Türkiye'deki Selefi cemaatler kamuoyunun ilgisini çekmeye başlamaları nedeniyle Selefi gruplar hakkında bir araştırmanın gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, dijital Selefi vaizlerin Müslüman kimliği hakkındaki tanımlamalarını ve nasıl inşa ettiklerini incelemek amacıyla YouTube'da verdikleri vaazları derinlemesine analiz etmektedir. Araştırma, altı farklı Selefi tebliğcinin vaazlarını içermekte ve bu vaazlar Türkiye'deki Selefi düşünceye dair temel ilkeler, inançlar ve yorumlar hakkında fikir vermektedir. Araştırma, vaka çalışması yaklaşımını benimsemekte ve videoları tematik içeriklerine, tebliğcilere ve bağlamlarına göre kategorilere ayırmaktadır. Ardından, bu vaazlar üzerinde içerik analizi yapılmaktadır. Sonuçlar, Selefi vaizlerin Müslüman kimliğini yeni tanımlar ve rollerle inşa ettiğini ve toplumda yeni bir Müslüman tipolojisi önerdiğini göstermektedir. Müslüman kimliği, vaazlar aracılığıyla değişiklik göstermektedir; bazı tanımlamalar kapsayıcı iken, diğerleri dışlayıcı ve ötekileştirici olabilmektedir. Bu çevrimiçi vaazların geniş erişilebilirliği, Selefi tebliğcilerin görüşlerini ve inançlarını daha geniş bir kitleye yaymalarını sağlamakta ve böylece Selefi anlayışa uygun Müslüman dini kimliğinin inşasını etkilemektedir. Bu araştırma, Selefi ideolojinin inşası ve yeni medya üzerinden yayılma mekanizmalarını anlamamıza belirli bir ölçüde katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, daha fazla araştırma için bir kaynak olarak hizmet etmesi hedeflenmektedir.
Selefi Cemaatler Dijital Vaizler Müslüman Kimliği İçerik Analizi Yeni Medya
Since Salafi communities in Türkiye have begun to attract public attention, the necessity of research on Salafi groups has emerged. This study deeply analyzes the sermons given by digital Salafi preachers on YouTube in order to explore their definitions of Muslim identity and how they construct it. The research includes the sermons of six different Salafi preachers, and these sermons give an idea about the basic principles, beliefs and interpretations of Salafi thought in Türkiye. The research adopts a case study approach and categorizes the videos according to their thematic content, presenters and context. Then, content analysis is performed on these sermons. The results show that Salafi preachers construct Muslim identity with new definitions and roles and propose a new typology of Muslims in society. Muslim identity changes through sermons; while some definitions are inclusive, others can be exclusionary and marginalizing. The wide availability of these online sermons enables Salafi preachers to disseminate their views and beliefs to a wider audience, thereby influencing the construction of Muslim religious identity in line with the Salafi understanding. This research contributes to a certain extent to our understanding of the construction of Salafi ideology and its dissemination mechanisms through new media. It is also intended to serve as a resource for further research.
Salafi Communities Digital Preachers Muslim Identity Content Analysis New Media
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yeni Medya, Din Sosyolojisi, İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.