Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Between Borders and Walls: The Representation of the Palestine-Israel Conflict in the Movie ‘200 Meters’

Yıl 2022, , 499 - 519, 30.12.2022
https://doi.org/10.47951/mediad.1167147

Öz

Following the war against Israel in 1948, Palestinian cinema underwent a substantial transformation leading to the introduction of alternative genres. Focusing mainly on the Palestinian fight and resistance, Palestinian movie directors gave more weight to documentaries. Despite Palestinian cinema being heavily affected by the post-war limitations on budgets, Palestinian directors portrayed the war and its impact in their movies. The present study aimed to analyze the illustration of this war in ‘200 meters’ directed by Amin Nayfeh. The study discusses the effects of the war on Palestinians with a view to abstract and non-abstract connotations of the concepts ‘border’ and ‘wall’ as depicted in ‘200 meters’. Based on the grounded theory, sociological and ideological criticism was instrumental in the analysis of the movie. The abstract concept of ‘wall’ represents the sorrow Palestinian families suffered from and the sociological issues that arose. More generally, it represents the obstacles Palestinians had to tackle in everyday life. Furthermore, the checkpoints on the East Bank and the restrictions on travel were perceptibly dealt with through the use of “wall”. A multi-layered narration of the dilemmas Palestinian families had, difficulties of leaving their motherland or a forced exile were found in the movie ‘200 meters’.

Kaynakça

  • Aghazarian, A. (2021). The longest trip for the shortest distance. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen This Week in Palestine website: https://thisweekinpalestine.com/wp-content/uploads/2021/05/05-277-film.pdf
  • Alawadhi, H. (2012). On what was, and what remains: Palestinian cinema and the film archive. The Asian Conference on Film and Documentary, (s. 56-66). Osaka: The International Academic Forum.
  • Aljaradat, A. (2018). Bir alternatif sinema uygulaması olarak Filistin sinemasının kamuoyuoluşumundaki etkisi: İstanbul, Ege ve Siirt Üniversitesi Tarih bölümü öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Amar-dahl, T. (2017). Zionist Israel and the question of Palestine: Jewish statehood and the history of the Middle East conflict. München: De Gruiter Oldenbourg.
  • Aras, İ. (2010). Filistin-İsrail arasındaki temel sorunlar ve uluslararası hukuk. Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Arı, T. (2012). Geçmişten günümüze Orta Doğu siyaset, savaş ve diplomasi (MKM Yayıncılık). Bursa.
  • Batuk, C. ve Mert, R. (2017). Çatışan kutsalların ortasındaki şehir: Kudüs. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 17(2), 129-149.
  • Biryıldız, E. ve Çetin Erus, Z. (2007). Manifestolardan günümüze üçüncü sinema tartışmaları. İçinde Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması (ss. 19-50). Kadıköy, İstanbul: Es Yayınları.
  • Callamard, A. (2022). İsrail’in Filistinlilere uyguladığı ‘apartheid’ rejimidir ve insanlığa karşı suçtur. Geliş tarihi 26 Haziran 2022, gönderen Uluslararası Af Örgütü website: https://www.amnesty.org.tr/ icerik/israilin-filistinlilere-uyguladigi-apartheid-rejimidir-ve-insanliga-karsi-suctur
  • Chaudhuri, S. (2005). Contemporary world cinema: Europe, the Middle East, East Asia and South Asia. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Çalık, Z. (2010). Filistin-İsrail barış süreci ve Türkiye (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Dabashi, H. (Ed.). (2006). Dreams of a nation: On Palestinian cinema. New York: Verso.
  • Değirmenci, G. (2011). Batı Şeria duvarı ve uluslararası hukuk. Bilge Strateji, 2(4), 203-223.
  • Denk, E. (2004). Uluslararası Adalet Divanı’nın İsrail’in işgal altındaki Filistin topraklarında inşa etmekte olduğu duvar konusundaki kararı. Uluslararası İlişkiler, 1(3), 151-173.
  • Doha Film, I. (2022). 200 Meters. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen Doha Film Institute website: https://www.dohafilminstitute.com/ financing/projects/grants/200-meters
  • Film Movement. (2022). Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen https://filmmovement.com/press/film/200-meters
  • Gertz, N. and Khleifi, G. (2008). Palestinian cinema: Landscape, trauma and memory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Glaser, B. and Strauss, A. (2006). The discovery of grounded theory strategies for qualitative research. London: Aldine Transaction.
  • Gökçınar, D. (2009). Arap-İsrail uyuşmazlığında Filistin sorunu (Yüksek lisans tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hammad, R. (2016). Batı Şeria’daki güvenlik duvarının (ayırma duvarı) Filistin halkı üzerine sosyal etkisi (Yüksek lisans tezi). Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hancock, B. (2001). An introduction to qualitative research. Nottingham: Trent Focus Group.
  • İHH İnsani Yardım Vakfı. (2022). Geliş tarihi 25 Temmuz 2022, gönderen İHH İnsan Hak ve Hürriyetleri İnsani Yardım Vakfı website: https://ihh.org.tr/haber/sabra-ve-satilla-katliami-33-yilinda-1873
  • Karaman, M. L. (1996). Filistin. İçinde TDV İslam ansiklopedisi (C. 13, ss. 89-103). İstanbul: TDV İslam Araştırma Merkezi.
  • Kılınçarslan, Y. (2014). Filistin sinemasında Sumud temasının Ortadoğu’nun gelecek inşaasında yeri ve önemi. Siyasal Bilimler Dergisi, 2(3), 123-134. https://doi.org/10.14782/sbd.201439376
  • Masalha, M. (2019). Westernization of Palestininan issue in Abu Assad’s films (Master thesis). Bahcesehir University Social Science Institute, İstanbul.
  • Naficy, H. (2001). An accented cinema: Exilic and diasporic filmmaking. Princeton: Princeton University Press.
  • Natsheh, E. (2018). Normalization in palestininan cinema and the way to the oscars (Yüksek lisans tezi). The Republic Of Turkey Bahcesehir University Social Science Institute, İstanbul.
  • Odabaş, B. (2007). Filistin sineması. İçinde Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması (ss. 419-437). Kadıköy, İstanbul: Es Yayınları.
  • Okuyan, S. (2008). Aslan ve Androcles: Filistin’in gölgesinde Abdülhamit ve Theodor Herzl. İstanbul: Selis Kitaplar.
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Pappe, I. (2007). Modern Filistin tarihi (Nuri Plümer (Çev)). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Rastegar, K. (2015). Surviving images: Cinema, war, and cultural memory in the Middle East. New York, NY: Oxford University Press.
  • Shohat, E. and Stam, R. (t.y.). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the media. New York: Routledge.
  • Weissberg, J. (2022, Haziran 1). ‘200 Meters’ review: Family drama meets Rroad movie in Palestine. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen https://variety.com/2020/film/reviews/200-meters-review-1234766540/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Seçkin Yayıncılık). Ankara.
  • Yıldız, H. (2022). İsrail’in duvarları Filistinlileri birbirinden ayırıyor. Geliş tarihi 02 Haziran 2022, gönderen Www.aa.com.tr website: https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-duvarlari-filistinlileri-birbirinden-ayiriyor/1058750#
  • Yücel, B. (2012). Siyasi coğrafya açısından Filistin sorunu (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Sınırlar ve Duvarlar Arasında: Filistin-İsrail Savaşının 200 Metre Filmindeki Temsili

Yıl 2022, , 499 - 519, 30.12.2022
https://doi.org/10.47951/mediad.1167147

Öz

1948’de gerçekleşen İsrail Savaşı’nın ardından Filistin sinemasında yeni bir dönüşüm yaşanmış, farklı film türleri üretilmeye başlanmıştır. İsrail işgali sonrası Filistinlilerin mücadelesini ve direnişini esas alan Filistinli yönetmenler, belgesel filmlere daha fazla ağırlık vermişlerdir. Savaş sonrası sınırlı imkânlar doğrultusunda yürütülen film yapım süreci, Filistin sinemasının şekillenmesini sağlamış, Filistinli yönetmenler iki ülke arasındaki savaşın ve mücadelenin etkilerini filmlerine taşımışlardır. Bu çalışmanın amacı, Filistin-İsrail arasındaki savaşın, Filistinli yönetmen Amin Nayfeh’in 200 Metre filminde nasıl temsil edildiğini incelemektir. 200 Metre filminde savaşın Filistinliler üzerindeki etkilerinin duvar-sınır kavramlarına yüklenen soyut ve somut anlamlar üzerinden tartışılmaktadır. Kuram oluşturma (grounded theory) yöntemine dayandırılan, sosyolojik eleştiri ve ideolojik eleştiriden yararlanılarak bir filmin çözümlenmesine gidilmiştir. Filmde ‘duvar’ kavramı soyut açıdan Filistinli ailelerin acılarını ve Filistin’de öne çıkan sosyolojik sorunları ve en genelde Filistinlilerin gündelik hayatlarındaki engellerin görünmeyen yönlerini temsil etmektedir. Ayrıca ‘duvar’ sözcüğü, Doğu Şeria’daki kontrol noktalarını, seyahat etmenin önündeki engelleri ifade edecek biçimde somut düzeyde de düzenlenmiştir. 200 Metre’de, Filistinli ailelerin kaldıkları ikilemler, vatanından çıkarılma ya da ayrılmanın zorlukları, gündelik hayatta karşılaşılan sorunların katmanlı bir anlatıya işaret ettiğine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aghazarian, A. (2021). The longest trip for the shortest distance. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen This Week in Palestine website: https://thisweekinpalestine.com/wp-content/uploads/2021/05/05-277-film.pdf
  • Alawadhi, H. (2012). On what was, and what remains: Palestinian cinema and the film archive. The Asian Conference on Film and Documentary, (s. 56-66). Osaka: The International Academic Forum.
  • Aljaradat, A. (2018). Bir alternatif sinema uygulaması olarak Filistin sinemasının kamuoyuoluşumundaki etkisi: İstanbul, Ege ve Siirt Üniversitesi Tarih bölümü öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Amar-dahl, T. (2017). Zionist Israel and the question of Palestine: Jewish statehood and the history of the Middle East conflict. München: De Gruiter Oldenbourg.
  • Aras, İ. (2010). Filistin-İsrail arasındaki temel sorunlar ve uluslararası hukuk. Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Arı, T. (2012). Geçmişten günümüze Orta Doğu siyaset, savaş ve diplomasi (MKM Yayıncılık). Bursa.
  • Batuk, C. ve Mert, R. (2017). Çatışan kutsalların ortasındaki şehir: Kudüs. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 17(2), 129-149.
  • Biryıldız, E. ve Çetin Erus, Z. (2007). Manifestolardan günümüze üçüncü sinema tartışmaları. İçinde Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması (ss. 19-50). Kadıköy, İstanbul: Es Yayınları.
  • Callamard, A. (2022). İsrail’in Filistinlilere uyguladığı ‘apartheid’ rejimidir ve insanlığa karşı suçtur. Geliş tarihi 26 Haziran 2022, gönderen Uluslararası Af Örgütü website: https://www.amnesty.org.tr/ icerik/israilin-filistinlilere-uyguladigi-apartheid-rejimidir-ve-insanliga-karsi-suctur
  • Chaudhuri, S. (2005). Contemporary world cinema: Europe, the Middle East, East Asia and South Asia. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Çalık, Z. (2010). Filistin-İsrail barış süreci ve Türkiye (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Dabashi, H. (Ed.). (2006). Dreams of a nation: On Palestinian cinema. New York: Verso.
  • Değirmenci, G. (2011). Batı Şeria duvarı ve uluslararası hukuk. Bilge Strateji, 2(4), 203-223.
  • Denk, E. (2004). Uluslararası Adalet Divanı’nın İsrail’in işgal altındaki Filistin topraklarında inşa etmekte olduğu duvar konusundaki kararı. Uluslararası İlişkiler, 1(3), 151-173.
  • Doha Film, I. (2022). 200 Meters. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen Doha Film Institute website: https://www.dohafilminstitute.com/ financing/projects/grants/200-meters
  • Film Movement. (2022). Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen https://filmmovement.com/press/film/200-meters
  • Gertz, N. and Khleifi, G. (2008). Palestinian cinema: Landscape, trauma and memory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Glaser, B. and Strauss, A. (2006). The discovery of grounded theory strategies for qualitative research. London: Aldine Transaction.
  • Gökçınar, D. (2009). Arap-İsrail uyuşmazlığında Filistin sorunu (Yüksek lisans tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hammad, R. (2016). Batı Şeria’daki güvenlik duvarının (ayırma duvarı) Filistin halkı üzerine sosyal etkisi (Yüksek lisans tezi). Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hancock, B. (2001). An introduction to qualitative research. Nottingham: Trent Focus Group.
  • İHH İnsani Yardım Vakfı. (2022). Geliş tarihi 25 Temmuz 2022, gönderen İHH İnsan Hak ve Hürriyetleri İnsani Yardım Vakfı website: https://ihh.org.tr/haber/sabra-ve-satilla-katliami-33-yilinda-1873
  • Karaman, M. L. (1996). Filistin. İçinde TDV İslam ansiklopedisi (C. 13, ss. 89-103). İstanbul: TDV İslam Araştırma Merkezi.
  • Kılınçarslan, Y. (2014). Filistin sinemasında Sumud temasının Ortadoğu’nun gelecek inşaasında yeri ve önemi. Siyasal Bilimler Dergisi, 2(3), 123-134. https://doi.org/10.14782/sbd.201439376
  • Masalha, M. (2019). Westernization of Palestininan issue in Abu Assad’s films (Master thesis). Bahcesehir University Social Science Institute, İstanbul.
  • Naficy, H. (2001). An accented cinema: Exilic and diasporic filmmaking. Princeton: Princeton University Press.
  • Natsheh, E. (2018). Normalization in palestininan cinema and the way to the oscars (Yüksek lisans tezi). The Republic Of Turkey Bahcesehir University Social Science Institute, İstanbul.
  • Odabaş, B. (2007). Filistin sineması. İçinde Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması (ss. 419-437). Kadıköy, İstanbul: Es Yayınları.
  • Okuyan, S. (2008). Aslan ve Androcles: Filistin’in gölgesinde Abdülhamit ve Theodor Herzl. İstanbul: Selis Kitaplar.
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi: Film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Pappe, I. (2007). Modern Filistin tarihi (Nuri Plümer (Çev)). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Rastegar, K. (2015). Surviving images: Cinema, war, and cultural memory in the Middle East. New York, NY: Oxford University Press.
  • Shohat, E. and Stam, R. (t.y.). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the media. New York: Routledge.
  • Weissberg, J. (2022, Haziran 1). ‘200 Meters’ review: Family drama meets Rroad movie in Palestine. Geliş tarihi 01 Haziran 2022, gönderen https://variety.com/2020/film/reviews/200-meters-review-1234766540/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Seçkin Yayıncılık). Ankara.
  • Yıldız, H. (2022). İsrail’in duvarları Filistinlileri birbirinden ayırıyor. Geliş tarihi 02 Haziran 2022, gönderen Www.aa.com.tr website: https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-duvarlari-filistinlileri-birbirinden-ayiriyor/1058750#
  • Yücel, B. (2012). Siyasi coğrafya açısından Filistin sorunu (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yunus Namaz 0000-0002-8678-3813

Eyup Koçaslan 0000-0003-4204-9251

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Namaz, Y., & Koçaslan, E. (2022). Sınırlar ve Duvarlar Arasında: Filistin-İsrail Savaşının 200 Metre Filmindeki Temsili. Journal of Media and Religion Studies, 5(2), 499-519. https://doi.org/10.47951/mediad.1167147

Creative Commons License MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.