Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Cultural Transformation in the Digital Age: Criticisms, Interests and Likes of the Young Generation with Their New Sociocultural Identities

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 41, 28.06.2023

Öz

Today, the implementation of different infrastructure policies, especially technological foundations, has also affected the development of cultural infrastructures. The development of new generation technologies and the accelerated implementation of digital infrastructures have led to an upward trend of cultural transformation and change. The deep integration of digital technology and the acceleration that is a qualitative feature of the new age have led to significant transformations in criticism, appreciation and interest in literature, art and aesthetics. As a result of digital regulation, mobile transformation of the screen and acceleration, literature, art and aesthetics which are among human actions and in general, the way of understanding the world have all been reshaped. In this study, discussions on the transformation of micro-literature, art and aesthetics as a result of acceleration are compiled in a systematic method. The aim of the study is to seek answers to the discussions on whether micro aesthetics, art, literature and ultimately the field of culture have been transformed by diffusion or acceleration, and how this transformation affects the young generation’s consciousness of being a subject or object. Taking into account the characteristics of contemporary figurative culture, the discussion seeks an answer to the claims of whether the young generation has begun to move away from being sociocultural learners and differentiated from domesticated people, and whether they have begun to transform into the founders and leaders of the new public discourse.

Kaynakça

  • Akgül, B. (2021). Endüstri 4.0 sürecinde dijital medyada kültürel dönüşüm. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 6(15), 206-224.
  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T. & Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: Dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Aslan, G. (2012). Anonimliği sosyal medya ile yeniden değerlendirmek. E. Saka (Ed.), Türkiye’de Yeni Medya Çalışmaları 1 (ss.7-14), İstanbul: Taş Mektep Yayınları.
  • Asutay, H., Atik, O., Demir, M., Öğretmen, S. & Göçerler, H. (2016). The new reading types occurring as a result of changing youth cultures. The International Journal of Research in Teacher Education 2016, 7(1), 28-39.
  • Ay, A. (2020). Medya ve kültür endüstrisi eleştirisinin yeniden üretimi. Selçuk İletişim, 13(1), 314-337.
  • Bauerlien, M. (2009). The dumbest generation: How the digital age stupefies young Americans and jeopardizes our future (or, don ‘t trust anyone under 30). New York: TarcherPerigee Publications.
  • Cubitt, S. (1998). Digital aesthetics. California: Sage Publications.
  • Çevik, İ. F. (2018). Mekanik yeniden üretim sonucu kaybolan sanat yapıtının aurasını teknolojik yenilikler yolu ile yeniden bulmak. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 114-126.
  • Demuyakor, J. (2020). Opportunities and challenges of digital media: A comprehensive literature review of Ghana. Electronic Research Journal of Social Sciences and Humanities, 2(2), 95-101.
  • Fotis, S. (2020 25 Mayıs). The power of data visualisation. 20 Ocak 2023 tarihinde https://aegisresearch.eu/the-power-of-data-visualization/ adresinden erişilmiştir.
  • Gere, C. (2002). Digital Culture. London: Reaktion Books.
  • Gül, A. A., Ertürk, Y. D. & Elmer, P. (2020). Introduction: Digitalization, network society and transformation in social life. A. A. Gül, Y. D. Ertürk & P. Elmer (Ed.), Digital Transformation in Media & Society (xi-xiv) içinde, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Güney, E. (2020). Kültürel değişimler ilişkisinde post-dijital sanat: Sınır ihlalleri. Journal of Arts, 3(2), 129-142.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim Dergisi, 1, 1-16.
  • Karaduman, S. (2019). Yeni medya okuryazarlığı: Yeni beceriler/olanaklar/riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Karakoç, E. (2014). Medya aracılığıyla popüler kültürün aktarılmasında toplumsal değişkenlerin rolü. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 245-269.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: Sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 230-261.
  • Kocadaş, B. (2005). Kültür ve medya. Bilig, 34, 1-13.
  • Köse, H. (2020). Teknik belirlenimci medya kültürü bağlamında dijital gerçeklik-veri-anlam ilişkisi üzerine epistemik bir tartışma. Galatasaray İletişim Dergisi, Özel Sayı 5, 7-29.
  • Kurt, A. A. & Kürüm, D. (2010). Medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki: Kavramsal bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 20-34.
  • Langness, L. L. (1975). Margerat Mead and study of socialization. Ethos, 3(2), 97-112.
  • Levin, I. & Mamlok, D. (2021). Culture and society in the digital age. Information, 12(68), 1-13.
  • McLuhan, M. (1994). Understanding media: The extensions of man. Cambridge: The MIT Press..
  • Mead, M. (1970). Culture and commitment: A study of the generation gap. Gloucestershire: Natural History Press.
  • Mead, M. (1975). Culture and commitment: A study of the generation gap. London: The Bodley Head Publications.
  • Mumford, L. (2010). Technics and civilization. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mumford, L. (1966a). Technics and the nature of man. Technology and Culture, 7(3), 303-317.
  • Mumford, L. (1966b). The first megamachine. Diogenes, 14(55), 1-15.
  • Murray, J. H. (2017). Hamlet on the Holodeck, updated edition: The future of narrative in cyberspace. Cambridge: The MIT Press.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: Photolurking. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 90-104.
  • Özdoyran, G. (2022). Yeni medya ve etik. K. Duman (Ed.), İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri (ss.1-24) içinde, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pew Research Center. (Şubat 2010). Millennials: A portrait of generation next. 12 Ocak 2023 tarihinde https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/3/2010/10/millennials-confident-connected-open-to-change.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Postman, N. (2005). Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business. London: Penguin Books.
  • Seyitoğulları, O. & Yalçınsoy, A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia. 1(1), 13-23.
  • Solak, Ö. (2022). Dijital sanatlar-dijital edebiyatlar. Söylem Filoloji Dergisi, 7(2), 357-389.
  • Sontag, S. (2009). Against interpretation and other essays. London: Penguin Classics.
  • Uzelac, A. (2008). How to understand digital culture: Digital culture- a resource for a knowledge society?. A. Uzelac & B. Cvjetičanin (Ed.), Digital Culture: The Changing Dynamics (ss.7-21) içinde, Paris: UNESCO Publications.
  • Ünal, Ş. & Koçak, H. (2023). Dijital kültürün gündelik yaşama etkileri ve kuşaklar arası karşılaştırmaya yönelik sosyolojik bir analiz. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(60), 2120-2128.
  • We Are Social. (26 Ocak 2022). Digital 2022: Another year of bumper growth. 21 Aralık 2022 tarihinde https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ adresinden erişilmiştir.
  • West, M. & Chew, H. E. (2014). Reading in the mobile era: A study of mobile reading in developing countries. Paris: UNESCO Publications.
  • Yaqin, Z. (2019). Immersion and distance: Aesthetic illusion in digital art. Academic Research, 8, 170-176.
  • Yurdakul, Ş. (2019). Kültür endüstrilerinin yaratılmasında dijital medyanın rolü. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 14, 44-56.
  • Zafer, H. Ö. (2019). Dijital medya teknolojilerinin sanatın ve tasarımın yaygınlaşmasındaki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.

Dijital Çağda Kültürel Dönüşüm: Yeni Sosyokültürel Kimlikleriyle Genç Kuşağın Eleştiri, İlgi ve Beğenileri

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 41, 28.06.2023

Öz

Günümüzde teknolojik temeller başta olmak üzere farklı altyapı politikalarının uygulamaya konulması, kültür altyapılarının da gelişimini etkilemiştir. Yeni nesil teknolojilerin gelişmesi ve dijital altyapıların hızlandırılmış uygulaması kültürel dönüşümün yükselme ve değişme eğilimine girmesine neden olmuştur. Dijital teknolojinin derin entegrasyonu ve yeni çağın niteliksel özelliği olan hızlanma neticesinde edebiyat, sanat ve estetiğe yönelik eleştiri, ilgi ve beğenide önemli dönüşümler meydana gelmiştir. Dijital düzenleme, ekranın mobil dönüşümü ve hızlanma insan eylemlerinden edebiyat, sanat ve estetik de dahil olmak üzere genel olarak dünyayı anlama biçimi yeniden şekillenmiştir. Bu çalışmada, hızlanma neticesinde mikro edebiyat, sanat ve estetiğin dönüşümüne dair tartışmalar sistematik bir yöntemle derlenmiştir. Çalışmada, mikro estetik, sanat, edebiyat ve nihayetinde kültür alanının yayılımı veya hızlanmayla dönüşüp dönüşmediği, bu dönüşümün genç neslin özne veya nesne olma bilincini nasıl etkilediğine ilişkin tartışmalara cevap aranması amaçlanmaktadır. Çağdaş figüratif kültürün özellikleri dikkate alınarak yürütülen tartışmada, genç neslin sosyokültürel öğreniciler olmaktan ve evcilleştirilmiş insanlardan farklılaşarak uzaklaşmaya, yeni kamusal söylemin kurucuları ile liderlerine dönüşmeye başlayıp başlamadığı iddialarına cevap aranmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, B. (2021). Endüstri 4.0 sürecinde dijital medyada kültürel dönüşüm. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 6(15), 206-224.
  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T. & Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: Dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Aslan, G. (2012). Anonimliği sosyal medya ile yeniden değerlendirmek. E. Saka (Ed.), Türkiye’de Yeni Medya Çalışmaları 1 (ss.7-14), İstanbul: Taş Mektep Yayınları.
  • Asutay, H., Atik, O., Demir, M., Öğretmen, S. & Göçerler, H. (2016). The new reading types occurring as a result of changing youth cultures. The International Journal of Research in Teacher Education 2016, 7(1), 28-39.
  • Ay, A. (2020). Medya ve kültür endüstrisi eleştirisinin yeniden üretimi. Selçuk İletişim, 13(1), 314-337.
  • Bauerlien, M. (2009). The dumbest generation: How the digital age stupefies young Americans and jeopardizes our future (or, don ‘t trust anyone under 30). New York: TarcherPerigee Publications.
  • Cubitt, S. (1998). Digital aesthetics. California: Sage Publications.
  • Çevik, İ. F. (2018). Mekanik yeniden üretim sonucu kaybolan sanat yapıtının aurasını teknolojik yenilikler yolu ile yeniden bulmak. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 114-126.
  • Demuyakor, J. (2020). Opportunities and challenges of digital media: A comprehensive literature review of Ghana. Electronic Research Journal of Social Sciences and Humanities, 2(2), 95-101.
  • Fotis, S. (2020 25 Mayıs). The power of data visualisation. 20 Ocak 2023 tarihinde https://aegisresearch.eu/the-power-of-data-visualization/ adresinden erişilmiştir.
  • Gere, C. (2002). Digital Culture. London: Reaktion Books.
  • Gül, A. A., Ertürk, Y. D. & Elmer, P. (2020). Introduction: Digitalization, network society and transformation in social life. A. A. Gül, Y. D. Ertürk & P. Elmer (Ed.), Digital Transformation in Media & Society (xi-xiv) içinde, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Güney, E. (2020). Kültürel değişimler ilişkisinde post-dijital sanat: Sınır ihlalleri. Journal of Arts, 3(2), 129-142.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim Dergisi, 1, 1-16.
  • Karaduman, S. (2019). Yeni medya okuryazarlığı: Yeni beceriler/olanaklar/riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Karakoç, E. (2014). Medya aracılığıyla popüler kültürün aktarılmasında toplumsal değişkenlerin rolü. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 245-269.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: Sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 230-261.
  • Kocadaş, B. (2005). Kültür ve medya. Bilig, 34, 1-13.
  • Köse, H. (2020). Teknik belirlenimci medya kültürü bağlamında dijital gerçeklik-veri-anlam ilişkisi üzerine epistemik bir tartışma. Galatasaray İletişim Dergisi, Özel Sayı 5, 7-29.
  • Kurt, A. A. & Kürüm, D. (2010). Medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki: Kavramsal bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 20-34.
  • Langness, L. L. (1975). Margerat Mead and study of socialization. Ethos, 3(2), 97-112.
  • Levin, I. & Mamlok, D. (2021). Culture and society in the digital age. Information, 12(68), 1-13.
  • McLuhan, M. (1994). Understanding media: The extensions of man. Cambridge: The MIT Press..
  • Mead, M. (1970). Culture and commitment: A study of the generation gap. Gloucestershire: Natural History Press.
  • Mead, M. (1975). Culture and commitment: A study of the generation gap. London: The Bodley Head Publications.
  • Mumford, L. (2010). Technics and civilization. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mumford, L. (1966a). Technics and the nature of man. Technology and Culture, 7(3), 303-317.
  • Mumford, L. (1966b). The first megamachine. Diogenes, 14(55), 1-15.
  • Murray, J. H. (2017). Hamlet on the Holodeck, updated edition: The future of narrative in cyberspace. Cambridge: The MIT Press.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: Photolurking. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 90-104.
  • Özdoyran, G. (2022). Yeni medya ve etik. K. Duman (Ed.), İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri (ss.1-24) içinde, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pew Research Center. (Şubat 2010). Millennials: A portrait of generation next. 12 Ocak 2023 tarihinde https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/3/2010/10/millennials-confident-connected-open-to-change.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Postman, N. (2005). Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business. London: Penguin Books.
  • Seyitoğulları, O. & Yalçınsoy, A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia. 1(1), 13-23.
  • Solak, Ö. (2022). Dijital sanatlar-dijital edebiyatlar. Söylem Filoloji Dergisi, 7(2), 357-389.
  • Sontag, S. (2009). Against interpretation and other essays. London: Penguin Classics.
  • Uzelac, A. (2008). How to understand digital culture: Digital culture- a resource for a knowledge society?. A. Uzelac & B. Cvjetičanin (Ed.), Digital Culture: The Changing Dynamics (ss.7-21) içinde, Paris: UNESCO Publications.
  • Ünal, Ş. & Koçak, H. (2023). Dijital kültürün gündelik yaşama etkileri ve kuşaklar arası karşılaştırmaya yönelik sosyolojik bir analiz. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(60), 2120-2128.
  • We Are Social. (26 Ocak 2022). Digital 2022: Another year of bumper growth. 21 Aralık 2022 tarihinde https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ adresinden erişilmiştir.
  • West, M. & Chew, H. E. (2014). Reading in the mobile era: A study of mobile reading in developing countries. Paris: UNESCO Publications.
  • Yaqin, Z. (2019). Immersion and distance: Aesthetic illusion in digital art. Academic Research, 8, 170-176.
  • Yurdakul, Ş. (2019). Kültür endüstrilerinin yaratılmasında dijital medyanın rolü. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 14, 44-56.
  • Zafer, H. Ö. (2019). Dijital medya teknolojilerinin sanatın ve tasarımın yaygınlaşmasındaki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Serdar Nerse 0000-0002-2048-9478

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Nerse, S. (2023). Dijital Çağda Kültürel Dönüşüm: Yeni Sosyokültürel Kimlikleriyle Genç Kuşağın Eleştiri, İlgi ve Beğenileri. Medya Ve Kültür, 3(1), 24-41.