PK filmi üzerinden din psikolojisi perspektifiyle din, dindarlık ve Tanrı tahayyülü temalarının analiz edildiği bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Filmde Hindistan’ın çok dinli yapısının betimlenebilmesi için Hinduizm, Budizm, Sihizm, Caynizm, Hristiyanlık ve İslam dinlerine yer verilmektedir. Fakat filmin konusu ağırlıklı olarak Hinduizm, Hristiyanlık ve İslam dini örnekleriyle işlenmiştir. PK filminin genel üslubunda hiciv tarzı görülmektedir. Bununla birlikte filmde kullanılan “Bizi yaratan Tanrı’ya inanın. O’na güvenin. Kendi yarattığınız sahte Tanrıları ise yok edin.” repliğiyle filmin dini inanç konusunda doğrudan mesaj verdiği de görülmüştür. PK filminde yer alan eleştiri konuları dini lider (günümüz toplumundaki temsilcileri) ve din adamları, inanç esasları, bazı dini yönelimli halk inanışları, inanç sömürüsü, misyonerlik, din ve terör ilişkisi ve dış güdümlü dindarlık şeklinde kategorize edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda filmde herhangi bir dine yönelik tebliğ ya da misyonerlik faaliyeti görülmemiştir. Ele alınan her bir dinin Tanrı tahayyülünün kendi düşünceleri etrafında objektif olmaya çalışılarak yansıtıldığı söylenebilir. PK karakterinin düşüncelerinin ve Tanrı tahayyülünün şekillenmesinde insanın gelişim ve dini gelişim evrelerine benzer bir sürecin izlendiği de söylenebilir.
This study analyzes the themes of religion, religiosity and God-image from the perspective of psychology of religion in the bollywood movie PK. Qualitative research methods like document review and content analysis techniques were used in the study. In order to describe the pluralistic religious structure of India, the movie includes references to Hinduism, Buddhism, Sikhism, Jainism, Christianity and Islam. However, the plot of the movie mainly draws from examples of Hinduism, Christianity and Islam. The genre of the movie PK is satirical. However, it is observed that the movie gives a direct message about religious beliefs with the idea that, "Believe in God who created us. Trust in Him and destroy the false Gods you have created." The criticism in the movie PK is directed towards religious leaders and clergymen, certain rituals of faith, some religiously oriented folk beliefs, exploitation of faith, missionary work, the relationship between religion and terrorism, and extrinsic religiosity. As per the research analysis, no preaching or missionary activity towards any religion is promoted in the movie. It can be concluded that each religion's God-image in the movie has been attempted to be portrayed objectively according to its own teachings. It is also observed that a process similar to the stages of human development and religious development is followed in the formation of the PK character's thoughts and God-image.
Psychology of Religion Religion Religiosity God-Image PK Movie
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Medya Okuryazarlığı, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.