Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Trol Hesaplar ve Algı Yönetimi: COVID-19 Sürecinde Twitter’da Aşı Karşıtlığı

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 63, 31.10.2021
https://doi.org/10.29228/mekcad.11

Öz

Sosyal medya mecralarının kullanımının yaygınlaşması ile iletişim ağı genişlemiş, toplumun birçok farklı kesimi bu mecralarda birbirleriyle temas edip etkileşime girmeye başlamıştır. Özellikle toplumsal olaylarda gündemle ilgili bilgilerin sosyal medya mecralarında hızla yayılması ve bu bilgilerim kullanıcılar tarafından teyit edilememesi dezenformasyonun artışına neden olmaktadır. Sosyal medya kullanımının artışı nedeniyle algı yönetimi şekilleri de değişmiş, sosyal medya mecraları bu alanda önemli bir yer edinmiştir. Sosyal medyada algı yönetimi araçlarından biri olarak troller türemeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı sosyal medyada algı yönetimini ele almak ve trollük faaliyetlerini örneklendirmektir. Bu amaçla, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın aşı açıklamasını yaptığı tarih olan 2 Aralık 2020 - 30 Ocak 2021 tarih aralığında #aşıyahayır hashtagi ile atılan Twitter popüler sekmesinde yer alan 80 tweet ve 2 Aralık 2020 tarihinde atılan #aşıyahayır hashtagli 252 tweet incelenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, sosyal medya mecralarında bot hesaplar veya gerçek kullanıcı hesaplarıyla tutum değişikliği amaçlı siyasi ve toplumsal paylaşımlar yapıldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Armağan, A. (1999). Siyasal Bir İletişim Türü Olarak Propaganda. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. , 9, 417-426.
  • Asenas, J. J., & Hubble, B. (2018). Trolling Free Speech Rallies: Social Media Practices. Taboo: The Journal of Culture and Education, , 36-50.
  • Başıbüyük O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. (Editör: Karabulut, B. A.-6. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. B. Editör: Karabulut içinde, Algı Yönetimi (s. 39-65). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Callamari, P., & Reveron, D. (2003). Chine’s Use of Perception Management. International Journal of Intelligence and Counter Intelligence, 1-15.
  • Cañares, M., Thakur, D., Alonso, J. M., & Potter, L. (2018). The Case #ForTheWeb. Washington DC: Web Foundation.
  • Christodoulides, G. (2009). Branding in the post-internet era. Marketing Theory, 9(1), 141–144.
  • Çebi, S. M.-1. (2003). Kitle İletişimi Araçlarının Gerçekliğin Yansıtılması ya da Kurulması Süreçlerindeki Rolü. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 17, 111-142.
  • Dinç, M. A., & Dinçer, Z. (2019). Yeni Medyada Temsili Anlamlandırma. Dördüncü Kuvvet. Dördüncü Kuvvet, 91- 102.
  • Erol, M. S., & Ozan, E. (2014). Türk dış politikasında algı yönetimi. B. Karabulut içinde, Algı Yönetimi (s. 185-208). İstanbul: Alfa Yayımcılık.
  • Garfield, A. (2002). The Offence Of Strategic Ifluence: Making The Case For Perception Management Operations. Journal Of Information Warfare, 1 (3), 30-39.
  • Gurevitch, M., Coleman, S., & Blumler, J. (2009). Political Communication —Old and New Media Relationships. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 625, 164 - 181.
  • Hannan, J. (2018). Trolling ourselves to death? Social media and post-truth politics. European Journal of Communication, 1-13.
  • Hardaker, C. (2013). “Uh. . . . not to be nitpicky,,,,,but…the past tense of drag is dragged, not drug.”: An overview of trolling strategies. Journal of Language Aggression and Conflict, 58-86.
  • Inuwa-Dutse, I., Liptrott, M., & Korkontzelos, I. (2018). Detection of spam-posting accounts on Twitter. Neurocomputing.
  • Jowwet, G. S., & O'Donnell, V. (2011). Propaganda and Persuasion. United States Of America: Sage Publictions.
  • Mutlu, E. (2000). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Özsoy, D. (2015). Tweeting Political Fear: Trolls in Turkey. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 535-552.
  • Pantano, E., & Di Pietro, L. (2012). Understanding Consumer’s Acceptance of Technology-Based Innovations in Retailing. Journal of technology management & innovation, 7(4), 1-19.
  • Qualter, T. (1980). Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35 (01).
  • Saka, E. (2018). Social Media in Turkey as a Space for Political Battles: AKTrolls and other Politically motivated trolling. Middle East Critique.
  • Sanfilippo, M., Yang, S., & Fichman, P. (2017). Trolling here, there, and everywhere: Perceptions of trolling behaviors in context. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2313–2327.
  • Saydam, A. (2014). Algılama Yönetimi. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Solis, B., & Breckenridge, D. (2009). Putting the Public Back in Public Relations,. New Jersey: FT Press.
  • Taiwo, R. (2014). Impoliteness in online forums: A study of trolling in Nairaland. P. Ifukor, & R. Taiwo içinde, Pragmatics of Nigerian English in Digital (s. 67-76). Lincom Europa.
  • The Free Dictionary. (2020, Mayıs 16). https://encyclopedia.thefreedictionary.com/perception+management adresinden alındı
  • Türk, M. S. (2014). Algı Yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Uğurlu, Ö. (2015). Gerçek Olanın İkame Alanı Olarak Twitter: "Online Dünyada Yönetilen Algılar”. İletişim Çalışmalarınd Dijital Yaklaşımlar Twitter (s. 295-306). içinde Ankara: Heretik Basın Yayın.

Troll Accounts and Perception Management on Social Media: Anti-Vaccination on Twitter in the COVID-19 Process

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 63, 31.10.2021
https://doi.org/10.29228/mekcad.11

Öz

With the widespread use of social media channels, the communication network has also expanded, and many different segments of the society have started to contact and interact with each other in these channels. Due to the increase in the use of social media, perception management styles have also changed, and social media channels have gained an important place in this field. Trolls have started to emerge as one of the tools of social media perception management activities. The aim of this study is to deal with perception management in social media and to exemplify trolling activities. For this purpose, 80 tweets with #aşıyahayr hashtag between December 2, 2020 - January 30, 2021, when the Minister of Health of the Republic of Turkey Fahrettin Koca made the announcement of the vaccine, and 252 tweets with the #aşıyahayır hashtag were examined. As a result of the study, it is seen that both political and social posts, which are at the center of the agenda in social media, are made with bot accounts or real user accounts for the purpose of attitude change.

Kaynakça

  • Armağan, A. (1999). Siyasal Bir İletişim Türü Olarak Propaganda. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. , 9, 417-426.
  • Asenas, J. J., & Hubble, B. (2018). Trolling Free Speech Rallies: Social Media Practices. Taboo: The Journal of Culture and Education, , 36-50.
  • Başıbüyük O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. (Editör: Karabulut, B. A.-6. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. B. Editör: Karabulut içinde, Algı Yönetimi (s. 39-65). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Callamari, P., & Reveron, D. (2003). Chine’s Use of Perception Management. International Journal of Intelligence and Counter Intelligence, 1-15.
  • Cañares, M., Thakur, D., Alonso, J. M., & Potter, L. (2018). The Case #ForTheWeb. Washington DC: Web Foundation.
  • Christodoulides, G. (2009). Branding in the post-internet era. Marketing Theory, 9(1), 141–144.
  • Çebi, S. M.-1. (2003). Kitle İletişimi Araçlarının Gerçekliğin Yansıtılması ya da Kurulması Süreçlerindeki Rolü. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 17, 111-142.
  • Dinç, M. A., & Dinçer, Z. (2019). Yeni Medyada Temsili Anlamlandırma. Dördüncü Kuvvet. Dördüncü Kuvvet, 91- 102.
  • Erol, M. S., & Ozan, E. (2014). Türk dış politikasında algı yönetimi. B. Karabulut içinde, Algı Yönetimi (s. 185-208). İstanbul: Alfa Yayımcılık.
  • Garfield, A. (2002). The Offence Of Strategic Ifluence: Making The Case For Perception Management Operations. Journal Of Information Warfare, 1 (3), 30-39.
  • Gurevitch, M., Coleman, S., & Blumler, J. (2009). Political Communication —Old and New Media Relationships. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 625, 164 - 181.
  • Hannan, J. (2018). Trolling ourselves to death? Social media and post-truth politics. European Journal of Communication, 1-13.
  • Hardaker, C. (2013). “Uh. . . . not to be nitpicky,,,,,but…the past tense of drag is dragged, not drug.”: An overview of trolling strategies. Journal of Language Aggression and Conflict, 58-86.
  • Inuwa-Dutse, I., Liptrott, M., & Korkontzelos, I. (2018). Detection of spam-posting accounts on Twitter. Neurocomputing.
  • Jowwet, G. S., & O'Donnell, V. (2011). Propaganda and Persuasion. United States Of America: Sage Publictions.
  • Mutlu, E. (2000). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Özsoy, D. (2015). Tweeting Political Fear: Trolls in Turkey. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 535-552.
  • Pantano, E., & Di Pietro, L. (2012). Understanding Consumer’s Acceptance of Technology-Based Innovations in Retailing. Journal of technology management & innovation, 7(4), 1-19.
  • Qualter, T. (1980). Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35 (01).
  • Saka, E. (2018). Social Media in Turkey as a Space for Political Battles: AKTrolls and other Politically motivated trolling. Middle East Critique.
  • Sanfilippo, M., Yang, S., & Fichman, P. (2017). Trolling here, there, and everywhere: Perceptions of trolling behaviors in context. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2313–2327.
  • Saydam, A. (2014). Algılama Yönetimi. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Solis, B., & Breckenridge, D. (2009). Putting the Public Back in Public Relations,. New Jersey: FT Press.
  • Taiwo, R. (2014). Impoliteness in online forums: A study of trolling in Nairaland. P. Ifukor, & R. Taiwo içinde, Pragmatics of Nigerian English in Digital (s. 67-76). Lincom Europa.
  • The Free Dictionary. (2020, Mayıs 16). https://encyclopedia.thefreedictionary.com/perception+management adresinden alındı
  • Türk, M. S. (2014). Algı Yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Uğurlu, Ö. (2015). Gerçek Olanın İkame Alanı Olarak Twitter: "Online Dünyada Yönetilen Algılar”. İletişim Çalışmalarınd Dijital Yaklaşımlar Twitter (s. 295-306). içinde Ankara: Heretik Basın Yayın.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kumsal Kınay 0000-0003-0486-6795

Gül Esra Atalay 0000-0002-3377-2694

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kınay, K., & Atalay, G. E. (2021). Sosyal Medyada Trol Hesaplar ve Algı Yönetimi: COVID-19 Sürecinde Twitter’da Aşı Karşıtlığı. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2), 56-63. https://doi.org/10.29228/mekcad.11