Examining the relationship between stereotypes, conceptualized as cognitive processes of biases, and affective (prejudice) and behavioral (discrimination) processes has recently gained greater importance. The aim of this article is to investigate the attitudes of Turkish students towards two groups of students from different nationalities from the Middle East and African Countries in the context of the Stereotype Content Model (SCM) and to to examine the relationship between the social distances of the groups towards each other and the conditions of intergroup contact. This research was applied to Turkish students (N=185, Nmale=77, Nfemale=108; Xage=20.71; SD=1.93) studying in different departments at Karabük University. The following scales were used in the research: Stereotype Content Scale, Intergroup Contact Conditions Scale, Social Distance Scale, Social Structural/Contextual Variables Scale. The results of the study revealed that favoritism (high competence, high affectionate) or denigration (low competence, low affectionate) were higher in Turkish students' stereotypes about both nations, rather than mixed content stereotypes (low competent, high affectionate, high competent, low affectionate). The predictive effect of all predictor variables on social distance (closeness) was tested with stepwise multiple linear regression analysis. In the results for Africans, the variables that hold on to the model are competitiveness, inter-group contact conditions and competence, respectively; In the results for Middle Easterners, the variables that cling to the model are intergroup contact conditions, affection and competitiveness, respectively, but when examined proportionally, the predictive percentage of intergroup contact conditions exceeds three times the sum of the other two.
International stereotype stereotype contents social distance intergroup contact
Yanlılıkların bilişsel süreçleri olarak kavramsallaştırılan kalıpyargıların, duyuşsal (önyargı) ve davranışsal (ayrımcılık) süreçler ile ilişkisinin incelenmesi son zamanlarda daha büyük bir önem kazanmıştır. Bu makalenin amacı, Türk öğrencilerin Ortadoğu ve Afrika Ülkeleri’nden farklı milletlerden gelen iki grup öğrenciye ilişkin tutumlarının Kalıpyargı İçerikleri Modeli (KİM) bağlamında araştırılması ve gruplararası temas koşullarının grupların birbirlerine yönelik sosyal mesafeleri (yakınlık) ile ilişkisinin incelenmesidir. Bu araştırma Karabük Üniversitesi’nde farklı bölümlerde eğitim gören Türk öğrencilere (N=185 Nerkek=77, Nkadın=108; Xyaş= 20,71; ss= 1.93), uygulanmıştır. Araştırmada sırasıyla aşağıdaki ölçekler kullanılmıştır: Kalıpyargı İçeriği Ölçeği, Gruplararası Temas Koşulları Ölçeği, Sosyal Mesafe Ölçeği, Sosyal Yapısal/Bağlamsal Değişkenler Ölçeği. Çalışmanın sonuçlarında, Türk öğrencilerde her iki millete yönelik kalıpyargılarda karışık içerikli kalıpyargılardan (düşük yetkin yüksek sevecen, yüksek yetkin düşük sevecen) ziyade, kayırmanın (yüksek yetkin yüksek sevecen) ya da kötülemenin (düşük yetkin düşük sevecen) yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Tüm yordayıcı değişkenlerin sosyal mesafe (yakınlık) üzerindeki yordayıcılık etkisi adımsal çoklu doğrusal regresyon analizi ile sınanmıştır. Afrikalılara yönelik sonuçlarda modele tutunan değişkenler sırasıyla, yarışmacılık, gruplar arası temas koşulları ve yetkinlik iken; Ortadoğululara yönelik sonuçlarda ise modele tutunan değişkenler sırasıyla gruplar arası temas koşulları, sevecenlik ve yarışmacılık olmuştur ancak oransal olarak incelendiğinde gruplararası temas koşullarının yordayıcılık yüzdesi, diğer ikisinin toplamının üç katını geçmektedir.
Uluslararası kalıpyargı kalıpyargı içerikleri sosyal mesafe gruplararası temas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Göç, Göç, Etnisite ve Çok Kültürlülük Sosyolojisi, Sosyal Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |