Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Sanatta Bir Örnek Olarak Venedik - İstanbul Seçkisi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 55, 30.06.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.907405

Öz

Sanat tarihinde, estetikte ve felsefede sorgulanan “çağdaş” kavramı, aristokratik bir popülarizm, küreselleşme biçimidir. Modern ya da modernist sanata karşı doğan çağdaş sanatın ne olduğu ya da ne olmadığına dair felsefeci, sanat tarihi yazarı ve eleştirmenleri farklı yorumlar getirmişlerdir. Bu bağlamda, bu araştırma çağdaş sanatın küreselleşen dünyada, Venedik-İstanbul seçkisi üzerinden yerini sorgulamayı amaçlamıştır. Türkiye ile Venedik arasındaki ilişkilerin 150. yıldönümünün kutlanması nedeniyle, İstanbul ve Venedik 2006 yılında “kardeş kent” ilan edilmiştir. Dünya’nın en seçkin ve köklü bienallerinden biri olan Venedik Bienali 110 yıllık tarihinde oluşturulan bir seçki ilk kez bienal mekânının dışına çıkarılarak, bir süreliğine sergilenmek üzere İstanbul’a getirilmiştir. 20 sanatçının 56 eseriyle oluşturulan bu seçki İstanbul Modern’de sergilenmiştir. Venedik İstanbul Seçkisi’nde sergilenen eserler; küreselleşme sürecinde zorunlu göç, yersizlik-yurtsuzluk, direniş, savaş, sürgün, yok oluş, siyasi sınırlar, ölüm ve yaşam konularını irdeleyerek tüketim toplumu, modern yaşam biçimleri, cinsel kimlik baskılarına karşı direniş gibi kavramları sorgulamıştır. İstanbul Venedik Seçkisi başlıklı araştırma literatür taraması ışığı altında yapılmıştır. Sanatın kentler arasındaki tarihsel, kurumsal ve eğitsel bağlarını güncelleyen ‘Venedik-İstanbul’ sergisi, İstanbul’un kültürel sanatsal değerini de yükseltmiştir. Sosyo-kültürel ve ekonomik getirilerle popülerleşen uluslararası bienaller kent turizmini de canlandırmakta ve geliştirmektedir. Bununla beraber ivmesi yükselen teknoloji iletişimin ve seyahatin kolay ve hızlıca yapılmasına olanak sağlamış ve bu da eserlerin biçimlendirilme ve sergilenme yöntemlerinde benzerliklerin oluşmasına olanak sağlamıştır. Bu bağlamda kapitalizmin hegomanyası altındaki küreselleşme, çağdaş sanatın kopyalanabilir ve kolayca erişilebilir olma yetisini mi kazandırmıştır?

Kaynakça

  • Agamben, G., Groys, B., Medina, C., Rajchman, J., (2014). Çağdaş Sanat Nedir? Modern Sonrasında Sanat. (Ali Artun, Nursu Örge, (Ed.). (Çev. Ö. Çelik, E. Gen, S. Kılıç, K. İz, A, H. Köksal, Z. Baransal, N. Özge.) İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Aydın, S. (2012). Küreselleşme bağlamında Sanat ve Sermaye İlişkisi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 29, s. 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/2582/33226 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 12.07.2018.
  • Arkitera. (2006). 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden Bir Seçki; “Venedik – İstanbul” http://v3.arkitera.com/news.php?action=displayNewsItem&ID=12269 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 22.05.2019.
  • Bayrak, B. (2013). Çağdaş Sanatın Ticarileşmesine Küreselleşmenin Etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi Beykent Üniversitesi. 6/1, s. 123-137. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/43927 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 16.09.2018.
  • Boutoux, T., Cazali, R., Guerilla, G., Jacir, E., Zacharopoulos, D. (2006). Venedik – İstanbul, 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden bir şeçki. İstanbul: İstanbul Modern Sanat Müzesi Yayınları.
  • Cebeci, İ. (2011). Küreselleşme Yaklaşımları Kapsamında Küreselleşme Sürecinin Tarihsel Değerlendirmesi. Istanbul Journal of Sociological Studies, 0/43, s. 359-386. Erişim: 26.06.2018. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusoskon/issue/9547/119246 adresinden edinilmiştir.
  • Eroğlu, N., Aslıtürk, G, E. (2017). Turizmde çağdaş sanat etkinlikleri: Uluslararası İstanbul Bienal Örneği. Ulakbilge, 5/9, s. 31-68. Erişim: 12.05.2018. http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1463985814.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Guggenheim. R. J. G. https://www.guggenheim.org/artwork/artist/regina-jose-galindo adresinden edinilmiştir. Erişim: 04.03.2018.
  • Güner, A. ve Gülaçtı E, İ. (2009). Küreselleşme ve Çağdaş Sanat. Akademik İncelemeler Dergisi, 2019, 14/1, s. 245-274.
  • Hamsici, M. (2006). http://www.radikal.com.tr/kultur/bogazicine-venedik-geldi-794927/ adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 7.05.2019.
  • İstanbul Modern. Venedik - İstanbul. https://www.istanbulmodern.org/tr/sergiler/gecmis-sergiler/venedik-istanbul_160.html adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 07.06.2019.
  • İksv. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu. https://www.iksv.org/tr/venedik-bienali-turkiye-pavyonu/hakkinda adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 07.07.2019.
  • Labiennalle. La Biennale de Venezia. https://www.labiennale.org/en/history adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 09.07.2019.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda bir Sanat. İstanbul: Norgunk Yayınevi.
  • Ratner, M. (2005). Robin Rhode. https://frieze.com/article/robin-rhode Erişim Tarihi: 15.05.2018.
  • Salecl, R., Benjamin, W. (2016). Sanat ve Siyaset. Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika. Ali Artun (Ed.). (M. Tüzel, E. Gen, E. Soğancılar, H. Barışcan, N. Gürbilek, S. Yücesoy, U. Kılıç, E. Zeybekoğlu, Çev). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Stallabrass, J. (2009). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller. Ali Artun (Ed.). (Çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Tate. Guerrilla Girls. https://www.tate.org.uk/art/artists/guerrilla-girls-6858 adresinden edinilmiştir. Erişim: 12.05.2018.

Venice - Istanbul Selection as an Example of Contemporary Art

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 55, 30.06.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.907405

Öz

The concept of "contemporary" questioned, in art history, aesthetics and philosophy is an aristocratic popularism, a form of globalization. Philosophers, historians, and art critics have given different interpretations of what is or is not contemporary art, which arises against modern or modernist art. In this context, this research aims to question the place of contemporary art, in the globalized world, through the Venice-Istanbul Selection. Due to the 150th anniversary celebrations of the relationship between Turkey and Venice, Istanbul and Venice were declared "sister cities" in 2006. Consequently, the Venice Biennial, one of the most distinguished and well-established biennials globally, was carried out of its permanent location, for the first time in its 110-year history, and a selection of the 51st International Venice Biennial was brought to Istanbul. This selection of 56 works by 20 artists was exhibited in various locations at the Istanbul Modern. The works exhibited in the Venice Istanbul Selection emphasized various issues, including forced migration, deterioration, homelessness, resistance to oppression, war, exile, extinction, political borders, death, and life, in the frame of globalization and questioned the concepts of consumerism, modern lifestyles, and resistance to sexual identity pressures. A literature review has been carried out on the art pieces that are included in the exhibition. The Venice–Istanbul exhibition has updated the historical, institutional, and educational ties of art between these two cities and increased Istanbul's cultural and global artistic value. International biennials, which have been popularized by socio-cultural and especially economic returns to the city that it has been exhibited in, have also revived and developed urban tourism. In addition, the development of technology and communications means, as well as the ease of travel, have resulted in similarities in the content and display forms of the art pieces. In this context, has globalization under the hegemony of capitalism given contemporary art the ability to be copied, easily accessible?

Kaynakça

  • Agamben, G., Groys, B., Medina, C., Rajchman, J., (2014). Çağdaş Sanat Nedir? Modern Sonrasında Sanat. (Ali Artun, Nursu Örge, (Ed.). (Çev. Ö. Çelik, E. Gen, S. Kılıç, K. İz, A, H. Köksal, Z. Baransal, N. Özge.) İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Aydın, S. (2012). Küreselleşme bağlamında Sanat ve Sermaye İlişkisi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 29, s. 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/2582/33226 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 12.07.2018.
  • Arkitera. (2006). 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden Bir Seçki; “Venedik – İstanbul” http://v3.arkitera.com/news.php?action=displayNewsItem&ID=12269 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 22.05.2019.
  • Bayrak, B. (2013). Çağdaş Sanatın Ticarileşmesine Küreselleşmenin Etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi Beykent Üniversitesi. 6/1, s. 123-137. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/43927 adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 16.09.2018.
  • Boutoux, T., Cazali, R., Guerilla, G., Jacir, E., Zacharopoulos, D. (2006). Venedik – İstanbul, 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden bir şeçki. İstanbul: İstanbul Modern Sanat Müzesi Yayınları.
  • Cebeci, İ. (2011). Küreselleşme Yaklaşımları Kapsamında Küreselleşme Sürecinin Tarihsel Değerlendirmesi. Istanbul Journal of Sociological Studies, 0/43, s. 359-386. Erişim: 26.06.2018. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusoskon/issue/9547/119246 adresinden edinilmiştir.
  • Eroğlu, N., Aslıtürk, G, E. (2017). Turizmde çağdaş sanat etkinlikleri: Uluslararası İstanbul Bienal Örneği. Ulakbilge, 5/9, s. 31-68. Erişim: 12.05.2018. http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1463985814.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Guggenheim. R. J. G. https://www.guggenheim.org/artwork/artist/regina-jose-galindo adresinden edinilmiştir. Erişim: 04.03.2018.
  • Güner, A. ve Gülaçtı E, İ. (2009). Küreselleşme ve Çağdaş Sanat. Akademik İncelemeler Dergisi, 2019, 14/1, s. 245-274.
  • Hamsici, M. (2006). http://www.radikal.com.tr/kultur/bogazicine-venedik-geldi-794927/ adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 7.05.2019.
  • İstanbul Modern. Venedik - İstanbul. https://www.istanbulmodern.org/tr/sergiler/gecmis-sergiler/venedik-istanbul_160.html adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 07.06.2019.
  • İksv. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu. https://www.iksv.org/tr/venedik-bienali-turkiye-pavyonu/hakkinda adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 07.07.2019.
  • Labiennalle. La Biennale de Venezia. https://www.labiennale.org/en/history adresinden edinilmiştir. Erişim Tarihi: 09.07.2019.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda bir Sanat. İstanbul: Norgunk Yayınevi.
  • Ratner, M. (2005). Robin Rhode. https://frieze.com/article/robin-rhode Erişim Tarihi: 15.05.2018.
  • Salecl, R., Benjamin, W. (2016). Sanat ve Siyaset. Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika. Ali Artun (Ed.). (M. Tüzel, E. Gen, E. Soğancılar, H. Barışcan, N. Gürbilek, S. Yücesoy, U. Kılıç, E. Zeybekoğlu, Çev). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Stallabrass, J. (2009). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller. Ali Artun (Ed.). (Çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Tate. Guerrilla Girls. https://www.tate.org.uk/art/artists/guerrilla-girls-6858 adresinden edinilmiştir. Erişim: 12.05.2018.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Kınam 0000-0002-2516-3186

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kınam, B. (2021). Çağdaş Sanatta Bir Örnek Olarak Venedik - İstanbul Seçkisi. Medeniyet Sanat Dergisi, 7(1), 41-55. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.907405

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.