BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of General Personality Characteristics of High School Students Who Take and Do not Take Vocational Music Training according to Personality Inventory

Yıl 2010, Cilt: 6 Sayı: 1, 15 - 24, 01.11.2011

Öz

The authorities claim that music training helps children and young people gain insight and actualize themselves and it contributes to their self-expression, self-confidence and socialization process. As known, music education that children and adolescences get varies for several reasons, and particularly the aims, the ways, and the intensity of courses differ according to the school types. From this context, the students of the high schools of fine arts getting vocational musical training and the students of general high schools not getting the vocational training were investigated by means of a general personality inventory, and a research was conducted to examine whether or not music education supports the personality development of the high school students. In the study, 140 students attending the last grade of high schools of fine arts, 140 students attending last grade of general high schools with total amount of 280 were randomly selected. The students were administered a 168 item personality inventory to determine their characteristics of ‘social, personal and general adaptation’ levels. Following findings were obtained as a result of the survey: When the total scales “general adaptation”, “social adaptation” and “personal adaptation” levels, including the sub-scales of ‘family affairs, social affairs, social norms, anti-social tendencies’, ‘self-actualization, emotional decisiveness, neurotic tendencies and psychotic symptoms’, were examined, the scores of students who get vocational music training were found significantly higher than the students who do not get it. The results of the study show that music training supports the personality development of adolescences positively.

Kaynakça

  • Barış, A.D. (2002). Müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin benlik tasarımı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü yayımlanmamış doktora tezi, Ankara.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik (Çev. Sarıoğlu, İ.D.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Buttsworth, L.M. & Glen A.S. (1995). Personality of Australian performing musicians by gender and by instrument. Personality and Individual Differences, 18, 595-603.
  • Çoban, A. (2005). Müzik terapi, ruh sağlığı için müzikle tedavi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Eskioğlu, I. (2003). Müzik eğitiminin çocuk gelişimi üzerindeki etkileri. Cumhuriyetin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya: Öncü Basımevi.
  • Froehlich, H. and L'Roy, H.W. (1985). An investigation of occupancy identity in undergraduate music education majors. Bulletin of Council for Research in Music Education, 85, 65-75.
  • Gifford, V.D. ve Dean, M.M. (1990). Differences in extra curricular activity participation, achievement and attitudes toward school between ninth-grade students attending junior high school and those attending senior high school. Adolescence, 25, 799- 802.
  • Güngörmüş, O. (1988). Çocuk ve müzik. Aile ve Çocuk, 70, 25.
  • Hietolahti-Ansten, M. & Kalliopuska, M. (1990). Self- esteem and empathy among children activitely involded in music. Perceptual and Motor Skills, 71, 1364-1366.
  • Ka1liopuska, M. & Titinen, U. (1991). Influence of two developmental programmes on the empathy and prosociability of preschool children. Perceptual and Motor Skills, 72, 323-328.
  • Kemp, A.E. (1981). Personality differences between the players of string, woodwind, brass and keyboard instruments and singers. Council for Research in Music Education Bulletin.
  • Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99-107.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Lamont, A. (2001). Müzik çocukta başarının anahtarı. <http://www.muzed.org.tr> adresinden … tarihinde indirilmiştir.
  • Leman, B .& Baran, G. (2006). A study on the social adaptation levels of 15-17-year old adolescents getting or not getting art education. Humanity & Social Sciences Journal 1 (1):37-41.
  • Soyer, M.K. (1992). Üniversite öğrencilerinin sosyal içe dönüklük kişilik özelliğinin uyum düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Öner, U. (1982). Benlik kavramı ile mesleki benlik kavramı arasındaki farkın akademik başarı ile ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Doktora Tezi, Ankara.
  • Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe Kişilik Envanteri el kitabı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Tanrıverdi, A. (1996) . AGSL müzik bölümlerinde uygulanan çalgı eğitimi ve viyola’nın çalgı eğitimi içerisindeki yeri. 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümler Sempozyumu, s. 154, Bursa.
  • Teachout, D.J. (2001). The releationship between personality and the teaching effectiveness of music student teachers. Psychology of Music, 29 (2), 179-192.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi., Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihan Yağışan Bu kişi benim

Şehriban Koca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yağışan, N., & Koca, Ş. (2011). Analysis of General Personality Characteristics of High School Students Who Take and Do not Take Vocational Music Training according to Personality Inventory. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 15-24. https://doi.org/10.17860/efd.51396

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.