeye Yapı-İşlev Uyumu: Beyoğlu Bölgesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(2), 80-95. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.803883

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.