Bu
çalışmanın amacı, erkek lise öğrencilerinin toplumsal cinsiyete dayalı meslek
seçimi tutumlarını ölçebilen bir ölçek geliştirmektir. Çalışmaya, Ankara’da
farklı sosyo-ekonomik düzeydeki liselerde 9-12. sınıfta okuyan 387 öğrenci
katılmıştır. Çalışmada öncelikle, 243 öğrenciden toplanan veriler üzerinde
açımlayıcı faktör analizi (AFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonuçları Toplumsal
Cinsiyete Dayalı Meslek Seçimi Tutum Ölçeği’nin (TCDMSTÖ) 14 maddelik, 3
faktörlü bir yapıya sahip olduğunu ve toplam varyansın % 55.56’sını
açıkladığını ortaya koymuştur. Çalışmada ikinci olarak, ölçeğin güvenirliğini
test etmek üzere 144 öğrenciden veri toplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği iç
tutarlık katsayısı ve testi yarılama teknikleri ile değerlendirilmiştir. İç
tutarlık katsayısı .893 olarak bulunmuştur. Testi yarılama ile tek ve çift
maddeler olarak ayrılmış; ölçeğin iki ayrı formu arasındaki korelasyon .775
olarak bulunuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, açımlayıcı
faktör analizinden elde edilen 3 faktörlü yapıyı desteklemektedir. Çalışma
sonucunda, ölçeğin erkek lise öğrencilerinin toplumsal cinsiyete dayalı meslek
seçimi tutumlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçebildiği sonucuna
varılmıştır.
Toplumsal cinsiyet meslek seçimi erkek toplumsal cinsiyet rolü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.