The presence and capabilities of religious groups in Turkey, particularly in terms of their propaganda power, is an undeniable reality. These groups have a well-established institutional infrastructure in magazine publishing, and the magazine industry has successfully transitioned into the digital realm. However, there is a lack of sufficient studies in the literature concerning the role of Islamist magazines in Turkey in addressing Islamophobia on a global scale. Religious groups in Turkey have historically and culturally established strong ties with society, particularly in utilizing magazines as a tool for propaganda. In this context, the study examines the theme of Islamophobia, which has become increasingly widespread globally, especially in Europe and the United States, in the magazines published by religious groups in Turkey. Using a qualitative methodology, the article analyzes the publications of the five major religious groups in Turkey, focusing on the concept of Islamophobia. The data collected has been examined through semiotic analysis and content analysis techniques. The findings of the study reveal that religious groups exhibit shortcomings in publishing articles that generate counterarguments to Islamophobia and in utilizing global language in their magazine publications. It is believed that this study will contribute to future research on the relationship between religious groups, Islamophobia, propaganda, and digital communication.
Digital Communication Magazine Islamophobia Propaganda Semiotics Religious Groups
Türkiye’de propaganda gücü bakımından dini grupların varlık ve imkanları yadsınamaz bir gerçektir. Türkiye’de dini gruplar dergi yayıncılığında köklü bir kurumsal altyapıya sahiptir ve dergicilik dijital süreçlere başarıyla evrilmiştir. Ancak Türkiye özelinde İslamcı dergilerin global ölçüde karşı karşıya kalınan İslamofobi ile mücadeledeki konumu ile ilgili literatürde yeterli sayıda çalışmaya rastlanmamıştır. Dini gruplar ülkemizde, sosyolojik olarak propaganda tekniklerinde dergiciliği kullanma bakımından toplum ile tarihsel ve kültürel açıdan güçlü bağlar kurmuştur. Bu kapsamsa çalışmada, Türkiye’de bulunan dini gruplara ait dergi yayınlarında son zamanlarda özellikle Avrupa ve Amerika başta olmak üzere global olarak yaygınlaşan İslamofobi teması incelenmektedir. Nitel yöntemin kullanıldığı bu makalede ülkemizin önde gelen beş dini grubunun internette okurlarına açık olan dergilerindeki yayınları, İslamofobi kavramı etrafında ele alınmış, elde edilen veriler göstergebilimsel açıdan ve içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırma ile gerçekleştirilen çözümlemeler ve elde edilen veriler sonucunda dini grupların dergi yayıncılığında, İslamofobi ile ilgili karşı argüman üretebilmiş makaleler yayımlama ve global dil kullanma konularında eksikliklerinin olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmanın dini gruplar, İslamofobi, propaganda ve dijital iletişim ilişkisi bağlamında ileride yapılacak çalışmalara kaynaklık edeceği düşünülmektedir.
Dijital İletişim Dergi İslamofobi Propaganda Göstergebilim Dini Gruplar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Special Issue 1 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.