Cinema is an art that can create its own genres and many cliché images of genres. However, while these images sometimes aim to ensure the continuity of the existing order, at other times they may generate critical mechanisms. Typologies in cinema likewise exhibit a similar functionality in this context. While some typologies function purely as a means of entertainment or horror, some typologies take their place in cinema with critical and oppositional contexts. In this framework, this situation functions similarly in Turkish Cinema. One of the most well-known typologies in our cinema in this context is the character of Şaban played by Kemal Sunal. Especially in Kartal Tibet's cinema, the character of Şaban, who has opened a very strong space for himself, has a distinct place in Turkish Cinema as a versatile and critical character.
Within this framework, the aim of this study is to reveal the typology of Şaban in the context of Kemal Sunal through the lens of Kartal Tibet’s cinema and to emphasize the versatility and multidimensionality of this character. Accordingly, the films Umudumuz Şaban (1979), Şabaniye (1984) and Katma Değer Şaban (1985), which have been selected through purposeful sampling method, have been analyzed within the scope of descriptive analysis and examined within the framework of certain categories. As a result, in the case of Kartal Tibet's films, the typology of Şaban is not positioned as a mere comedy product, but rather establishes its presence within the film narrative as a folk hero, a symbol of resistance, and a mirror of social transformation.
Cinema Turkish Cinema Kartal Tibet Kemal Sunal Şaban Archetype
Sinema kendine dair türler yaratabilen ve türlere dair birçok klişe imaj oluşturabilen bir sanattır. Ancak bu imajlar kimi zaman mevcut düzenin devamlılığını sağlama gayesi güderken kimi zaman da eleştirel mekanizmalar yaratabilmektedir. Sinemada tipolojiler de bu bağlamda benzer bir işlevsellik sunmaktadır. Bazı tipolojiler salt eğlence ya da korku aracı olarak işlev gösterirken kimi tipolojiler ise eleştirel ve muhalif bağlamlar ile sinemada kendine yer edinmektedir. Bu çerçevede Türk Sinemasında da bu durum benzer şekilde işlev göstermektedir. Sinemamızda bu bağlamda en bilinen tipolojilerden biri Kemal Sunal’ın canlandırdığı Şaban karakteridir. Özellikle Kartal Tibet sinemasında kendine oldukça güçlü bir alan açan Şaban tiplemesi, çok yönlü ve eleştirel bir karakter olarak Türk Sinemasında apayrı bir yere sahiptir.
Bu çerçevede bu çalışmanın amacı Kartal Tibet Sineması çerçevesinde Şaban tipolojisini Kemal Sunal bağlamında ortaya koymak ve bu karakterin çok yönlülüğünü ve farklı uzamlarını vurgulamaktır. Bu doğrultuda kasti örneklem yoluyla belirlenmiş olan Umudumuz Şaban (1979), Şabaniye (1984) ve Katma Değer Şaban (1985) filmleri betimsel analiz kapsamında ele alınmış ve belirli kategoriler çerçevesinde irdelenmiştir. Sonuç olarak, Kartal Tibet filmleri özelinde Şaban tipolojisi salt bir komedi ürünü olarak konumlandırılmamakta, Şaban hem bir halk kahramanı, hem bir direniş simgesi hem de toplumsal dönüşümün aynası olarak film ikliminde kendine yer edinmektedir.
Sinema Türk Sineması Kartal Tibet Şaban Tipolojisi Kemal Sunal
Bu çalışma etik beyan gerektiren çalışmalar arasında yer almamaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sinema (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |